شطرنج آیت الله در زمین خبرگان

روحانی و سیدحسن برگ برنده‌های هاشمی در انتخابات خبرگان رهبری؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت‌الله موسوی اردبیلی در توصیف او می گوید «هیچگاه برای سیاست پیر نیست»، سیاستمداری است که می‌تواند در تمام فصول سیاست در ایران نقش بازی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ایران سیاستمداران بسیاری را به خود دیده است. کسانی که بعد از یک شکست در انتخابات یا نامهربانی‌های سیاسی، ترجیح می‌دهند به کنج عزلت بروند و به دور از سیاست زندگی کنند. یا افرادی که بعد از سپری شدن چند سال از مسئولیت خود در نهادهای مختلف، عطای کار را به لقای آن می‌بخشند و راهی دانشگاه و یاحوزه‌های علمیه می‌شوند تا خود را یک مرجع تقلید یا دانشمند معرفی کنند تا سیاستمدار. برخی دیگر نیز به سوی نهادسازی می‌روند و موسسه تاسیس می‌کنند یا فکر ساختن دانشگاه هستند. در کنار تمام این افراد اما شخصیت سیاسی و مذهبی وجود دارد که متفاوت از همه سیاستمدارن عمل می‌کند، مردی که این روزها در هشتاد سالگی به دنبال آغازی دوباره برای فعالیت‌های خود است.

84908هاشمی رفسنجانی که آیت‌الله موسوی اردبیلی که در توصیف او می گوید «هیچگاه برای سیاست پیر نیست»، سیاستمداری است که می‌تواند در تمام فصول سیاست در ایران نقش بازی کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، که از همان روزهای قبل از انقلاب نقش مدیریتی نیروهای انقلابی را بازی می‌کرد بعد از پیروزی انقلاب نیز راهی خانه ملت شد و آنجا هم با رای نمایندگان مردم بر صندلی ریاست قوه مقننه تکیه زد. هاشمی بعد از تکیه زدن بر صندلی ریاست پارلمان، سعی کرد نقش تنظیم کننده نهادهای ایران را بازی کند تا به مرد متفاوت سیاست ایران تبدیل شود.

هاشمی رفسنجانی که اولین سیاستمدار جمهوری اسلامی بود که خاطرات خود را به نگارش درآورد، در این خاطرات بارها و بارها به نقش خود در حل اختلافات کشور تاکید کرده است. تلاش برای حل اختلاف‌های رئیس جمهور و نخست وزیر، سپاه و ارتش، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه و… از نمونه فعالیت‌های سیاسی هاشمی به روایت خودش در ۹ کتاب خاطراتی است که وی از سال ۶۰ تا ۶۹ منتشر شده است.

دهه ۷۰ نیز برای هاشمی سال‌های استثایی بود، او که حال دیگر قبای رئیس جمهوری ایران را به تن کرده بود، درسال‌های پس از جنگ به دنبال بازسازی ایران و بهبود چهره کشور در عرصه سیاست بین الملل بود. آیت‌الله که علاقه ویژه‌ای به امیرکبیر صدراعظم دوران ناصرالدین شاه دارد، سعی کرد در دوران ریاست جمهوری خود نقش او را در ایران پس از جنگ بازی کند و نام خود را به عنوان سردار سازندگی ایران جاودانه کند.

دهه ۸۰، برای هاشمی دهه‌ای متفاوت برای کهنه سیاستمدار ایران بود. هاشمی در دهه هشتاد فضای جدیدی را تجربه کرد، فضای تخریب، هجمه و تهمت؛ روزی از سوی دوستان جدید اصلاح طلبش و روزی از دوستان قدیمی تر اصولگرایش و دگر روز توسط استاندارش در اردبیل. سال‌های ریاست جمهوری احمدی نژاد برای هاشمی، سخت ترین سال‌های زندگی او بعد از روزهای ابتدایی انقلاب و ترور یارانش بود. اما آغاز دهه ۹۰ برای هاشمی فضای دیگری را به وجود آورد و هاشمی بازهم به فضای سیاسی کشور بازگشت. پیروزی حسن روحانی یار دیرین هاشمی چه در دوران مجلس، چه در دوران ریاست جمهوری و چه در دوران مجمع تشخیص، در انتخابات ریاست جمهوری باعث فعالیت دو چندان هاشمی در عرصه سیاسی کشور شد.

آیت‌الله در جریان انتخابات سال ۹۲ نشان که یک شطرنج باز ماهر در عرصه سیاسی کشور است. حضور هاشمی در انتخابات و رد صلاحیت او فضا را برای یار دیرینه‌اش یعنی حسن روحانی باز کرد و مردم طرفدار هاشمی راهی ستادهای روحانی شد تا « شیخ دیپلمات» با حمایت‌های هاشمی و خاتمی راهی پاستور شد تا بعد از هشت سال تلخ، هاشمی بازهم شاهد دولتی باشد که با او و سیاست هایش همراه است.

دهه چهارم زندگی سیاسی آیت‌الله جان تازه‌ای گرفت و هاشمی بیش از هر زمان دیگری طی سال‌های گذشته در صحنه سیاسی کشور حضور پیدا کرد. هاشمی بعد از مدت‌ها به سفر استانی رفت و با مردم استان کرمانشاه دیدار کرد تا نشاط سیاسی وی بیش از بیش برای دیگران نمایان شود. رئیس جمهور پیشین ایران، که در سال‌های رئیس جمهور احمدی نژاد دیدارهای خارجی خود را تعطیل کرده بود، این روزها بازهم میزبان میهمانان خارجی خود است، تا در کنار فعالیت‌های داخلی خود نشان دهد تا در عرصه سیاست خارجی نیز فعال است.

این فعال بودن هاشمی رفسنجانی، باعث شده است تا مخالفین وی به این نتیجه برسند که آیت‌الله فعالیت‌های خود را برای رسیدن به کرسی مجلس دهم و مجلس خبرگان رهبری آغاز کند. چندی پیش عضو جبهه پایداری از لیست ۵۰ نفره هاشمی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری خبرداد. جواد کریمی قدوسی با اشاره به نفوذ و نقش خانواده آقای هاشمی در انتصاب افراد گفت: «جریان هاشمی با همدستی آقای خاتمی به دنبال فتح مجلس شورای اسلامی آینده و خبرگان رهبری است و لیست ۵۰ نفره‌ای را برای در اختیار گرفتن خبرگان رهبری تهیه کرده که با دانش و بصیرت مردم و توانایی نظام این اتفاق نمی‌افتد.»

آیت‌الله جنتی نیز در خطبه‌های نمازجمعه تهران با هشدار در مورد برنامه ریزی برخی برای رسیدن به مجلس خبرگان گفت:« بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارند طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند.»

این سخنان نشان می‌دهد که جریان مخالف هاشمی رفسنجانی از هم اکنون به دنبال ایجاد یک هیاهوی رسانه‌ای برای مقابله با آیت‌الله هستند. جریان جبهه پایداری و برخی از اصول گرایان با توجه به پشتبانه رای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به خوبی به نفوذ هاشمی در جامعه پی برده‌اند و با توجه به همین معنا به دنبال ایجاد راهی برای کنار گذاشتن هاشمی هستند.

این جریان به خوبی می‌داند که هاشمی به صورت قطعی در انتخابات مجلس خبرگان شرکت خواهد کرد. او در بدترین شرایط سیاسی خود یعنی بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ نیز جدایی از مجلس خبرگان رهبری را برنمی‌تابید و در آن انتخابات حضور پیدا کرد و توانست رای نخست مردم تهران را به خود اختصاص دهد.

هاشمی با سابقه ۲۶ ساله حضور در هیئت رئیسه و سه سال ریاست مجلس خبرگان، نشان داده است که به خوبی فضای این مجلس و انتخابات آن را می‌شناسد. جریان مخالف رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، که در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم نیز با شکست روبرو شده‌اند به خوبی می‌دانند که آیت‌الله مهدوی کنی با توجه به کهولت سن و دلگیری از جریان اصول گرایی، تمایلی به حضور در انتخابات مجلس خبرگان ندارد و ترجیح می‌دهد همچنان ریاست دانشگاه امام صادق را بر عهده داشته باشد تا مجلس خبرگان رهبری را.

این جریان با توجه به احتمال شرکت نکردن مهدوی کنی در انتخابات و فقدان نیروی قدرتمندی که بتواند با هاشمی رقابت کند، به دنبال ایجاد یک فضای متشنج رسانه‌ای بر علیه رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که استاد بازی شطرنج در سپهر سیاست ایران است، اما استراتژی ویژه‌ای را برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در نظر دارد. او به دنبال آوردن دو فرد محبوب در جامعه به انتخابات است. هاشمی در اولین گام، به دنبال حضور دوباره حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است تا روحانی بعد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی سومین رئیس جمهوری باشد، که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت می‌کند.

حضور روحانی در انتخابات می‌تواند، اولین برگ برنده هاشمی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری باشد. اما پروژه اصلی هاشمی رفسنجانی در کنار حضور حسن روحانی، دعوت از سید حسن خمینی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است. دعوتی که چندی پیش از سوی برخی اصلاح طلبان انجام شد. برخی چهره های با سابقه اصلاح طلب از حاج سید حسن آقای خمینی که سالیانی را در قم به تحصیل علوم حوزوی پرداخته خواسته اند خود را برای انتخابات خبرگان رهبری نامزد کند .

گفتنی است یادگار امام تاکنون به این دعوت واکنشی نشان نداده است. حضور حسن روحانی و سید حسن خمینی در کنار آیت‌الله هاشمی می‌تواند پیروزی قطعی لیست مشترک این سه با سرلیستی هاشمی در تهران را قطعی کند و در کنار آن جذابیت این سه ضلع برجسته کشور می‌تواند سایر استان‌ها را نیز با تهران همراه کند.

ریاست دوباره هاشمی رفسنجانی و نایب رئیسی حسن خمینی می‌تواند گزینه مطلوب جریان دولت و دوستداران این جریان باشد. شکست در انتخابات مجلس خبرگان بعد از انتخابات ریاست جمهوری و شکست احتمالی در دهمین دوره مجلس شورای می‌تواند پایانی باشد بر دوران سیاسی مخالفان آیت‌الله که سال‌ها سعی کردن او را از صحنه سیاسی ایران حذف کنند.

شاید مجلس خبرگان رهبری آخرین زمین بازی هاشمی هشتاد ساله در فضای سیاسی ایران باشد، بازی که آیت‌الله سعی می‌کند تمام مخالفین خود را از صحنه سیاسی ایران حذف کند./نامه

Share