معاون وزير اقتصاد به قيمت‌هاي احتمالي بنزين واكنش نشان داد

دولت از افزایش قیمت بنزین عقب نشست؟!!

در روزهای گذشته چنین خبری واکنش‌های بسیاری در پی داشت و کارشناسان و نمایندگان مجلس درخصوص تبعات افزایش قیمت بنزین هشدار دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با وجود اینکه گفته می‌شد قیمت بنزین 95700_116در سال آینده به ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند اما شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد به تازگی گفته که تمام قیمت‌های احتمالی برای بنزین غلط است. این در حالی‌است که برخی نمایندگان مجلس معتقدند که با توجه به ارقام ارایه شده از سوی دولت در تبصره هدفمندی یارانه‌ها، باید در سال ۹۳ قیمت سوخت چیزی حدود ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد.
در روزهای گذشته چنین خبری واکنش‌های بسیاری در پی داشت و کارشناسان و نمایندگان مجلس درخصوص تبعات افزایش قیمت بنزین هشدار دادند.

با این وجود معاون وزیر اقتصاد رسانه‌ها را از گمانه‌زنی درباره قیمت سوخت در سال ۹۳ برحذر داشت و با غلط دانستن تمامی قیمت‌های اعلام شده تاکنون،گفت:«در خصوص فاز دوم هدفمندی باید منتظر مصوبه مجلس ماند و دولت پس از آن قیمتهای رسمی را اعلام می‌کند.»

شاپور محمدی درباره فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هم گفت: همانطور که دولت تدبیر و امید سیاست اعتدالی را در پیش گرفته است در سیاست های اقتصادی نیز اعتدال را رعایت خواهیم کرد و مطمئن باشید آثار تورمی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها آن چنان مهم نیست و کم خواهد بود.

وی با بیان اینکه گزینه های مختلفی برای اجرای این فاز پیش بینی شده است ، افزود : بعد از جمع بندی و تصویب در مجلس مردم فقط یک گزینه را خواهند دید.

معاون وزیر اقتصاد گفت: تثبیت محیط کلان اقتصادی کشور از مهمترین اهداف این گزینه هاست تا کمترین آثار تورمی و بی ثباتی را داشته باشد و مطمئن هستیم با اجرای آن ثبات اقتصادی حفظ می شود. محمدی افزود: از حالا نباید درباره عددها و رقم های فلان کالا یا خدمات در اجرای این قانون بحث کنیم ، هیچ عددی قابل تایید نیست و باید پس از تصویب و تایید در مجلس آن را اطلاع رسانی کرد.

از سوی دیگر معاون وزیر اقتصاد گفته دولت هنوز به جمع‌بندی سناریوهای هدفمندی یارانه‌ها نرسیده‌است. این در حالی‌است که چند روز پیش تبصره هدفمندی یارانه‌ها به مجلس ارسال شد و انتظار می‌رفت که دولت سناریوی مد نظر خود برای سال ۹۳ را مشخص کرده باشد.

این اظهار نظرها اما نشان می‌دهد دولت هنوز نتوانسته شیوه درست و دقیقی برای هدفمندی یارانه‌ها پیدا کند. چرا که عموما دولت در ابتدا سخن از یک طرح یا ایده می‌گوید اما سپس با توجه به موضع‌گیری مجلس و دیگر کارشناسان از آن عقب‌نشینی می‌کند.

به نظر می‌آید تبعات احتمالی تغییرات یارانه‌ای از جمله افزایش قیمت بنزین موجب شده که دولت روندی محافظه‌کارانه اتخاذ کرده و به پیگیری مسایل به سبک و شیوه قبلی اکتفا کند. این در حالی‌است که دولت بارها و بارها از لزوم تغییر گسترده در بحث هدفمندی یارانه‌ها سخن گفته است. حال باید دید چگونه دولت در سال ۹۳ تغییرات یارانه‌ای را کلید خواهد زد و آیا در نهایت قیمت سوخت را افزایش می‌دهد یا خیر؟! /شفاف

 

Share