دستور ویژه روحانی برای نجات دریاچه ارومیه

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: رئیس جمهور دستور داده است به هر قیمتی که شده است، دریاچه ارومیه احیا شود. در این زمینه تاکنون از تجارب متخصصان ۵ کشور آمریکا، روسیه، تاجیکستان،‌ بلژیک و آلمان استفاده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: رئیس جمهور دستور داده است به هر قیمتی که شده است، دریاچه ارومیه احیا شود. در این زمینه تاکنون از تجارب متخصصان ۵ کشور آمریکا، روسیه، تاجیکستان،‌ بلژیک و آلمان استفاده شده است.images

عیسی کلانتری گفت: در فاجعه زیست محیطی دریاچه ارومیه، اشتباه انسانی سبب خشک شدن دریاچه شده است اما این موجب نخواهد شد که ما از تلاش در جهت جبران اشتباه بشری و احیای دریاچه دست برداریم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهارداشت: رئیس جمهوری دستور داده است دریاچه ارومیه به هر قیمتی احیا شود و ما دست همکاری تمامی متخصصان داخلی و خارجی را برای احیای دوباره این دریاچه می فشاریم.

کلانتری ادامه داد: دریاچه ارومیه از نظر سوق الجیشی، سیاسی و اقتصادی برای ایران حایز اهمیت است و حدود ۵ میلیون نفر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه زندگی می کنند. وی با اشاره به نشست هم اندیشی کارشناسان و متخصصان خارجی با وزیر نیرو که در وزارت نیرو برگزار شد گفت: شماری از صاحبنظران خارجی دعوت شده اند تا در سمیناری که در تهران و ارومیه برگزار می شود، شرکت کنند.

وی با ابراز امیدواری از نحوه همکاری با کشورهایی که در این زمینه صاحبنظر هستند گفت: این نشست ها موجب خواهد شد تا در آینده گام های جدی تری در این زمینه برداشته شود. کلانتری افزود: این کارشناسان از کشورهای آمریکا، روسیه، تاجیکستان،‌ بلژیک و آلمان شرکت کرده اند و در آینده نیز از دیگر کشورهایی که در این زمینه دارای تجربه باشند، استفاده خواهیم برد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه بیان داشت: این کارشناسان از طرف سازمان زمین شناسی و سازمان محیط زیست دعوت شده اند و حضور آنان با توجه به تجربه هایی که در موارد مشابه نظیر دریاچه آرال داشته اند، می تواند به متخصصان ما در تصمیم گیری های سریعتر کمک کند.

کلانتری با بیان اینکه دریاچه ارومیه از نظر سوق الجیشی، سیاسی و اقتصادی برای کشور حایز اهمیت است گفت: حدود پنج میلیون نفر در حوزه آبریز دریاچه ارومیه زندگی می کنند و من به عنوان یک آذری زبان نمی توانم بپذیرم که دریاچه ارومیه وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما تمام تلاش خود را برای نجات دریاچه خواهیم کرد و امیدواریم که دریاچه ارومیه احیا شود زیرا اگر دریاچه از بین برود، آذربایجان ویران می شود./مهر

 

Share