مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان

در کار فرهنگی باید به دنبال آرمانها بود نه آرمها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اسماعیل جانعلی پور در نشست رابطین فرهنگی کتابخانه های عمومی سراسر استان گفت: از ویژگیهای تشکل ها نبود اجبار در تشکیل آن و نیز داوطلب بودن افراد عضو، بهم پیوستگی بیشتر نسبت به تشکیلات اداری و هدف مشترک گروهی و درونجوشی است که در کار فرهنگی هم مصداق دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا و به نقل ازروابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، اسماعیل جانعلی پور در نشست رابطین فرهنگی کتابخانه های عمومی سراسر استان گفت: از ویژگیهای تشکل ها نبود اجبار در تشکیل آن و نیز داوطلب بودن افراد عضو، بهم پیوستگی بیشتر نسبت به تشکیلات اداری و هدف مشترک گروهی و درونجوشی است که در کار فرهنگی هم مصداق دارد.

نشست رابطین فرهنگی کتابخانه های عمومی سراسر استان با حضور مدیر کل کتابخانه های عمومی ، مسئول فرهنگی و رابطین فرهنگی کتابخانه های عمومی سراسر استان در سالن کنفرانس کتابخانه عمومی امام رضا(ع) شهر رشت برگزار شد.

در این جلسه اسماعیل جانعلی پور، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به شیوه های مختلف روابط حاکم بر مناسبات بشر امروزی با جهان اطراف اظهار داشت: رابطه های انسانی بر پایه سه اصل رابطه انسان با معبود، رابطه فرد با خود و رابطه فرد با محیط پیرامونی که این رابطه نیز بر ۲ اصل رابطه با مردم و هستی استوار است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ادامه افزود: در بحثهای فرهنگی مهمترین عامل در جذب افکار عمومی رابطه فرد با مردم است که از اهمیت بسزایی برخوردار است و آنچه که یک جمع سازمان یافته و با هدف مشخص انجام می دهد به عنوان یک تشکیلات مطرح است که این جمع با روابط انسانی و سازمانی بتواند به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد.

وی گفت: عبارت تشکیلات در اکثر موارد به سازمانهای اداری اطلاق می شود که در آن نوعی اجبار و قوانین از پیش تعیین شده حاکم است در حالی که در یک تشکیلات فرهنگی که در آن هدف مدون و مشخص حاکم است واژه تشکل دارای اهمیت و جایگاه والاتری است و عمدتا خروجی های مثبت فرهنگی از میان جمعی با عنوان تشکل خارج می شود.

جانعلی پور با بیان اینکه در کار فرهنگی باید به دنبال آرمانها بود و نه آرمها افزود: از ویژگیهای تشکل ها نبود اجبار در تشکیل آن و نیز داوطلب بودن افراد عضو، بهم پیوستگی بیشتر نسبت به تشکیلات اداری و هدف مشترک گروهی و درونجوشی است که در کار فرهنگی هم مصداق دارد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به نتایج موفق در گروه ها و تشکل ها امور فرهنگی را یک عمل کاملا تشکلی و بر پایه خرد جمعی و نیز همجوشی میان دست اندر کاران و متولیان امر دانست.

4

اسماعیل جانعلی پور هشت سال دفاع مقدس را از مهمترین جلوه های تشکیل گروهها و تشکل های فرهنگی دانست و آرمان و هدف مقدس رزمندگان اسلام در این جنگ نابرابر را نقطه قوت آنان در برابر دشمنان اسلام و ایران دانست.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین در این جلسه برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان بمناسبت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تشریح کرد.

جانعلی پور برگزاری ۳۰ مسابقه آنلاین و ۵ مسابقه مکتوب از طریق شبکه کتابخوانان حرفه ای ایران booki.ir، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب با محوریت دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، برگزاری کانون ادبی و شب شعر انقلاب با محوریت تبیین ارزشهای انقلاب اسلامی،آغاز فاز جدید رونمایی از ایستگاه های مطالعه در استان را از مهمترین این برنامه ها عنوان کرد.

در این نشست همچنین جلال فردی مقدم کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان بر لزوم اجرای مناسب برنامه های دهه مبارک فجر در کتابخانه های عمومی استان تاکید کرد.

بیان راهکارها در زمینه گسترش فعالیتهای فرهنگی و نیز لزوم توجه به فعالیت رابطین فرهنگی کتابخانه ها از مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی رابطین فرهنگی کتابخانه های عمومی سراسر استان بود.

گفتنی است در پایان این نشست محمد خوش خو از شهرستان شفت و معصومه حیدری از شهرستان ماسال به ترتیب بعنوان رابط فرهنگی و رابط خبری برتر توسط مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان تقدیر شدند.

 

Share