وزیر جهاد کشاورزی در رودسر

خسارت باغداران شمالی پس از تکمیل بررسی ها،پرداخت می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر جهاد کشاورزی گفت: خسارت باغداران شمالی بر اثر بارش برف سنگین، پس از تکمیل ارزیابی ها و بررسی ها ، از سوی دولت پرداخت می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ˈمحمود حجتیˈ روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از باغات مرکبات بخش چابکسر شهرستان رودسر در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: آنچه از بررسی های کنونی و تا زمان حاضر به دست آمده، حدود دو هزار میلیارد ریال خسارت به استان های شمالی وارد شده است.

hojوی افزود: بررسی های لازم برای تعیین خسارات وارده با باغات گیلان نیز ادامه دارد و پس از تطبیق و تکمیل، اقدامات لازم به عمل می آید.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تصویب خسارت نهایی در دولت خاطرنشان کرد: پس از این مهم، اعتبار هر استان، در اختیار ستاد مدیریت بحران استانداری ها قرار می گیرد.

حجتی ابراز امیدواری کرد با همت مسوولان و تولیدکنندگان، آینده بهتر از گذشته ساخته شود و مناطق خسارت دیده ترمیم یابد.

وی تصریح کرد: باید به گونه ای کشاورزی و روش های آن را احیاء کنیم تا در مقابل اینگونه حوادث، آسیب پذیری کاهش یابد و این امر، در سایه بهره گیری از امکانات و با رعایت مسائل فنی محقق می شود.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش در مورد وضعیت برگ سبز چای در سال زراعی ۹۳ گفت: در سال زراعی آینده، برای پرداخت هزینه برگ سبز چای با حمایت معاونت نظارت راهبردی و برنامه ریزی رییس جمهوری و پشتیبانی های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ردیف بودجه مستقلی در بودجه کشور پیش بینی و از سوی دولت پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: آنچه دولت پیشنهاد کرده بود، یک هزار میلیارد ریال بود که مجلس علاوه بر این مبلغ، ۶۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز تصویب و در مجموع یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در این ردیف بودجه مورد تصویب قرار گرفت.

حجتی اضافه کرد: البته همه این مبلغ، مربوط به خرید تضمینی برگ سبز چای نیست بلکه باید با کمک چایکاران، ۶۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای بهزراعی باغات چای هزینه شود.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی؛ با بهزراعی باغات چای، اراضی چایکاری از وضعیت کنونی خارج می شود و کیفیت برگ سبز چای تولید شده نیز بهبود می یابد.

وی در مورد خرید تضمینی قیمت برگ سبز چای در سال آینده افزود: وزارت جهاد کشاورزی، پیشنهاد این مبلغ را به دستگاه های مربوطه در دولت داده و هم اکنون در حال بررسی این مهم هستند که پس از تصویب در دولت، به اطلاع می رسد.

حجتی همچنین به تشکیل صندوق حمایت از محصول چای اشاره و اضافه کرد: با کمک اتحادیه و تولید کنندگان چای، این امر محقق می شود اما صندوق حمایت از محصول چای، باید به صورت خصوصی ایجاد گردد.

وی با اشاره به کمک دولت برای تشکیل این صندوق گفت: دولت در راستای حمایت از کشاورزان، ۴۹ درصد سرمایه اولیه را پرداخت می کند و باید ۵۱ درصد سرمایه باقیمانده ، از سوی اتحادیه پرداخت شود.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه در سفر به گیلان، از باغات و انبار مرکبات روستای میانده چابکسر از توابع شهرستان رودسر بازدید کرد.

وی همچنین از مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) در چابکسر و شرکت کشت و صنعت وابسته به این نهاد حمایتی که مرکز تولید ، پرورش و توزیع گل و گیاه است، بازدید کرد.

استان گیلان دارای ۱۱ هزار هکتار باغ مرکبات است که مرکبات در ۳۰ درصد این باغات، بومی این استان است.

شهرستان رودسر در ۷۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

وزیر جهاد کشاورزی در سفر به گیلان، از شهرستان انزلی در غرب استان نیز بازدید می کند

Share