حکم دست دادن با زن نامحرم از نظر آیت الله سیستانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت الله سید علی سیستانی از مراجع تقلید شیعه در پاسخ به پرسش مقلدان خود، احکام دست دادن زن و مرد مسلمان و نیز اهل کتاب و کافر را تشریح کرده اند. متن سوالات و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است: س: آیا دست دادن از روی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت الله سید علی سیستانی از مراجع تقلید شیعه در پاسخ به پرسش مقلدان خود، احکام دست دادن زن و مرد مسلمان و نیز اهل کتاب و کافر را تشریح کرده اند.

sistaniمتن سوالات و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است:

س: آیا دست دادن از روی اجبار با زن غیر مسلمان خارجی و بدون قصد لذت ایراد دارد یا خیر در حالی که هیچ لذتی به وجود نیاید ؟

ج: با وجود حاجب مثل دستکش مانعی ندارد .

س: چنانچه دست مرطوب باشد، می توان با کافر یا اهل کتاب دست داد ؟

ج: اگر یقین کردید نجس است یا آن شخص کافر غیر کتابی است برای نماز دست خود را بشویید .

س: حکم دست دادن با زن نامحرم در صورتیکه امتناع کردن موجب بروز ناراحتی و یا قطع رابطه فامیلی گردد و یا اعتراض والدین را به همراه داشته باشد ؟

ج: دست دادن با نامحرم جایز نیست و اگر حائلی باشد مانعی ندارد .

س: دخترم برای رشته پزشکی مجبور به دست دادن به مرد نا محرم است آیا اشکال دارد؟

ج: جایز نیست مگر به حد ضرورت برسد.

س: آیا دست دادن با زنان کافر فی ذاته حرام است؟

ج: حرام است.

س: در کشورهای اروپایی دست دادن به عنوان سلام و درود مطرح است گاهی ترک آن کار به محرومیت و اخراج از کارخانه و مدرسه و امثال آن می کشد، آیا یک مرد و یا یک زن مسلمان می تواند در چنین حالات استثنایی دست بدهد؟

ج: اگر با پوشیدن دستکش و امثال آن نمی شود از آن مشکل رهایی یافت جایز است مرد و یا زن مسلمان با دیگری مصافحه کند آنجا که ترک چنان کاری موجب ضرر و زیان طاقت فرسا می شود./حوزه

Share