از همراهی ولایتی، رضایی و غرضی تا ساز ناکوک جلیلی

حمایت رقبای انتخاباتی روحانی از سیاست‌های هسته‌ای دولت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد از گذشت شش ماه از دولت تدبیر و امید سعی کرده‌اند کمتر در مورد دولت روحانی سخن بگویند و تمرکز خود را معظوف به آینده و احتمالا انتخابات مجلس دهم کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  رئیس جمهور روحانی از همان روزهای ابتدایی، آغاز مبارزه‌های انتخاباتی به حل دو مسئله تاکید فراوانی داشت. او در مرحله اول تاکید بر حل مسئله هسته‌ای و بعد از آن رفع مشکلات اقتصادی به واسطه رفع تحریم‌ها را داشت و کابینه خود را نیز بر همین اساس و استراتژی انتخاب کرد.

ImageThumb2 (1)

شش ماه اول دولت وی، با رفع این دو مشکل اساسی کشور سپری شد. روحانی در ۱۰۰ روز اول دولت خود، وعده حل پرونده هسته‌ای ایران را محقق کرد که به توافق ژنو معروف شد تا بر اساس آن دو طرف مذاکره کننده با اجرای مرحله اول این توافقنامه طی ۶ ماه زمینه بهبود روابط آینده را فراهم کنند. رئیس دولت یازدهم پس از این توافقنامه گام دوم خود را برای حل مشکلات اقتصادی مردم برداشت و در اولین حرکت، دادن سبدکالا به مردم را در دستور کار خود قرار داد.

طرحی که در آن دولت امنیت غذایی مردم را دستور کار خود قرار داد تا طبقه ضعیف جامعه  اقلامی شامل تخم مرغ، روغن، برنج و مرغ را در دو نوبت دریف کند.  این طرح که با نام « سبدکالا» معروف شده بود اما برخلاف توافق ژنو در همان اجرای مرحله اول مورد انتقاد شدید مردم به ویژه در نحوه اجرای آن روبرو گشت.

این دو عملکرد دولت در زمینه سیاست خارجی و اقتصادی، مخالفان مو موافقان فراوانی را داشت. بسیاری از مردم و تحلیل گران سیاسی توافقنامه ژنو را یک موفقیت بزرگ و یک پیروزی شگرف در عرصه سیاست خارجی برای ایران می‌دانستند و برخی دیگر آن را امتیازی به غرب و باعث سرفکندگی ایرانیان دانستند و حتی عده‌ای آن را تسلیت گفتند.

سبدکالا اما ماجرایی متفاوت داشت و دوستان و مخالفان روحانی هر دو نحوه اجرایی این طرح را مورد نقد قرار دادند و آن را توهین به مردم دانستند و حتی کار به جایی رسید که رئیس جمهور به علت کم‌کاری‌ها و اشتباه در نحوه تقسیم این سبد از مردم غذرخواهی کرد.

نظر منتقدان اما گاهی برای دولت مطلوب نبود و رئیس جمهور و برخی از اطرافیان وی، به منتقدان تاختند و به آنها توصیه کردند که بهتر است بدون مطالعه در این موارد سخن نگویند.

در این میان شاید بررسی نظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهور و رقبای دیروز حسن روحانی در مورد تصمیمات دولت به ویژه در زمینه سیاست خارجی و سیاست‌های اقتصادی خالی از لطف نباشد. هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری بعد از پایان انتخابات، بیشتر ترجیح دادند که سکوت کنند تا اینکه نظرات خود را بیان کنند.

حمایت قالیباف از توافق بزرگ
محمد باقر قالیباف که بعد از شکست دوباره در انتخابات ریاست جمهوری، سودای شهرداری تهران را کرد و در یک رقابت نفس گیر با محسن هاشمی توانست دوباره به صندلی شهرداری تهران تکیه بزند، سعی کرده است در مورد دولت یازدهم کمتر سخن بگوید. شهردار تهران در معدود اظهار نظرهای خود در مورد دولت، به توافق هسته‌ای اشاره کرده است و آن را یک توافق بزرگ دانسته است. قالیباف در این باره گفته است:

« خداوند را شاکرم که توفیق این پیروزی نصیب ملت ایران شد تا به قدرت های بزرگ و یکجانبه نگر این را بفهماند که با ظلم و زور نمی توان کاری را از پیش برد. ملت ایران نشان داد راهی جز گفت و گو، متانت و قبول دیگر دولت ها و ملت ها وجود ندارد و این افتخار برای ملت ایران باقی ماند که با ایستادگی خود سیطره امریکا را شکست و این افتخار را در تاریخ به نام خود ثبت کرد تا به دیگر ملت ها و دولت ها این راه و روش برگرفته از انقلاب اسلامی را نشان دهد. بنده به سهم خودم به دولت که گام اول را محکم برداشت تبریک می گویم اما باید بدانیم راه پر فراز و نشیب و سختی را در پیش داریم و نیازمند انسجام و وحدت ملی برای رسیدن به پیروزی نهایی هستیم تا احقاق حقوق ملت ایران و همه ملت های دیگری که جمهوری اسلامی ایران پیشتاز آن ها است را داشته باشیم.»

قالیباف با این سخنان نشان داد  برخلاف دوران انتخابات و مناظرات که انتقادات جدی به رویکرد روحانی در عرصه سیاست خارجی خصوصا مسائل هسته ای داشت امروز تا حدودی با دولت همراه است و سیاست‌های او را در زمینه می‌پسندد اما سعی کرده است در زمینه سیاست اقتصادی سکوت کند و اختلاف خود را با روحانی نمایان نکند.

جلیلی و آمادگی برای زدن ساز مخالف

سعید جلیلی دیگر نامزد شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری، که همواره از منتقدان اصلی سیاست‌های هسته‌ای روحانی بوده است این روزها ترجیح داده است که بیشتر سکوت کند تا اینکه سخن بگوید. سیاست‌ هسته‌ای جلیلی که بنا بر نظر برخی کارشناسان زمینه ساز مشکلات کشور بوده است و مدیریت او و دوستانش زمینه تحریم‌ها را برای کشور فراهم آورده است.

دبیرسابق شورای امنیت ملی در مورد توافق ژنو اعتقاد دارد که:«ا ینکه در توافقنامه ژنو تاکید شده “غنی سازی اورانیوم توسط ایران با محدودیت و مبتنی بر نیازهای عملی ما باید انجام شود” این تعبیر بر مبنای تئوریک استعماری و بر اساس تفکر لیبرالیسم شکل گرفته است، (زیرا) منطق مستکبران این است که ه هر کشوری به اندازه نیازی که آنها تعیین می‌کنند، منابع در اختیارش بگذارند. اما جالب است برخی در محیط داخلی هم این طنز را تکرار می‌کنند که اگر می‌خواهید با امپریالیسم مقابله کنید، لیبرالیسم بهترین راه است!»

جلیلی با اینکه سعی کرده است در مورد توافق نامه ژنو سکوت کند اما از اندک سخنان او اینگونه بر می‎آید که استاد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق، موافق روند طی شده در پرونده هسته‌ای ایران نیست.

رضایی و همراهی با دولت

محسن رضایی هم همچون قالیباف و جلیلی، ترجیح داده است در مورد سیاست‌های دولت یازدهم سکوت کند و به جز صداوسیما و برخی مجامع عمومی در مورد دولت سخن نمی‌گوید. رضایی اما برخلاف جلیلی و قالیباف، به دولت روحانی نزدیک است و حتی در جریان سفر به استان خوزستان، دولت او را همراهی کرد تا نشان دهد از نظر فکری قرابت زیادی با دولت روحانی دارد.

فرمانده سابق سپاه، توافق نامه ژنو را یک موفقیت بزرگ دانسته و گفته است:« لغو برخی فشارهای اقتصادی، به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از جمله دستاوردهای مذاکرات برای جمهوری اسلامی است که این مسئله خود یک پیروزی برای کشورمان به حساب می‌آید. به آقایان روحانی ، ظریف و دوستانشان تبریک می گویم و حداقل دستاورد مذاکرات اخیر ژنو این بود که شکاف عمیقی در ائتلافی که علیه ما ایجاد شده بود ، بوجود آمد.» این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد سبدکالا اظهار نظر نکرده است.

اعتماد ولایتی به تیم مذاکره کننده

علی اکبر ولایتی که این روزها جانشین حسن روحانی در مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است، یکی از حامیان اصلی دولت روحانی در زمینه توافقنامه ژنو است. بسیاری هم زبانی ولایتی و روحانی را در جریان رقابت‌های انتخاباتی عامل این همراهی می‌دانند. ولایتی که خود دیپلماتی کارکشته است، سیاست خارجی روحانی را یک سیاست خارخی موفق می‌داند. او اعتقاد دارد:« عراقچی و ظریف همکاران محترم ما هستند آنها توانسته‌اند قدم بزرگی را بردارند ولی ما در گام‌های اول هستیم به همین دلیل امیدواریم با تلاش‌های پیگیرانه در عرصه‌های دیگر نیز موفق باشیم. این عزیزان که جزء افراد باسابقه در وزارت خارجه کشورمان هستند توانستد در مقابل زیاده‌خواهی‌های استکبار ایستاگی کنند.»

غرضی در قامت یک حامی

سید محمد غرضی اما برخلاف دیگر نامزدها حضور فعالی در عرصه رسانه‌ای و نقادی از دولت داشته است. غرضی هم در زمینه توافقنامه ژنو و هم در زمینه سبد کلا از دولت روحانی حمایت کرده است. او در مورد توافقنامه ژنو گفته است:« آنچه در مذاکرات اخیر برای ملت ایران اتفاق افتاد، نتیجه مقاومت ۶۰ ساله در مقابله با آمریکا و اهداف آمریکایی در خاورمیانه است. اینکه امروز آمریکا خود را مکلف می‌داند که پای میز مذاکره با ایران بنشیند، نشانه قدرت سیاسی ایران اسلامی است.ایران توانست با وجود مخالفت‌های بین‌المللی به غنی‌سازی اورانیوم دست پیدا کند. بدست آوردن این غنی‌سازی نیز نه تنها با احکام سیاست خارجی بلکه احکام ملی و انقلابی و حمایت‌های مقام معظم رهبری بوده است.»

غرضی بر خلاف دیگر نامزدها در مورد سبدکالا و فعالیت‌های اقتصادی دولت نیز سخن گفته است. وزیر سابق نفت ایران اعتقاد دارد که:« این روش در دیگر کشورهای دنیا هم مرسوم است، در شرایطی که تورم، شکاف طبقاتی زیادی به وجود آورده است، اگر دولت بخواهد به مردم پول نقد بدهد ، آثار سوء تورمی خواهد داشت، پس ناگزیر به توزیع سبد کالا ست. در شرایط تورمی فعلی و با توجه به شکاف عمیق طبقاتی ایجاد شده ، چاره ای به جز توزیع سبد کالا برای دولت نمانده بود.»

دو نامزد مستعفی انتخابات یعنی حداد عادل و محمدرضا عارف نیز در کنار نفرات یاد شده در مورد شرایط کشور سخن گفته است. این دو برخلاف دیگر افراد به دلیل حضور در مجلس نهم و همچنین تلاش برای رسیدن به مجلس دهم، حضور فعالی در رسانه‌ها دارند ودر برخی مواقع تبدیل به تیتر یک رسانه‌ها می‌شوند.

عارف و امیدواری به آینده

محمدرضا عارف به دلیل نزدیکی فکری به حسن روحانی، طبیعتا از سیاست‌های دولت حمایت می‌کند. عارف که از همان روزهای ابتدایی امیدوارانه به توافق ژنو نگاه می‌کرده است، اعتقاد دارد که:« به اجرای توافقنامه ژنوخوشبین هستم و امیدوارم درمذاکرات هسته ای به منافع ملی توجه شود و به نتیجه خوبی برسیم.

آنچه در گام اول به دست آورده ایم یک برنامه ۶ ماهه برای توقف و کاهش تحریم ها دربرابر توقف گسترش فعالیت‌های هسته ای است که با گام نهایی که لغو همه تحریم ها و ادامه فعالیت های هسته ای ایران در پرتو اعتمادسازی نسبت به صلح آمیز بودن ماهیت آن امکان پذیر می شود، تکمیل می شود که انشالله مراحل بعد هم با موفقیت همراه شود.»

عارف نیز همچون دیگر نامزدها سعی کرده است در مود نحوه اجرای سبد کالا سخن نگوید.

حداد؛ منتقدی که انتقاد نمی‌کند

حداد عادل، آخرین فرد از این قافله است. حداد که این روزها بیشتر سعی می‌کند خود را در قامت یک سیاستمدار نشان دهد، تواق نامه ژنو را مثبت ارزیایی کرده بود و به جز معدود انتقادهایی این مذاکرات را موفق می‌داند. حداد همچون سید محمد غرضی در مورد سبدکالا نیز اظهار نظر کرده است و نحوه اجرای آن را مطلوب ندانسته است.

رئیس مجلس هفتم که گفته است نباید در انتقاد از دولت بی انصافی کرد اعتقاد دارد که :« یکی از عیب‌های این دولت نیز موضوع سبد کالا بود که اسباب تبلیغات خارجی‌ها را فراهم کرد.»

همانطور که مشاهده می‌شود نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد از گذشت شش ماه از دولت تدبیر و امید سعی کرده‌اند کمتر در مورد دولت روحانی سخن بگویند و تمرکز خود را معظوف به آینده و احتمالا انتخابات مجلس دهم کنند، مجلسی که به نظر بسیاری از مهم ترین انتخابات‌های تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود.

نامه نیوز/

Share