سازمان آتش نشاني رشت

توصیه های ایمنی به منظور پیشگیری از وقوع گاز گرفتگی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مرگ خاموش اصطلاحی است که در صورت افزایش تدریجی گاز منوکسیدکربن(co) ،که بسیار خطرناک و بیش­تر به واسطه­ ی نداشتن بو و رنگ مورد توجه قرار نمی­ گیرد، میل ترکیبی منوکسیدکربن با هموگلوبین خون ۲۰۰ بار بیش­تراز میل ترکیبی اکسیژن با هموگلوبین می­ باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مرگ خاموش اصطلاحی است که در صورت افزایش تدریجی گاز منوکسیدکربن(co) ،که بسیار خطرناک و بیش­تر به واسطه­ ی نداشتن بو و رنگ مورد توجه قرار نمی­ گیرد، میل ترکیبی منوکسیدکربن با هموگلوبین خون ۲۰۰ بار بیش­تراز میل ترکیبی اکسیژن با هموگلوبین می­ باشد و بدین جهت شخصی که در معرض این گاز در محیط­ های بسته قرار می­گیرد، به علت نرسیدن اکسیژن به سلول­ های بدنش دچار ضعف سیستم تنفسی و کاهش توان عضلانی می ­شود در این وضعیت مسموم شدگان هنوز هوشیاری خود را از دست نداده ­اند وبه قصد ترک محیط آلوده از جا برمی خیزند اما قادر به ­انجام این عمل نمی ­شوند و در انتها با کاهش هوشیاری، به علت خفگی مرگ فرا می­ رسد.

انتشار گاز سمی منوکسیدکربن در محیط­های بسته هرساله مرگ خاموش عده ­ای از انسان­ها، به­ خصوص هم­وطنان ما را رقم می­زند، از این­رو سازمان­ های متولی امداد و نجات هشدارهای لازم وتوصیه­ های ایمنی را از طریق رسانه­ های ارتباط حمعی به شهروندان اطلاع رسانی می­ کنند. دراین راستا توجه و تامل دقیق به هشدارهای ایمنی کارشناسان خواهد توانست از بروز چنین حوادثی ممانعت به­ عمل آورد.

توصیه های ایمنی:

۱- از وسایل گرمازای استاندارد استفاده کنید.

۲- نقص فنی در منابع حرارتی، موجب تولید گازهای سمی و کشنده می ­شود.

۳- قبل از روشن کردن وسایل حرارتی، دودکش آن­ها را بازدید و از باز و سالم بودن مسیر مطمئن شوید.

۴- برای اطلاع از نشت گاز منوکسیدکربن از دستگاه هشدار دهنده ­ی گاز( (co بهره­ مند شوید.

۵- استفاده ­ی مشترک دو وسیله­ ی گرما­زا از یک دودکش بسیار خطرناک بوده و توجه به داغ بودن دودکش بهترین راه آزمایش سلامت آن است.

۶- دودکش باید تا حد امکان مستقیم کشیده شود، دارای کلاهک مخصوص باشد،کلاهک آن حداقل یک متر از بلندترین نقطه ­ی ساختمان بالاتر باشد.

۷- از ب­کار بردن وسایل حرارتی بدون دودکش در محیط­ های بسته خودداری شود.

۸- پرندگان با لانه­ گزینی در داخل دودکش باعث مسدود شدن مسیر دودکش ­ها و در نهایت سرایت دود و گازهای سمی آن به داخل ساختمان و مرگ سکنه می­ شوند.

۹- پنجره یا درِ نیمه باز به تهویه­ ی هوا بسیار کمک می ­کند.

۱۰-رنگ شعله­ ی روشن در بخاری­ ها وآبگرمکن­ ها باید کاملاً آبی باشد، در غیر این­ صورت دستگاه، نقص فنی دارد.
874index

Share