رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد

تشکیل جلسه مدیریت بحران آب در گیلان/افزایش وقوع سیل در گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزاعلیرضا شعبان‌نژاد در سی‌ودومین گردهمایی و نخستین کنگره بین‌المللی تخصصی علوم زمین در محل تالار حکمت دانشگاه گیلان اظهار کرد: گیلان از نظر اقلیمی به سه بخش آب‌وهوای معتدل و مرطوب در نواحی شمالی، مرکزی و شرقی تقسیم می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزاعلیرضا شعبان‌نژاد در سی‌ودومین گردهمایی و نخستین کنگره بین‌المللی تخصصی علوم زمین در محل تالار حکمت دانشگاه گیلان اظهار کرد: گیلان از نظر اقلیمی به سه بخش آب‌وهوای معتدل و مرطوب در نواحی شمالی، مرکزی و شرقی تقسیم می‌شود.

shabanوی آب‌وهوای کوهستانی را در نواحی غربی و آب‌وهوای نیمه‌خشک را در نواحی جنوبی گیلان عنوان کرد و افزود: گیلان از نظر زمین‌شناسی دارای دو بخش متفاوت است.

شعبان‌نژاد، گیلان را دارای خاک‌های شنی در ساحل، رسوبی بافت‌ریز، چمنی مرطوب و نیمه مرطوب، تالابی و باتلاقی دانست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به گرم شدن زمین، تصریح کرد: سال‌های اخیر شاهد خشکسالی و وقوع سیل در استان بودیم.

*افزایش وقوع سیل در گیلان وحشتناک است

وی به وقوع ۱۹۳ سیل از سال ۱۳۳۱ تا ۱۳۴۱ در گیلان اشاره کرد و گفت: افزایش وقوع سیل در گیلان وحشتناک است و در دهه ۷۰ تا ۸۰ تعداد یک‌هزار و ۳۴۱ سیل در استان اتفاق افتاده است.

شعبان‌نژاد وقوع سیل را هشداری برای محیط زیست و کشاورزی گیلان خواند و بیان کرد: اقتصاد و زندگی مردم بر مبنای کشاورزی است.

این مسئول با بیان اینکه گیلان ۹ دهم درصد مساحت کشور را دارد، خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد اراضی استان کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ۴۰ درصد اراضی استان را جنگلی ذکر کرد و یادآور شد: ۱۸ درصد اراضی گیلان به صورت مرتع است.

وی شالیزارها و باغ‌های گیلان را دارای رتبه چهارم کشوری دانست و اظهار کرد: سالانه ۲.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در گیلان تولید می‌شود.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه سه درصد محصولات کشاورزی کشور در گیلان تولید می‌شود، تصریح کرد: ۳۱۷ هزار نفر از جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری گیلان به طور مستقیم در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ۲۸ درصد فعالان استان در بخش کشاورزی شاغل هستند، خاطرنشان کرد: بعضی از شغل‌ها به طور غیر مستقیم به کشاورزی وابسته است.

وی صادرات و ارزآوری را از قابلیت‌های گیلان به دلیل مرزی بودن خواند و بیان کرد: بسیاری از کشورهای منطقه به دلیل تفاوت اقلیم نیازمند محصولات تولیدی گیلان هستند.

شعبان‌نژاد با اشاره به وجود اراضی شیب‌دار و مستعد در گیلان، اظهار کرد: محصولات متنوع کشاورزی و باغی مجموعه‌ای از تولیدات کشاورزی را در استان به وجود آورده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بر حفاظت از منابع پایه تاکید کرد و افزود: گیلان امکان حفاظت از منابع آب و خاک را دارد.

وی با بیان اینکه امکان بهره‌گیری از گونه‌ها و ارقام جدید در گیلان وجود دارد، تصریح کرد: محصولات ارگانیک مانند چای و برنج در گیلان تولید می‌شود.

شعبان‌نژاد گیلان را دارای مزیت نسبی تولید محصولات کشاورزی به ازای هر واحد آب مصرفی دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از منابع آبی به‌ویژه در سردرختی‌ها با کمترین مقدار انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همجواری با کشورهای همسایه و نزدیکی به بازارهای داخلی و منطقه‌ای را از مزیت‌های این استان در بخش کشاورزی خواند و یادآور شد: بازار بزرگ تهران در ۳۰۰ کیلومتری گیلان است.

وی با اشاره به موانع و مشکلات بخش کشاورزی در گیلان، اظهار کرد: خرد بودن واحدهای بهره‌برداری از مشکلات بخش کشاورزی در استان است.

شعبان‌نژاد مالکیت اراضی شالیزاری گیلان را شش دهم هکتار دانست و بیان کرد: مالکیت باغ‌ها هفت دهم هکتار در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان پایین بودن دانش و مهارت کشاورزان را از جمله موانع کشاورزی در استان ذکر کرد و افزود: نبود انگیزه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به دلیل سود کاذب در دیگر بخش‌ها از مشکلات کشاورزی است.

وی آب مورد نیاز بخش کشاورزی گیلان را ۳.۵ میلیارد متر مکعب خواند و تصریح کرد: سالانه یک‌میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب آب را می‌توانیم در استان مدیریت کنیم.

شعبان‌نژاد تنها سد فعال گیلان را سفیدرود خواند و یادآور شد: ۵۰ درصد نسبت به سال آبی گذشته کاهش ذخیره آب داریم.

*تشکیل جلسه مدیریت بحران آب در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تشکیل جلسه مدیریت بحران آب در این استان خبر داد و گفت: مدت یک ماه و نیم گذشته درخواست تشکیل جلسه بحران آب را کردیم و این جلسه تشکیل شد.

وی با اشاره به بالا بودن ضایعات بخش کشاورزی در گیلان، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی کمتر از اعتبارات و تسهیلات بهره‌مند می‌شود.

شعبان‌نژاد خواستار ارتقای رقابت‌پذیری بخش کشاورزی در گیلان شد و اظهار کرد: برنامه‌ریزی لازم برای تولید پایدار محصولات راهبردی انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان استفاده بهینه از منابع آب و خاک، تولید محصولات سالم و توجه به دانش بومی را از برنامه‌های این سازمان اعلام کرد و افزود: حمایت و توسعه تشکل‌های تولیدی و خدماتی، ارتقای بهره‌وری و استاندارد تولید در بخش کشاورزی حائز اهمیت است.

وی بر ارتقای ضریب خودکفایی محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: گیلان ۳۵ درصد برنج کشور را تولید می‌شود.

شعبان‌نژاد خواستار مصرف بهینه کود و سم در بخش کشاورزی شد و بیان کرد: تولید محصولات ارگانیک و مدیریت پسماندها از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی گیلان است.

*کاهش ۵۰ درصدی مصرف سم در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از کاهش ۵۰ درصدی مصرف سم در این استان خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته مصرف سم به ۹۷۴ تن کاهش پیدا کرده است و کنترل بیولوژیک  جایگزین مصرف سم در مزارع شده است.

به گزارش فارس، سی‌ودومین گردهمایی و نخستین کنگره بین‌المللی تخصصی علوم زمین با حضور کارشناسان علوم زمین‌شناسی از کشورهای ایران، اوکراین، دانمارک، پاکستان و تاجیکستان به مدت سه روز در دانشگاه گیلان در حال برگزاری است./فارس

Share