بر اساس آمارهای بانک مرکزی

بیشترین گرانی ها در کدام سال دولت احمدی نژاد رخ داد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آمارهای بانک مرکزی که از وضعیت سبد خانوار در سال ۱۳۹۰ جمع آوری شده نشان می دهد، هزینه های جاری خانوار در این دوره زمانی به شدت افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آمارهای بانک مرکزی که از وضعیت سبد خانوار در سال ۱۳۹۰ جمع آوری شده نشان می دهد، هزینه های جاری خانوار در این دوره زمانی به شدت افزایش یافته است.

این آمارها تایید می کنند هزینه تفریح خانوارهای شهرنشین در سال مورد بررسی ۱۸ درصد رشد داشته است. آمارهای سال بعدی بانک مرکزی هم خبر از کاهش بودجه تفریح و سرگرمی خانواده ها از ۲ و نیم درصد به ۲ درصد می دهد.

همچنین در دوره مورد بررسی هزینه مسکن خانوار ۲۵ درصد رشد داشته است. اطلاعاتی که بانک مرکزی یک ماه قبل منتشر کرد هم تایید می کرد ۳۳ درصد بودجه خانواده را هزینه مسکن پوشش می دهد. البته اطلاعات آماری نشان می دهد قیمت ملک در تهران و شهرهای بزرگ حداقل ۲۰ درصد کم شده است ولی به نظر می رسد همچنان بازار مسکن در رکود مطلق باشد. حسین عبده تبریزی مشاور وزیرراه و شهرسازی به تازگی طی گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا آماری ارائه داده که نشان می دهد، رکود بازار مسکن می تواند ادامه داشته باشد. به گفته او قیمت هر متر مربع زیر بنای مسکونی طی ۱۰ سال گذشته با بیش از ۱۰ برابر افزایش در خرید و فروش‌ و بیش از هشت برابر افزایش در اجاره‌بها مواجه بود و در مجموع طی ۲۰ سال اخیر قیمت خرید و فروش خانه ۶۰ برابر و قیمت اجاره‌بها ۵۰ برابر شده است.

او همچنین گفته است:« طبق آنچه این اقتصاددان در کتاب “مالی املاک و مستغلات” خود تحلیل کرده متوسط قیمت زمین شهری در اروپا ۲۰۰ تا ۴۰۰ یورو است و به ندرت می‌توان زمینی یافت که مالک آن بالاتر از ۵۰۰ یورو برای یک مترمربع زمین طلب کند؛ لذا حتی با قیمت‌های آزاد ارز، قیمت ۳۰۰ – ۴۰۰ یورو برای یک مترمربع زمین در شهر تهران از کجا آمده است؟ و فراتر از مقایسه بین‌المللی، اگر قیمت‌های جاری زمین شهری را ملاک قرار دهیم و فرض کنیم این قیمت‌ها صحیح است، قیمت یک مترمربع واحد مسکونی ساخته شده توجیه‌پذیر به نظر نمی‌رسد.» در همین دوره زمانی که قیمت ملک روند صعودی را پیش گرفته است، میزان تراکم خانوار در واحدهای مسکونی نیز افزایش داشته است. تراکم خانوار از رقم ۱.۲۷ در سال ۵۵ به ۱.۰۶ در سال ۹۰ کاهش یافته است. در سال ۵۵ به ازای هر ۱۲۷ خانوار ۱۰۰ واحد مسکونی وجود داشته در حالی که در سال ۱۳۹۰ به ازای هر ۱۰۶ نفر خانوار ۱۰۰ واحد مسکونی موجود بوده است.
14-2-14-83754Untitled.png

نکته قبل توجه در آمارهای بانک مرکزی به هزینه های تحصیل مربوط است. در این حوزه کمترین میزان رشد قیمت رخ داده و تنها ۵ درصد به هزینه ها افزوده شده است.

در همین دوره زمانی هزینه تفریح و رستوران برای خانواده ها ۲۶ درصد افزایش داشته است. این رشد هزینه ها به وضعیت بازار خوراک هم مربوط است. در این دوره هزینه خوراک خانوارها ۲۳ درصد بیشتر شده است. هزینه پوشاک هم رشد ۱۵ درصد را تجربه می کند. بازار پوشاک تنها یکسال پس از جمع آوری این اطلاعات دگرگون شد. به طوری که آمارهای گمرک تایید می کند میزان واردات ۸۶ درصد کاهش داشته است. هزینه لوازم و اثاث مورد استفاده در خانه هم در دوره مورد بررسی ۱۲ درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین هزینه بهداشت و درمان ۱۸ درصد افزایش داشته است. در حال حاضر ۷۵ درصد هزینه های درمان توسط خانوارها و تنها ۲۵ درصد هزینه ها توسط شرکت های بیمه ای تامین می شود. وزارت بهداشت و درمان وعده داده که این روال در دولت یازدهم تغییر پیدا کند.

به نظر می رسد که سال مورد بررسی سخت ترین دوره رشد قیمت ها برای خانوارهای شهری بوده باشد. آمارهای بانک مرکزی مربوط به نیمه اول سال ۹۲ نشان می دهد، وضعیت بودجه خانوارها قدری بهبود پیدا کرده است. در دوره مورد بررسی بانک مرکزی بیشترین میزان رشد قیمت ها رخ داده است. در همین سال ها میزان کسری بودجه خانوار به بالاترین عدد و درآمد سرانه به کمترین میزان رسیده بود. براین اساس می توان بیان داشت سال ۱۳۹۰ سخت ترین دوره گرانی ها بود./خبرآنلاین

Share