برف و مرگ خاموش

بارش برف و افزایش خطر مرگ خاموش با دودکش های ناایمن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هم اکنون بیشتر استانهای کشور،‌ سردترین روزها و شب های زمستان را می گذرانند. ارتفاع برف در استان های شمالی کشور در ۵۰ سال اخیر بی سابقه اعلام شده است. سازمان هواشناسی اعلام کرده است که این موج سرما و بارش برف، تا پایان هفته در کل کشور پایدار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با افزایش ارتفاع برف و تداوم سرما چنانچه در بسیاری از استانهای شمالی و سردسیر کشور شاهد هستیم، عملکرد وضعیت عادی دودکش های کوتاه پشت بام و همچنین دودکش های بدون عایق روی بدنه ساختمان ها، مختل می شود که در اینصورت، خطر گازگرفتگی و مرگ خاموش بشدت افزایش می یابد.

indexهم اکنون بیشتر استانهای کشور،‌ سردترین روزها و شب های زمستان را می گذرانند. ارتفاع برف در استان های شمالی کشور در ۵۰ سال اخیر بی سابقه اعلام شده است. سازمان هواشناسی اعلام کرده است که این موج سرما و بارش برف، تا پایان هفته در کل کشور پایدار است.

در کنار خشنودی از بارش برف، پیامدهای حاصل از بارش سنگین و کم سابقه برف از جمله قطعی برق و آب، افت فشار و حتی احتمال قطعی گاز و سخت شدن دسترسی به مایحتاج ضروری و غیره، آسایش و سلامت میلیون ها نفر از هموطنان مان در استانهای شمالی و سردسیر کشور در خطر است که با همت و رسیدگی بموقع سازمانها ارگانها و ستادهای مرتبط و همراهی همه ایرانیان، انتظار می رود دغدغه های موجود در اسرع وقت برطرف گردد.

اما آنچه موضوع بحث بوده و جای نگرانی دارد، تهدید جدی سلامتی و حتی جان تعداد زیادی از هموطنان در خانه های شان بواسطه مختل شدن و از کار افتادن دودکش های ناایمن وسایل و سیستم های حرارتی بعلت تداوم بارش برف و افزایش ارتفاع برف است.

دودکش همه وسایل و سیستم های حرارتی ساختمان، چنانچه ارتفاع آنها در پشت بام ها کم باشد یا اصطلاحا” کوتاه باشند و بویژه اگر کنار یا کنج دیوارهای پشت بام باشند، و همچنین دودکش های بدون عایق و ناایمن (بجز دودکش های فن دار) روی نمای ساختمان ها، در حالت عادی عملکرد ناقص دارند، هرچند خطر گازگرفتگی در حالت عادی نیز منتفی نیست اما با افزایش ارتفاع برف در اطراف دودکش های کوتاه پشت بام و سرد شدن بدنه دودکش های روی نمای ساختمان، احتمال مختل شدن، از کار افتادن و حتی پوشیده شدن آنها زیر برف افزایش می یابد و در نتیجه بعلت عدم کارکرد عادی دودکش و پس زدن محصولات احتراق یا بزبان ساده دود، خطر گازگرفتگی و مرگ خاموش بشدت افزایش می یابد و جان ساکنین این ساختمان ها بطور جدی تهدید می شود.

بر اساس گزارش سایت شرکت ملی گاز ایران، علل اصلی منجر به گازگرفتگی و مرگ خاموش عبارتند از انتشار گاز سمی منواکسید کربن در فضای مسکونی و غیر مسکونی بعلت نبود دودکش استاندارد وایمن ویا عدم وجود دودکش با سهم نگران کننده ۶۵%، نبود تهویه مناسب در ساختمان با سهم ۲۰%و استفاده نادرست از وسایل گازسوز در فضای نامناسب با ۱۰% سهم تشکیل می دهد.

با توجه به آمار فوق و سهم بالای دودکش های ناایمن در حوادث مرگ خاموش و با درنظر داشتن نکته مورد نظر یعنی مختل شدن عملکرد دودکش های کوتاه پشت بام و دودکش های بدون عایق روی بدنه دیوار ساختمان ها، خطر بروز حوادث گازگرفتگی و مرگ خاموش بشدت افزایش می یابد لذا ضروری است بیش از گذشته توصیه های ایمنی را جدی بگیریم.

چند توصیه مهم سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در ایام سرد سال:

 nezam ba matnهر روز و هر شب از بازبودن و کارکرد صحیح دودکش انواع وسایل و سیستم های حرارتی (بخاری، آبگرمکن، شومینه، پکیج و حتی موتورخانه) و اتصال کامل و محکم کلیه اجزای دودکش و همچنین وجود روزنه یا دریچه ای برای ورود هوای تازه به اتاق و تهویه هوا اطمینان حاصل کنیم. تا دیر نشده، دودکش های روی بدنه ساختمان ها را عایق کرده و به دیوار محکم کنیم. با اضافه کردن طول عمودی دودکش های کوتاه پشت بام، ارتفاع آنها را استاندارد کنیم و فقط از کلاهک H برای دودکش های بدون فن استفاده کنیم.

با لمس دودکش از گرم بودن آن مطمئـن شویم. در صورت سرد بودن دودکش، فوراً وسیله حرارتی را خاموش کنیم. سرد بودن بدنه دودکش، نشانه خارج نشدن گازهای آلاینده و وارد شدن آن به داخل اتاق بوده و بسیار خطرناک است. استفاده از لوله های فنری یا خرطومی آلومینیومی برای وسایل انواع وسایل گازسوز یا نفت سوز خطرآفرین است و برای ایمنی بیشتر باید از لوله های فلزی بدون منفذ استفاده کنیم. اتصالات لوله ها نیز باید به قدری محکم باشد که قابل جدا شدن نباشد. دودکش آبگرمکن و هواکش هود آشپزخانه نباید از یک لوله یا مسیر مشترک عبور داده شوند.

به استناد گزارش سازمان پزشکی قانونی، در ۱۰ سال گذشته نزدیک به ۸ هزار نفر (میانگین سالیانه ۸۰۰ نفر) بدلیل بی توجهی و عدم رعایت نکات و توصیه های ایمنی، به دام قاتل نامرئـی افتاده و دچار مرگ خاموش شده اند که این آمار در ایام سرد سال، ماهیانه بیش از ۱۰۰ نفر است. درحالیکه با رعایت نکات و توصیه های ایمنی، از عمده این حوادث تلخ می توان پیشگیری کرد.

 

Share