مهندس جعفرزاده با انتقاد از عدم شفافيت تبصره هدفمندي

افزایش قیمت حامل‌های انرژی باتوجه به تبصره‌های هدفمندی یارانه‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جعفرزاده با بیان این که تبصره‌های مربوط به هدفمندی در بودجه سال ۹۳ شفاف نیست از رسانه‌ها خواست به مجلس و دولت برای رفع نواقص اجرای هدفمندی یارانه‌ها جرات بدهند او هم‌چنین پیش‌بینی کرد حامل‌های انرژی در اجرای فاز دوم هدفمندی گران خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان این که تبصره‌های مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال ۹۳ شفاف نیست از رسانه‌ها خواست به مجلس و دولت برای رفع نواقص اجرای هدفمندی یارانه‌ها جرات بدهند او هم‌چنین پیش‌بینی کرد حامل‌های انرژی در اجرای فاز دوم هدفمندی گران خواهد شد.

jafarzadeh1غلامعلی جعفرزاده  توضیح داد: دولت جزییات هدفمندی را برای ما مشخص نکرده است. به دست آوردن ۶۳ هزار میلیارد درآمد به چه شکلی می‌خواهد باشد؟ اگر حامل‌های انرژی مد نظر باشد،‌ شیب تندی را در بر خواهد داشت و اینکه کمک به اقشار آسیب‌پذیر به صورت نقدی یا غیرنقدی خواهد بود به صورت مبهم در این لایحه مطرح شده است.

 

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته ما هنوز وارد بحث در این مورد نشده‌ایم ولی کمیسیون برنامه و بودجه مترصد این است که فردا صبح زود جلسه‌ای داشته باشد که بیشتر در این باره توجیه شود. در این مورد تقریبا بودجه، کپی پیست بودجه سال ۹۲ منتهی با ارقام بالاتری است؛ به همین دلیل ما در مورد یارانه نان هم ابهام داریم؛‌ با این لایحه نان گران خواهد شد. تشخیص اینکه نان چه می‌شود و شیوه پرداخت یارانه چگونه است، چه دهکی حذف می‌شود، چه دهکی حذف نمی‌شود و سرانه پرداخت چگونه است در هدفمندی مشخص نیست.

این عضو کمیسیون تلفیق خاطر نشان کرد: ما در روش، با دولت آقای احمدی‌نژاد به مشکل برخورده بودیم. در اصل هدفمندی هیچکس مشکل نداشت در بحث هدفمندی در بودجه ۹۳ رقم به ۶۳ هزار میلیارد تومان رسیده است، اما در سطح درآمد تغییر ایجاد نمی‌شود؛ مگر اینکه حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند.

او پیش‌بینی کرد: با توجه به این که سقف هدفمندی از ۵۰ هزار به ۶۳ هزار میلیارد تومان رسیده است راهی جز افزایش حامل‌های انرژی وجود ندارد. دولت هم هنوز دفاعیه از خود بروز نداده است، تنها دفاعیه‌ای که کرده است روی تخلف قانونی بود که انجام داد چون مطابق اصل ۵۲ قانون اساسی باید همزمان با بودجه این تبصره‌ها را ارائه داد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه جزییات مربوط به تبصره هدفمندی یارانه باید شفاف شود تاکید کرد: ما روی اینکه شیوه به کارگرفته شود که تورم‌زا نباشد و جلوی سقوط ارزش پول ملی گرفته شود تاکید داریم. در بخشی از این تبصره هم گفته شده که روی بهداشت‌،‌ صنعت و سلامت ارقام کنار گذاشته شده که این مسئله از نکات مثبت هدفمندی در دولت جدید و تفاوت آن با لایحه دولت قبلی است که نشان می‌دهد که در برنامه بعدی برای سلامت‌ تولید و صنعت برنامه‌ریزی شده است.

جعفرزاده در پایان از رسانه‌ها خواست برای وارد شدن به رفع نقص شیوه عمل دولت نهم و دهم در هدفمندی به مجلس و دولت جرات بدهند و گفت: الان همه می‌ترسند که بگویند یارانه ثروتمندان را قطع می‌کنیم و همه با احتیاط قدم بر می‌دارند رسانه‌ها باید به این افراد جرات بدهند./ایسنا

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share