امضاء تفاهمنامه ي همکاري مرکز ملي فرش ايران و استانداري گيلان

اختصاص ۱۰میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه واحدهای تولید ابریشم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تفاهمنامه ی همکاری مرکز ملی فرش ایران و استانداری گیلان در زمینه ی توسعه هنر و صنعت فرش دستبافت امضاء شد.این تفاهمنامه عصر جمعه در استانداری به امضای دکتر محمد علی نجفی استاندار گیلان و محمد باقر آقاعلیخانی رئیس مرکز ملی فرش ایران رسید .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تفاهمنامه ی همکاری مرکز ملی فرش ایران و استانداری گیلان در زمینه ی توسعه هنر و صنعت فرش دستبافت امضاء شد.
این تفاهمنامه عصر جمعه در استانداری به امضای دکتر محمد علی نجفی استاندار گیلان و محمد باقر آقاعلیخانی رئیس مرکز ملی فرش ایران رسید .

نماینده ی عالی دولت در گیلان گفت : با امضای این تفاهمنامه ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه واحدهای تولید ابریشم گیلان و ۲۰۰ میلیون ریال برای راه اندازی انجمن طراحان گیلان اختصاص یافت .

jpg690 دکتر نجفی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار فرش باف در گیلان شناسایی شده است گفت : احیاء تولید ابریشم داخلی ، تأمین بخشی از دارهای قالی تولید کنندگان ، فعالان مجتمع های آموزشی و قالیبافی ، حمایت از ایجاد خانه ی فرش و نمایشگاه دائمی فرش گیلان و توسعه ی آموزش های تخصصی در حوزه ی فرش دستبافت از موضوعات اصلی تفاهمنامه ی امضاء شده با مرکز ملی فرش ایران است .

وی با اشاره به پیشینه ی فرش بافی و تولید ابریشم در گیلان گفت : از ۴ واحد بزرگ ابریشم کشی در کشور ۳ واحد در گیلان است و این در حالی است که از این مقدار یک واحد به رغم وجود مشکلات در حال کاراست .

jpg688 استاندار گیلان با بیان اینکه از احیای پرورش کرم ابریشم و راه اندازی کارخانه های تولید ابریشم به صورت جدی حمایت می کند از سازمان های جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت خواست در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند .

رئیس مرکزملی فرش ایران نیز در این نشست گفت : این مرکز ۱۰۰ عدد دارقالی آرکونومیک را براساس تفاهمنامه ی امضاء شده در اختیار کارگاه های قالی بافی و قالیبافان خانگی قرار میدهد .

محمد باقر آقاعلیخانی افزود : اختصاص ۲ میلیارد ریال جهت ساماندهی تشکل های صنفی در فرش و حمایت و تأمین هزینه های آموزشی جهت آموزش بافندگان جدید تنظیم بازار مواد اولیه فرش به ویژه ابریشم ، فرهنگ سازی و حمایت از تولید و بکار گیری رنگ و مواد اولیه ی مرغوب بویژه حمایت از صنایع ابریشم استان از برنامه های مرکز ملی فرش ایران است .

jpg689 تأمینی رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این نشست با تأکید برضرورت حمایت از صنایع فرش بافی در گیلان گفت : این بستر در استان به خوبی وجود دارد و مسئولان آماده ی همکاری برای ارتقای صنعت فرش هستند .

لاهوتی نماینده ی لنگرود نیز با بیان اینکه تولید ابریشم در کشور کاهش محسوسی در سالیان گذشته داشته است گفت : درحالیکه نیاز کشور به نخ ابریشم ۱۰۰ تن است حدود ۱۰۰ تن در داخل تولید می شود .

وی گفت : برای حمایت از تولیدات داخلی باید تعرفه ی واردات ابریشم افزایش یابد .

Share