معاون رئيس جمهور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران گیلان

اختصاص اعتبار اولیه به مناطق برف‌زده تا پایان هفته آینده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: مرد گیلان با آرامشی که داشتند توانستند بحران را مدیریت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: مرد گیلان با آرامشی که داشتند توانستند بحران را مدیریت کنند.

دکتر محمدباقر نوبخت امروز ۱۸ بهمن ماه با حضور در پنجمین جلسه شورای هماهنگی ستاد بحران استان گیلان اظهار کرد: پای کار بودن تمامی مسئولین و نمایندگان مردم استان های گیلان و مازندران و تماسهای مکرر این عزیزان ما را بر آن داشت تا هرچه سریعتر در بین مردم این استانها حضور پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در بررسی اولیه که در زمان بحران از شهرستان ها، روستاها و بخشهای استان داشتیم خوشبختانه راه های اصلی باز بوده است، اما هنوز مشکلات برف در استان گیلان و مازندران باقی است، هرچند که معابر اصلی بازگشایی شدند که امری بسیار لازم و ضروری بود اما این کافی نیست و ما باید به دنبال بازگشایی تمام راههای بسته باشیم.

وی ادامه داد: رئیس جمهور زمانی که به ما تکلیف می کرد که در استان گیلان حضور پیدا کنیم از مردم گیلان به عنوان مردمی فهیم نام برد که واقعا در ۲۴ ساعت گذشته در بازدیدی که داشتم جز صمیمیت و مهربانی از مردم این استان چیزی ندیده ام.

دکتر نوبخت خاطر نشان کرد: مرد گیلان با آرامشی که داشتند توانستند بحران را مدیریت کنند زیرا هنگامی که چنین حوادث غیر مترقبه ای در کشورهای پیشرفته و صنعتی رخ می دهد شاهد نوعی تعرض به اموال عمومی صورت می گیرد که بسیار زشت است.

وی ضمن قدردانی از همه مدیران استانی که حضور فعالی داشته اند اظهار کرد: جمع بندی که در زمینه امدادرسانی و شرایط بحرانی در ۴۸ ساعت گذشته را به هیات وزیران ابلاغ خواهم کرد.no-naj

وی گفت: در ساعات اولیه بارش برف دو وزیر نیرو و راه و شهرسازی در استان حضور داشتند تا به مشکلات رسیدگی کنند، خوشبختانه وجود مدیران پیگیر در استان گیلان سبب شد که کشور هم درگیر شود.

نوبخت با اشاره به اینکه من به مردم گیلان وابسته هستم و براساس وظیفه قانونی نیز باید نظارت داشته باشم خاطرنشان کرد: با توجه به حادثه های اخیر و بحران برف، خسارات وارده به استان گیلان بسیار زیاد است و در اولین فرصت تنخواهی به استان اختصاص خواهیم داد تا بخشی از مشکلات مرتفع شود.

وی متذکر شد: خوشحالم که در ریز اقدامات شما آگاهی دارم و قادر به انعکاس و دفاع از حقوق شما مردم استان هستم، اما برای خسارت به فوریت، نیاز به یک گزارش دقیق اولیه داریمف میزان خسارت در زمینه های شهری، صنعتی، کشاورزی و… است که تا روز یکشنبه به ما ارائه شود، باید تمام تلاشمان را برای این استان بکار بگیریم و بودجه هایی را برای رفع خسارات استان اختصاص دهیم.

وی با تاکید بر ارائه لیست مدیران پر تلاش که در کنار مردم بودند، گفت: با شناخت این افراد باید تقدیری از آنان صورت گیرد.

نوبخت تصریح کرد: به مردم گیلان تبریک می گویم که مدیرانی در استان دارند که فکر و ذهنشان حفظ منافع استان گیلان است، برای نظام هم خوشحالم که چنین خدمتگذارانی را در استان شاهد هستیم.no-najaf

وی با اشاره به تخصیص اعتباری جهت نوسازی تجهیزات موتوری استان گفت: تجهیزات موتوری استان فرسوده تر از نرم کشوری است.

دکتر نوبخت خاطرنشان کرد: ما کارهای بزرگی در راستای توسعه و پیشرفت کشور داریم تا لبخند رضایتمندی را بر روی لبهای رهبر انقلاب ببینیم، باید از دیوار بلند تحریم آجر به آجر کم کنیم و همانطور که در تهاجم نظامی پایمردی کردیم در تحریم اقتصادی هم باید خسارات را جبران کنیم.

دکتر محمدعلی نجفی در نشست بررسی میزان خسارات برف که با حضور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برگزار شد، با بیان اینکه تلاش کردیم تا در بحران برف مردم مشکلات کمتری داشته باشند گفت: هر آن چیزی که تاکنون برای مردم انجام داده ایم کم است، چرا که حق مردم ما بیشتر از اینهاست و همانطوریکه امام راحل و مقام معظم رهبری فرمودند مردم ولی نعمتان ما هستند.

نماینده عالی دولت در گیلان به بازدیدهای میدانی خود از مناطق برف زده اشاره کرد و گفت: خدا را شاکریم که می توانیم به مردم عزیزمان خدمت بی منتی ارائه دهیم.

دکتر نجفی تاکید کرد: ماشین آلات استان فرسوده است و اگر بار دیگر شاهد چنین شرایطی باشیم، امکانات ما جوابگو نیست و نیازمند نوسازی فوری ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین و موتوری هستیم.

وی ادامه داد: خسارات زیادی هم به بخش های زیربنایی، مسکونی و کشاورزی وارد شد که برای جبران این خسارات هم باید اعتبار کافی اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه حجم بارش برفی که تمامی شهرستان های استان درگیر آن باشند بی سابقه است اظهار کرد: شهرستان های انزلی، صومعه سرا و فومن بیشترین خسارات و صدمات را در بحران دیدند.

استاندار گیلان با اشاره به تماس های معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور از سوی دکتر روحانی در ایام بارش برف گفت: ریاست جمهور در ایامی که شاهد بحران برف بودیم بارها پیگیر مشکلات استان بودند و ابراز نگرانی از وضعیت بوجود آمده داشتند.

دکتر نجفی ادامه داد: معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهور هم با تماس های مکرر خود و ائمه جمعه و نمایندگان استان در مجلس نیز با تماس های تلفنی با بنده پیگیر مسائل و مشکلات بودند و به ما دلگرمی می دادند.

وی با اشاره به بارش شدید برف در مرکز استان گفت: با وجود حجم وسیع برفی که در رشت داشتیم، اما با مدیریت خوبی که صورت گرفت، در همان روز نخست شاهد باز شدن معابر اصلی بودیم .

استاندار گیلان با تقدیر از همراهی و همدلی مدیران و فرمانداران در مدیریت بحران گفت: کمتر ساعاتی در شبانه روز بود که با مدیران و فرمانداران استان تماس بگیرم و پای کار و در میدان کار نباشد.

دکتر نجفی همچنین با اشاره به حضور همه جانبه نیروهای نظامی و انتظامی در کنار مردم و مسئولین افزود: نیروهای انتظامی، سپاه پاسداران و بسیج، ارتش و وزارت دفاع همه جانبه پای کار بودند و امکانات خود را برای کاهش مشکلات مردم و خدمت رسانی به مناطق مختلف استان به کار گرفتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ادامه داد: در این ایام نیروهای جمعیت هلال احمر در صحنه امدادرسانی با عشق و شجاعت، ایثارگرانه برای خدمت به مردم تلاش کردند.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه مدیران موفق خود را در بحران ها نشان می دهند، گفت: از حضور پر رنگ و خوب شرکت توزیع برق، بنیاد مسکن، دانشگاه علوم پزشکی، آب منطقه ای، آب و فاضلاب شهری و روستایی، آموزش و پرورش و همه بخش های دولتی و خصوصی در بحران برف تشکر می کنم.

افشین عزیزی در پنجمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گیلان  اظهار کر: ما از دو روز قبل از بحران برف با هشدارهای هواشناسی تقسیم کار کردیم و تمام امکانات را در روزهای قبل از برف آماده کردیم ولی با توجه به بارش سنگین و همزمان برف در ۱۶ شهرستان و درگیر شدن ۱۰ هزار هکتار از ۱۴ هکتار استان با بحران برف، دچار مشکلات فراوانی در سه شهرستان صومعه سرا، انزلی و فومن شدیم .

وی ادامه داد: بر اثر بارش برف سنگین برف در روز اول ۲۲۶ ترانس برق آسیب دید و خوشبختانه در زمانی کمتر از ۱۲ ساعت توانستیم بیش از ۲۰۰ ترانس را وارد شبکه کنیم.

عزیزی افزود: بیش از ۷۵۰ ماشین آلات سنگین موتوری در این ایام بکار گرفته شدند که بخش قابل ملاحظه ای از این تعداد به بخشهای خصوصی اختصاص داشت.

وی خاطرنشان کرد: پس از مساعد شدن شرایط جوی، ۵ بالگرد نیز وارد تیم عملیاتی و امدادی شدند و با وجود این امکانات بازگشایی و امدادرسانی در حداقل زمان به ۲ هزار و ۵۰۰ روستا کار بسیار دشواری بوده است و با توجه به اینکه در ۴۰ درصد روستاهای ما ارتفاع برف از دو متر هم تجاوز کرده بود، سرعت کار را کند می کرد.

عزیزی با اشاره به اینکه استان گیلان اکنون بسیار آسیب پذیر است، گفت: همه امکانات برای رفع بحران بکار گرفته شد و به بسیاری از این تجهیزات آسیب های جدی وارد شده است، همه تلاش ما و تیم های اجرایی این بوده تا شاهد کمترین آسیب جانی باشیم و نجات جان مردم برای ما از اولویت های اصلی بوده است.

وی همچنین بیشترین مشکل را در شهرستانهای فومن، صومعه سرا و انزلی بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه جاده ترانزیتی روزانه بیش از یک میلیون تردد دارد و اکثر رفت و آمدهای سنگین در این مسیر صورت می گیرد، تمام تلاش را برای بازگشایی این مسیر بکار گرفتیم./ایسنا

Share