مخالفت فیفا با نصب لوگوی یوزپلنگ ایرانی بر پیراهن بازیکنان تیم ملی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: فیفا با ارسال نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران با نصب لوگوی یوزپلنگ ایرانی بر روی لباس بازیکنان تیم ملی در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به دلیل تعارض با قوانین این سازمان مخالفت کرد. بیستمین دوره مسابقات فوتبال جام جهانی۲۰۱۴ برزیل در […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: فیفا با ارسال نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران با نصب لوگوی یوزپلنگ ایرانی بر روی لباس بازیکنان تیم ملی در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به دلیل تعارض با قوانین این سازمان مخالفت کرد.Brasil_2014.svg بیستمین دوره مسابقات فوتبال جام جهانی۲۰۱۴ برزیل در ژوئن – خرداد ۹۳- همزمان در ۱۲ شهر برزیل برگزار می شود.

سازمان حفاظت محیط زیست پیشتر با ارسال طرح لوگوی یوزپلنگ ایرانی به فدراسیون فوتبال کشور خواسته بود تا در صورت امکان این لوگو بر روی لباس بازیکنان تیم ملی فوتبال در بازیهای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نصب شود.

هومن جوکار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اعلام پاسخ فیفا درمورد این طرح افزود: فدراسیون بین المللی فوتبال، با ارسال نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران ضمن ابراز خرسندی سپ بلاتر رییس فیفا در مورد حمایت از یوزپلنگ ایرانی ، اعلام کرد به استناد بند ۷ ماده ۱۱ آیین نامه مربوط به وسایل بازیکنان ، نصب لوگوی یوزپلنگ ایرانی روی پیراهن بازیکنان امکان پذیر نیست.

وی اظهار داشت: از این رو کمیته تهیه لوگوی یوزپلنگ بر روی پیراهن بازیکنان قرار است جلسه ای برگزار کند تا تصمییم گیری شود که لوگو در چه مکانی و یا روی چه وسایلی نصب شود.

جوکار گفت: موافقت نکردن فیفا با نصب لوگوی یوزپلنگ بر روی پیراهن بازیکنان به معنای پایان این تصمیم نیست بلکه بر برگزاری جلسات دیگر با اعضای کمیته فوق روش های دیگر حمایت از یوزپلنگ در جام جهانی ۲۰۱۴ بررسی می شود.

وی اظهار داشت: البته تاکنون نمادی به این صورت بر روی پیراهن بازیکنان جام جهانی مشاهده نشده بود زیرا تصمیمی گیرنده استفاده از فضای پیراهن بازیکنان فیفاست اما برای میزبان امتیازاتی ویژه در نظر می گیرد.

جوکار گفت: قرار بود یک پیام زیست محیطی در حمایت از یوزپلنگ ایرانی هم تهیه شود که اکنون با عدم موافقت فیفا باید این پیام پررنگ تر و عمیق تر تهیه شود.

۱۵ آبان ماه که سپ بلاتر رییس فیفا به ایران سفر کرده بود با معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار کرد و آنها در گفت وگوهای مشترکی در مورد استفاده از نقش یوزپلنگ بر روی لباس بازیکنان به تفاهم رسیدند و رییس فیفا حضور یوزپلنگ روی لباس تیم ملی را تایید کرد.

*** یوزپلنگ آسیایی یا ایرانی

یوزپلنگ یا یوز با نام علمی Acinonyx jubatus، جانوری مهره دار و پستاندار از راسته گوشتخواران، خانواده گربه سانان است. این جانور در گذشته در بیشتر مناطق آفریقا و گستره وسیعی از آسیای مرکزی و شبه قاره هند وجود داشت، اما امروزه با کاهش شدید جمعیت روبرو شده است و تنها در ایران زیست دارد . از این رو به یوز پلنگ آسیایی، یوزپلنگ ایرانی نیز گفته می شود.

از میان دو زیرگونه اصلی یوزپلنگ، یکی از زیرگونه ها که با نام یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی شناخته می شود در خطر جدی انقراض است و تعداد کمی از آن در دشت های مرکزی ایران یافت می شود.

طعمه معمول یوزها آهوها (به ویژه آهوی تامسون)، ایمپالا ( ایمپالا گاوسانی با جثه متوسط است که در آفریقا زندگی می کند) و دیگر پستانداران سم دار حداکثر تا ۴۰ کیلوگرم وزن هستند.

یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی به شدت در معرض خطر انقراض است که اکنون تنها چند ده قلاده از آن در ایران یافت می شود. بر اساس آخرین اطلاعات حدود ۵۰ قلاده یوزپلنگ در ایران وجود دارد.

شکار بی رویه، از بین رفتن زیستگاه یوزها توسط انسان ، کاهش منایع غذایی این حیوان مانند آهو و غزال و جاده سازی های غیر اصولی عوامل اصلی تهدید کننده حیات این گربه سان است.

از این رو با هدف حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با همکاری برنامه توسعه سازمان ملل و سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۲۰۰۱ در کشور شروع به کار کرد امری که سبب شد این حیوان از خطر انقراض نجات یابد اما به دلیل کاهش شدید جمعیت همچنان در معرض تهدید قرار دارد. /ایرنا

Share