آغاز شمارش معکوس برای کاهش تحریم‌های ایران

۳۰ دی زمان اجرای توافق ژنو/آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده در۸نوبت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دود سفید از مذاکرات هسته‌ای بلند شد؛ خبری که از نهایی شدن زمان توافق‌نامه داخلی ژنو میان ایران و ۱+۵ و اجرای آن از ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دود سفید از مذاکرات هسته‌ای بلند شد؛ خبری که از نهایی شدن زمان توافق‌نامه داخلی ژنو میان ایران و ۱+۵ و اجرای آن از ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) خبر می‌دهد.

5+1-  پرونده هسته ای ایران که سال‌های پرتنشی را از سرگذرانده بود، گویی قرار است روی خوش به خود ببیند و پس از موج عظیمی از تحریم‌ها و قطعنامه ها و تلاطمات سیاسی اکنون قدم در عرصه نوین بازی «برد-برد» بگذارد.

سرانجام پس از چند ماه مذاکره میان ایران و اعضای گروه ۱+۵ ، اختلافات موجود میان کشورها برداشته و زمان اجرای توافق ژنو مشخص شد و آنها به توافق رسیدند که برنامه اقدام مشترک یا همان توافقنامه ژنو را از ۳۰ دی (۲۰ ژانویه) اجرایی کنند.

دارائی های میلیاردی بلوکه شده ایران در بانک های آمریکایی و سوخت غنی شده ۲۰ درصد؛ این ۲ موضوع شاید بیشترین زمان مذاکرات کارشناسی هسته ای را به خود اختصاص داد و در نهایت با ارائه راه کارهای پیشنهادی، آخرین و مهمترین مرحله از توافق بر سر حل مناقشه‌ هسته ای ایران نیز طی شد تا اصطلاح رسانه ای برگرفته از روند انتخاب پاپ کاردینال جدید «دود سفید از مذاکرات هسته ای، بلند شد.» اینبار به سراغ مذاکرات هسته ای ژنو بیاید.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران بعداز ظهر روز گذشته از توافق نهایی با ۶ قدرت جهانی بر سر اجرای جزئیات توافق نامه داخلی ژنو خبر داد و گفت که این توافق‌نامه از ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) اجرایی خواهد شد.

بر اساس توافق نهایی که پس از چهار روز مذاکرات فشرده معاون وزیر خارجه ایران و «هلگا اشمید» معاون کاترین اشتون و البته «وندی شرمن» معاون جان کری وزیر خارجه آمریکا صورت گرفت، از روز ۲۰ ژانویه گام اول توافق‌نامه ژنو اجرا می‌شود. براساس گام اول ایران و ۱+۵  همه تحریم‌هایی که قرار است تعلیق شود و در متن توافق‌نامه آمده است، از ۲۰ ژانویه از سوی دوطرف و به صورت همزمان تعلیق خواهد شد.براین اساس همزمان با آغاز اجرای توافق ژنو تمامی کشورهای درگیر با ماجرای هسته‌ای ایران ملزم به اجرای تعهدات‌شان که در برنامه اقدام مشترک به آنها اشاره شده است، هستند و با اجرای این توافقنامه کلید کاهش تحریم‌ها زده خواهد شد.

eraghchixعضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درمورد نحوه برداشته‌شدن تحریم‌ها گفت: «تماس‌های لازم با بانک‌های بین‌المللی و طرف حساب ایران صورت گرفته است. تماس‌هایی نیز طرف‌های آمریکایی و اروپایی برای تعلیق تحریم‌ها انجام دادند و آمادگی‌های لازم را دارند. ما هم با آژانس مذاکراتی درباره نحوه راستی‌آزمایی اقدامات ایران داشته‌ایم.» وی همچنین درمورد اقدامات مشترک ایران به بحث غنی سازی اشاره کرد و گفت: «غنی‌سازی ۲۰درصد تا آخرین لحظات روز ۱۹ ژانویه ادامه یافته و از ۲۰ ژانویه این فعالیت تعلیق می‌شود» به گفته عراقچی «همه تحریم‌هایی که آنها قرار است تعلیق کنند و اقداماتی که ما قبول کردیم، در یک دوره زمانی شش‌ماهه صورت خواهد گرفت که در شش‌نوبت این کار انجام می‌شود. نوبت‌هایی که ممکن است کم و زیاد هم بشود.» او همچنین درمورد آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران گفت: «آزادسازی ۲/۴میلیارددلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در هشت‌نوبت انجام می‌شود. این هشت‌نوبت تاریخ‌های مختلف دارد که دقیقا یک‌ماهه نیستند بلکه در کم‌تر از یک‌ماه فاصله زمانی این هشت پرداخت خواهد بود.» عراقچی ادامه داد: «از طرف ما هم کار اکسیدکردن نیمی از مواد ۲۰‌درصد در شش‌ماه انجام خواهد شد. ما نیمی از ۱۹۶ کیلو اورانیوم‌مان را در شش‌ماه اکسید می‌کنیم و نیم دیگر آن نیز در شش‌ماه بعد اکسید می‌کنیم. این کار به دلایل فنی به این صورت انجام می‌شود.»

از تحسین و تایید واشنگتن و اتحادیه اروپا تا استقبال همه اعضای ۱+۵ از برداشته شدن نخستین گام

دقایقی پس از اعلام توافق بر سر نحوه و زمان اجرا شدن توافق نامه ژنو باراک اوباما بیانیه ای صادر و ضمن تایید مفاد توافق صورت گرفته تاکید کرد: آمریکا و دیگر کشورها کاهش اندک تحریم ها علیه ایران را آغاز می کنند.

اوباما همچون ماه های گذشته که لحن تلخی را در قبال سناتورها و قانون گذارن کنگره در پیش گرفته بود، هشدار داد من هرگونه طرحی‌ را که تحریم‌های جدید علیه ایران را در جریان مذاکرات درباره توافق دراز مدت با ایران تصویب کند، وتو خواهم کرد.اوباما گفت که این توافق اولین توافق پس از یک دهه است که ایران با آن موافقت کرده است.

کاترین اشتون نیز با صدور بیانیه به این موضوع واکنش نشان داد و گفت:E3/Eu+3 و ایران اکنون اجرای اولین گام را در تاریخ ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۴ آغاز خواهند کرد. ما از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم خواست که فعالیت‌های لازم در زمینه راستی‌آزمایی و نظارت‌های هسته‌یی را برعهده بگیرد.

کمی پس از آن، وزرای خارجه آمریکا، انگلیس و آلمان نیز هریک به طور جداگانه به توافق مجدد در ژنو واکنش نشان دادند و ضمن تایید آن، زیر خارجه آمریکا عنوان داشت: «حالا مجموعه‌ای تفاهمات فنی را در مورد نحوه انجام تعهدات طرفین بر اساس آنچه در میز مذاکره تعیین شد، داریم.» کری تاکید کرد: «اکنون زمان سیاست نیست. زمان مدیریت است، به خاطر کشور، منطقه و جهان.»

تهران و واشنگتن در روزها و ماه های گذاشته تا توانستند اعتماد سازی کردند و از روی موانعی که تندرویانه داخلی بر سر راهشان گذاشتند پریدند تا هم تلاش باشد از سوی رئیس جمهور روحانی برای اینکه وعده انتخاباتی اش عمل کرده باشد هم رئیس جمهور آمریکا که با وعده تنش زدایی با ایران و حل پرونده هسته ای تهران در دومین دوره ریاست جمهوری بر صندلی کاخ سفید تکیه زده بود.

حال باید نشست و مناظره گر سریال گام های آشکار و محرمانه پاستور و کاخ سفید در ادامه راه دیپلماسی و تنش زدایی بر سر پرونده هسته ای ایران تا ۶ ماه دیگر در سایه نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و دید که آیا کابوس ۱۰ سال تنش هسته ای جهان بر سر ایران ۶ ماه موفقیت آمیز را سپری خواهد کرد یا با عدول هریک از طرفین از تعهدات باقی خواهد ماند.

از توافقی که میان لبخندهای دیپلماتیک امضا شد تا خط و نشان تهران و واشنگتن برای یکدیگر

وزرای خارجه ایران و قدرت های جهانی به همراه مسئول عالی سیاست خارجی اروپا یران و اعضای گروه ۱+۵  مذاکرات نفس گیر و حساس خود را از سه ماه قبل ابتدا در نیویورک و سپس در ژنو سوئیس به عنوان محل دائمی مذاکرات هسته ای طی کردند. تا در نهایت در آستانه ۱۰۰ روزه گی دولت روحانی و در شامگاه سوم آذرماه کلید در قفل مذاکرات هسته ای ۱۰ ساله بچرخد.

مناقشه ۱۰ ساله پرونده هسته ای ایران با غرب که عمری به مدت ۱۰ سال را سپری می کرد، در نهایت با چانه زنی ظریف، دیپلمات کارکشته ایرانی بر سر حقوق اساسی ایران در مقابل تلاش غرب برای از میان برداشته شدن نگرانی ها در خصوص توسعه برنامه هسته ای ایران که با برداشته شدن گام های اعتماد سازی از سوی طرفین همراه بود، مهر مختومه خورد و در میان لبخندهای وزرای خارجه ایران، آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان به همراه اشتون، به امضا رسید. مذاکراتی که با حواشی های بسیاری از کارشکنی فرانسه و لابی سخت اسرائیل برای برهم زدن توافقات و حتی ورود مزورانه عربستان و برخی کشورهای منطقه بر علیه ایران همراه بود.

دومین گام در مذاکرات هسته ای هم بعد از توافق وزرای خارجه برداشته شد که طی آن کارشناسان دو طرف مذاکره کننده طی ۴ مرحله بر روی نحوه اجرای برنامه اقدام مشترک بحث و رایزنی کردند.  ۴ دور مذاکرات کارشناسان فنی نیز نتیجه داد و در آخرین دور با حضور عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران، هلگا اشمید معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وندی شرمن نماینده امریکا توافق نهایت حاصل و تصمیم نهایی به نظر نهایی پایتخت‌ها موکول شد تا در نهایت روز گذشته تهران و واشنگتن به طور همزمان خبر اعلام زمان اجرای توافقنامه ژنو را بدهند.

تندروهای آمریکا تن به توافقنامه ژنو می دهند؟
نخستین روزهایی پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ که با زمزمه های تلاش تهران و واشنگتن برای حل مساله هسته ای ایران همراه بود، لابی های صهیونیسم و تندروهای کنگره آمریکا استارت تشدید فشارها بر کاخ سفید مبنی بر بی اعتمادی به تهران و لزوم پیش برد مذاکرات همزمان با تشدید فشارها از یک سو و تلاش بی دریغ تندروهای تهران مبنی بر عدم مذاکره با آمریکا از سوی دیگر بیش از پیش روزهای هسته ای ایران و غرب را سخت کردند.

اقدامات و لفاظی های تندروها در واشنگتن طی چند ماه اخیر کاخ سفید را بر آن داشت تا مواضع سخت و بی سابقه را در قبال تعهد دیپلماتیک خود در قبال تهران اتخاذ کند. در آخرین تلاش سناتورهای کنگره برای ایجاد مانعی بزرگ در روند مذاکرات هسته ای ۲۶ سناتور طرح تشدید تحریم های اقتصادی واشنگتن علیه تهران را تدوین و ارائه کردند که با واکنش کاخ سفید مبنی بر وتوی هرگونه تحریم جدید همراه شد.

از سوی دیگر و در تهران نیز بارها و بارها رسانه های و سیاستمداران تندرو اقدام به سنگ اندازی و بی نتیجه جلوه دادن تلاش های تیم سیاست خارجی دولت یازدهم کردند که آن نیز با واکنش هوشمندانه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور همراه بود. در این بین اما می توان به محکم کاری مجلس شورای اسلامی و واکنش به اقدامات کنگره آمریکا اشاره کرد که طی آن ۲۰۰ نماینده مجلس طرح غنی سازی ۶۰ درصد را تصویب و هشدار دادند که در صورت تخطی غرب از تعهداتش تهران آمادگی غنی سازی ۶۰ درصد را دارد./نامه نیوز

Share