مهرداد لاهوتی:

گیلانی‌ها بی‌صبرانه چشم انتظار بهره‌برداری بندرچندمنظوره چمخاله

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نوار ساحلی چمخاله یکی از مناطق شمالی کشور است که در گردشگری، سیاحت و تجارت موقعیت ممتازی دارد بنابراین مسئولان باید از این فرصت ها نهایت بهره برداری را داشته باشند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نوار ساحلی چمخاله یکی از مناطق شمالی کشور است که در گردشگری، سیاحت و تجارت موقعیت ممتازی دارد بنابراین مسئولان باید از این فرصت ها نهایت بهره برداری را داشته باشند.

یک شهروند لنگرودی  می گوید:  بندر چمخاله  علاوه بر  توسعه و شکوفایی تجارت باعث رونق گردشگری نیز می شود.

رحمان محبی افزود: از آغاز مطالعات این پروژه تاکنون ۱۵ سال می گذرد، تکمیل ساخت این پروژه در حد حرف باقی مانده و به نتیجه نرسیده است.

IMG13085888

۱۵ سال از آغاز مطالعات بندر چمخاله می گذرد

وی ادامه داد: بنادر نقش مهمی در ایجاد اشتغال و پویایی اقتصادی در جوامع مختلف دارند بنابراین مسئولان باید برای تسریع در ساخت این پروژه تلاش مضاعف داشته باشند.

شهروند دیگری به خبرنگار مهر گفت:  بندر چمخاله  ضمن شکوفایی تجاری و اقتصادی نقش بی بدیلی در بحث گردشگری دارد.

احمد حسینی افزود: ساحل چمخاله لنگرود از سواحل زیبا و دیدنی کشور به شمار می رود، هر ساله مسافران زیادی از اقصی نقاط ایران برای تفریح به این شهرستان سفر می کنند.

وی همچنین به نقش بندر در اقتصاد و اشتغال اشاره کرد و اظهارداشت: لنگرود به دلیل ویژگی های آب و هوایی و موقعیت خاص جغرافیایی  دارای  مزیت های اقتصادی مختلفی است.

این شهروند لنگرودی بابیان اینکه بنادر نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار دارند بر ضرورت تسریع در ساخت این پروژه تاکید کرد.

به هر ترتیب بندر چمخاله یک فرصت برای استان گیلان به ویژه شهرستان لنگرود است بنابراین مردم در انتظار ساخت این بندر در کوتاهترین زمان ممکن هستند.

فرماندار شهرستان لنگرود در این خصوص گفت: مطالعه بندر چمخاله از سال ۱۳۷۷ شروع شده است.

کمال محمد بیگی افزود: پس از گذشت  هشت سال تعطیلی در دور نخست سفر هیئت دولت به گیلان کار ساخت این بندر با عنوان ” بهره برداری مناسب از اسکله های موجود در چمخاله ” دوباره از سرگرفته شد، احداث دو شاخه موج شکن و همچنین اسکله شناور  در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهارداشت: در دومین سفر هیئت دولت به استان بندر مزبور تحت عنوان ” توسعه و تکمیل بندر چمخاله ” تفریحی و تجاری به تصویب رسید.

فرماندار لنگرود با بیان اینکه ۸.۳ هکتار زمین برای ساخت بندر دو منظوره چمخاله تملک شده است، گفت: به جهت احداث این پروژه ۴۴ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شد.

IMG13084365

ظرفیت بندر چمخاله در فاز نخست برای ۶۰۰ هزار تن حمل و مبادله کالا در سال طرح ریزی شد

وی ادامه داد:  ظرفیت بندر چمخاله در فاز نخست برای ۶۰۰ هزار تن حمل و مبادله کالا در سال  طرح ریزی شده است.

بدون شک بندر چمخاله نقش مهمی در اشتغال زایی و توسعه اقتصادی منطقه دارئ بنابراین مسئولان باید برای تکمیل ساخت این پروژه نهایت تلاش و کوشش را داشته باشند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان نیز گفت: ساخت بندر دو منظوره چمخاله از مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به گیلان است.

فرهاد منتصر کوهساری افزود: در مرحله نخست  شش هکتار زمین به سازمان بنادر و دریانوردی تحویل شد متاسفانه این زمین دارای  معارض بود.

وی اظهارداشت: برای حل و فصل مشکل به ناچار در دادگستری شهرستان لنگرود طرح شکایت و همچنین این شکایت به دیوان عدالت اداری کشور نیز کشیده شد.

مدیرکل بنادر و دریا نوردی گیلان گفت: از سال ۱۳۸۷ تا اسفند ماه ۱۳۹۱ فقط  برای رفع معارض زمین بندر اقدام شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ساخت بندر یک کار ساده نیست بلکه یک کار بسیار پیچیده است، افزود: در ساخت بندر نیاز به مطالعات خشکی، دریایی، زیست محیطی، ژئوتکنیک و غیره بوده که خوشبختانه تمامی این مطالعات به انجام رسیده است.

کوهساری از تهیه طرح جامع بندر دو منظور چمخاله اشاره کرد و اظهارداشت: در چمخاله اسکله ای موجود نبود بلکه دو شاخه موج شکن قدیمی وجود داشت  که برای کاربری تجاری غیر قابل استفاده بود.

وی اذعان داشت: این بندر به دلیل کاهش یک متری آب دریا ی خزر به ناچار باید به داخل دریا منتقل می شد و  بر اساس مطالعات جانمایی موج شکن ها در داخل دریا انجام شد.

مدیرکل بنادر و دریا نوردی گیلان با اعلام اینکه عملیات اجرایی ساخت بندر چمخاله بیست و ششم اردیبهشت ماه امسال آغاز شد، گفت: پیمانکار پروژه هم اکنون عملیات زیر سازی، رو سازی و  احداث دایک را شروع کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه برای ساخت حداقل یک فاز بندر به پنج سال زمان نیاز است تا تمامی زیر ساخت ها فراهم شود، اظهارداشت: در حال حاضر شش میلیارد تومان برای ساخت این بندر هزینه شده و در طرح خشکی بندر نیز پنج میلیارد تومان سرمایه گذاری در دستور کار است.

کوهساری همچنین ساخت دو موج شکن به طول دو کیلومتر، ساخت دایک، انبار سرپوشیده  و احداث یک پست اسکله را از دیگر  زیر ساخت های مهم بندر چمخاله اشاره کرد و افزود: بندرسازی یک کار ساده ای نیست.

وی در ادامه میزان سرمایه گذاری فاز اول و دوم بندر چمخاله را به ترتیب  ۱۸  و ۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت: در فاز نخست تاکنون شش میلیارد هزینه و بقیه در دستور کار است.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی  گیلان با اشاره به اینکه در  بندرسازی حداقل پنج ماه فقط برای تجهیز کارگاه طول می کشد، گفت: زیر ساخت ها ی بندری همچون ساخت موج شکن ها، اسکله، لایروبی و سایر موارد برای بخش خصوصی توجیه ندارد بنابراین سازمان بنادر از منابع داخلی خود زیر ساخت ها را  فراهم  و به بخش خصوصی واگذار می کند.

IMG13083193

بندر چمخاله اقتصاد منطقه را احیا می کند

به هر حال  بندر چمخاله در فاز نخست ظرفیت تخلیه و بارگیری ۶۰۰ هزار تن کالا در سال را دارد، این بندر با در نظر گرفتن اراضی خشکی و آبی در مساحت ۴۲ هکتار احداث و امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی ‌های بزرگ تجاری و مسافربری در این مجموعه پیش‌ بینی شده است.

 نزدیکی به منطقه اقتصادی لاهیجان، منطقه ویژه اقتصادی بندر انزلی، تالاب انزلی و بندر آستارا و انجام فعالیت ‌های اقتصادی دریایی از جمله خصوصیات مثبت احداث بندر چمخاله است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم  ایجاد کریدور داخلی ترانزیت در بنادر استان را ضروری دانست و گفت: بنادر گیلان علاوه بر کارهای صیادی، شیلاتی و تجاری می‌ توانند نقش مهمی ‌در گردشگری دریایی و گشت ‌های تفریحی، توریستی ایفا کنند.

مهرداد لاهوتی افزود: داشتن یک کریدور داخلی ترانزیت در بنادر استان از اقدامات ضروری است و این امر می‌ تواند تمامی سرمایه‌ گذاری‌ های دریایی را  توجیه دار کند.

وی اظهارداشت:  ساخت بندر تجاری چند منظوره چمخاله لنگرود نقش بسیار مهمی در اقتصاد شهرستان و گیلان دارد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: نقش بنادر در تجارت جهانی کاملا کلیدی است و سهم زیادی از رشد تجاری قبل از بحران های مالی مرهون توسعه بنادر بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه رشد تجارت جهانی نیاز به گسترش زیرساخت های بنادر را ضروری می سازد، افزود:  بنادر از جمله عوامل تسریع در فرآیند توسعه اقتصاد ملی و منطقه‌ای و یکی از حلقه‌های اصلی حمل و نقل دریایی و مبادی ورود و خروج کالا به شمار می‌ روند که در سراسر دنیا، حکم دارایی‌ های راهبردی ملی را دارند.

لاهوتی اظهارداشت: بنادر با نقش تعیین‌ کننده در سازماندهی فضای ملی می‌ توانند مطابق میل بازار و مشتریان و نیز همگام با تکنولوژی روز، مسیر توسعه و بهبود را طی کنند و جایگاه بهینه و بهره ور را نه تنها برای خود، بلکه برای ذینفعان در بازار رقابتی جهانی فراهم آورند.

وی یادآورشد: بنادر کارا و فعال، علاوه بر تنوع در صادرات و خروج از اقتصاد تک محصولی، نقش ارزشمندی در کاهش بهای تمام شده کالاها دارند و با توجه به گستردگی سواحل دریایی کشور، این زیرساخت‌ ها می‌ توانند جریان سرمایه‌ گذاری را به درون فضای ملی هدایت کنند.

در حال حاضر افزون بر ۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌ شود زیرا این نوع حمل و نقل دارای مزایای بسیاری همچون قیمت ارزان، انتقال حجم و وزن انبوه کالا، انتقال سریع و بی‌ خطر کالاهاست و این مزایا موجب شده تا حمل و نقل دریایی و راه های آبی از توجه ویژه‌ای برخوردار شوند به طور میانگین سالانه افزون بر ۲۵ هزار میلیارد تن بار از سوی حمل و نقل دریایی جابجا می‌ شود.

حمل و نقل دریایی کالاها نقش کلیدی در تجارت خارجی بویژه تجارت فرا قاره‌ ای جهان دارد و بدون وجود حمل و نقل دریایی، واردات و صادرات کالا که پایه تجارت مدرن جهانی است، امکان پذیر نیست.

در حال حاضر ۹۵ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات کشور از طریق بنادر صورت می‌ گیرد

در حال حاضر ۹۵ درصد واردات  و ۸۵ درصد صادرات کشور از طریق بنادر صورت می‌گیرد بنابراین با توجه به حجم گسترده صادرات و واردات کالا، توسعه بنادر کشور به عنوان دروازه‌ های ارتباطی کشور، امری الزامی است.

کارشناسان حوزه حمل و نقل معتقدند که امروزه به دلیل پیچیدگی ‌های تجارت بین‌ المللی و ایجاد سیستم‌ های حمل و نقل مبتنی بر مدیریت کارآمد، توزیع کالا و خدمات در محیط رقابتی امروز بسیار حائز اهمیت است.

به گفته این کارشناسان، کیفیت کارایی در بنادر با سه عامل سرعت، هزینه و ایمنی سنجیده می‌ شود؛ هرچه بندر دارای سرعت بالا، ایمنی بیشتر و هزینه کمتر باشد علاوه براینکه به عنوان یک سیستم کارا و با کیفیت نقش توزیع کالا را بر عهده می‌ گیرد، یک مزیت رقابتی بسیار حائز اهمیت برای تولید کنندگان و صادرکنندگان نیز محسوب می‌ شود.

بندر دو منظوره چمخاله نقش لنگرود مهمی در پویایی اقتصادی استان گیلان دارد از اینرو مسئولان، نمایندگان مردم در خانه ملت و سرمایه گذاران بخش خصوصی  برای تصریح در تکمیل ساخت این پروژه حیاتی  تلاش مضاعف داشته تا هرچه سریعتر به بهره برداری برسد./مهر

Share