راهكارهاي حل مشكل صنعت چاي از ديدگاه نمايندگان لاهيجان و لنگرود

کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی دولت به صنعت چای

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مهرداد لاهوتی گفت:مقرر شد که دولت حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به صنعت چای کشور تخصیص دهد که حدود ۶۰ میلیارد تومان آن به صورت یارانه چای به چایکاران پرداخت شود و مابقی که حدود ۴۰ میلیارد تومان است برای به زراعی باغات چای اختصاص یابد.

chai3به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مقوله چای داستانی قدیمی است که وعده‌های مسئولان برای رفع مشکلات آن، همواره با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو شده است. تنها امسال به دلیل کمبود بارندگی و سایر مسائل تولید این محصول با کاهش حدود ۴۰ درصد مواجه بوده است.

اما اینکه چرا با وجود برندهای مختلف چای ایرانی و افزایش آنها‌ چایکاران همچنان با مشکلات عمده مواجه هستند، مسئله‌ای‌است که نیازمند تدابیر کارشناسانه است. در حالی‌که بررسی اجمالی بازار نشان می‌دهد که برندهای ایرانی موجود در بازار چای با اقبال خریداران مواجه شده است، سوال این است که چرا در شرایط استقبال از چای ایرانی، تولید چای ایرانی پسرفت داشته و هر روز از تعداد چایکاران کاسته می‌شود؟

خرده مالکی و کمبود سرمایه عمده مشکل چایکاران است

نماینده لاهیجان در مجلس شورای اسلامی از عمده مشکلات چایکاران به موارد خرده مالکی، کمبود سرمایه، نرخ پایین خرید تضمینی و پرداخت نکردن به موقع پول به چایکاران اشاره می‌کند و معتقد است با وجود این مشکلات هر‌چقدر هم کارخانه‌ها افزایش یابند و برندهای مختلف وارد بازار شود بازهم مشکلات این قشر زحمتکش حل نخواهد شد.

چای روی دست چایکاران می‌ماند

تولید چای داخلی در حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار تن است که به دلیل ورود چای خارجی و سنواتی ارزان‌قیمت، کارخانه‌داران همین را هم نمی‌توانند به فروش برسانند. وی با اشاره به واردات ۱۰۰ هزار تن چای که اغلب به صورت قاچاق و بدون پرداخت تعرفه گمرکی است، تصریح می‌کند: به رغم اینکه باغات چای کشور پتانسیل تولید نیاز داخل را دارند اما به دلیل بی‌توجهی مسئولان و عدم پرداخت پول چایکاران، تولید برگ سبز چای کشور نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

راهکارهای حل مشکل از دیدگاه نماینده لاهیجان در مجلس

در میان تمام اخبار و موضوعاتی که درخصوص چای مطرح می‌شود، همواره چایکاران متضرران اصلی هستند. در واقع صنعت چای با تهدیدات جدی روبه‌روست.

نماینده لاهیجان در مجلس راهکارهایی برای حل این مشکل دارد. وی می‌گوید برای جلوگیری از این وضعیت قبل از تولید دو اتفاق باید رخ دهد:اول اینکه وجه خرید تضمینی مشخص شود و در ثانی این وجه متناسب با شرایط و وضعیت کشور مشخص شود. راهکار دیگری که ندیمی مطرح می‌کند: «سوم آنکه سرمایه در گردش در اختیار چایکاران قرار گیرد که بتوانند باغ‌های‌شان را به راحتی هرس کنند. دیگر اینکه دولت در مورد خرید تعجیل نکند مثلا اگر باران آمد چایکاران نگران خرید محصولاتشان نباشند.همچنین به کارخانه داران کمک شود که در مورد خرید و تولید و توزیع برنامه داشته باشند. همچنین در مورد فراوری چای سرمایه‌گذاری شود و بعد از خرید به موقع پرداخت شود.» راهکار دیگر ندیمی مدیریت کارآمد واردات از طریق بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد است که به اعتقاد وی می‌تواند تاثیر بسزایی در حل مشکلات چای داشته باشد.chai152

کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی دولت به صنعت چای

اما گویا قرار است امسال اتفاقات خوبی برای صنعت چای کشور روی دهد چرا که قرار است دولت برای حمایت از این بخش از صنعت اعتباراتی را در نظر گرفته است.

مهرداد بائوج لاهوتی، با اشاره به نتایج جلسات مجمع نمایندگان استان گیلان با حجتی در وزارت جهاد کشاورزی،گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد برای نخستین بار دولت ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به صنعت چای کشور اختصاص دهد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: پس از برگزاری جلسات مدون مجمع نمایندگان استان گیلان در وزارت جهاد کشاورزی با وزیر جهاد کشاورزی و سایر مسئولان ذی ربط، بالاخره مقرر شد که دولت حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به صنعت چای کشور تخصیص دهد که حدود ۶۰ میلیارد تومان آن به صورت یارانه چای به چایکاران پرداخت شود و مابقی که حدود ۴۰ میلیارد تومان است برای به زراعی باغات چای اختصاص یابد.

این نماینده مردم درمجلس نهم، اظهار داشت: با توجه به اینکه سال های بسیار زیادی است باغات چای به علت اینکه توجیه اقتصادی مناسبی برای چایکاران نداشته به زراعی نشدند، امسال دولت ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای به زراعی باغات چای تخصیص داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس، با تأکید بر اینکه این اقدام دولت بسیار کارشناسانه و صحیح است، گفت: به طورحتم چایکاران با به زراعی باغات خود در سال جاری می توانند میزان برداشت چای را در سال های آتی افزایش دهند./تابناک

 

Share