کلاشنیکف درگذشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طراح و سازنده مسلسل اتوماتیک کلاشنیکف که به اسلحه سازمانی چریک‌ها و بسیاری از کشورها تبدیل شد، در سن ۹۴ سالگی درگذشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که میخائیل کلاشنیکف، طراح مسلسل اتوماتیک کلاشنیکف، پس از یک بیماری طولانی مدت در روز دوشنبه درگذشت. […]

kelashnikovبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طراح و سازنده مسلسل اتوماتیک کلاشنیکف که به اسلحه سازمانی چریک‌ها و بسیاری از کشورها تبدیل شد، در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که میخائیل کلاشنیکف، طراح مسلسل اتوماتیک کلاشنیکف، پس از یک بیماری طولانی مدت در روز دوشنبه درگذشت.

هر چند که کلاشنیکف اسلحه‌ای را طراحی کرد که با آن کشتارهای زیادی صورت گرفته اما وی در شوروی سابق یک قهرمان ملی و نماد گذشته نظامی غرورآمیز مسکو بود.

طبق اعلام کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از “صمیم قلب” به خانواده این طراح برجسته تسلیت گفت.

کلاشنیکف که برای طراحی این اسلحه افسانه‌ای غرق در افتخارات شده بود،‌ در مراسم بزرگداشت نودمین سالگرد تولدش در کرملین گفت: من این اسلحه را برای دفاع از سرزمین پدری‌ام طراحی کردم. تقصیر من نیست که گاهی اوقات در جاهایی که نباید استفاده می‌شد، به کار رفت. این گناه سیاستمداران است.

اسلحه کلاشنیکف مولفه‌هایی را داراست که آن را به انتخاب اول بسیاری از ارتش‌ها و چریک‌های جهان تبدیل می‌کند. تاکنون بیشتر از ۱۰۰ میلیون قبضه “کلاشنیکف” ( که به اشتباه “کلاشینکف” هم تلفظ می‌شود) در سرتاسر جهان به فروش رسیده است و توسط مبارزان در کشورهای آشوب‌زده‌ای همچون سومالی، افغانستان و عراق استفاده می‌شود.

میخائیل کلاشنیکف جایزه‌های مختلفی را از شوروی سابق دریافت کرد اما علاوه بر آن وی در سال ۲۰۰۹ به عنوان “قهرمان روسیه” نائل ‌آمد./ایسنا

 

Share