رضا علیزاده :

کشتی «میرزا کوچک‌خان» مجوز ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان درباره‌ی مشکلات مربوط به تردد کشتی «میراز کوچک‌خان» در دریای خزر گفت: این کشتی باید خود را با مقررات و قوانین دریانوردی تطبیق دهد و با تجهیز و ایمنی مناسب، گواهینامه‌ی تردد در دریای خزر را تمدید کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان درباره‌ی مشکلات مربوط به تردد کشتی «میراز کوچک‌خان» در دریای خزر گفت: این کشتی باید خود را با مقررات و قوانین دریانوردی تطبیق دهد و با تجهیز و ایمنی مناسب، گواهینامه‌ی تردد در دریای خزر را تمدید کند.

رضا علیزاده  اظهار کرد: این کشتی از زمان ساخت، یعنی سال ۱۹۷۰ میلادی، بیش از ۴۴ سال مورد استفاده بوده است، بنابراین با این عمر خدماتی، ضرورت دارد برای تردد در دریا انواع استانداردهای فنی، زیست‌محیطی و خدماتی را داشته باشد که در حال حاضر با انقضای گواهینامه و تمدید نشدن آن از سوی مالک کشتی، امکان تردد برای کشتی در دریا وجود ندارد.images

او درباره‌ی حمایت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از کشتی «میرزا کوچک خان» بیان کرد: کمیته‌ی «گردشگری دریایی» اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان همواره پیگیر برآورده کردن انتظارهای مالک کشتی بوده و به همین منظور، در هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط با اخذ مجوزهای مورد نظر، فضای فعالیت را مهیا کرده، اما با انقضای گواهینامه‌های تردد، با وجود اعلام موضوع به مالک کشتی، اقدام موثری از طرف او انجام نشده است.

وی ادامه داد: در تماسی که با مالک کشتی داشتم، ترجیح داد که در نیمه‌ی اول سال آینده، مجوز کشتی را تمدید کنند، چون معتقد بود نیمه‌ی دوم سال فصل سفر نیست و مسافری نخواهد داشت.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: این اداره کل تلاش کرده است همواره چتر حمایتی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داشته باشد؛ اما در مقطعی که امکان فعالیت گردشگری برای کشتی وجود داشت و در مرحله‌ی اول، گواهینامه‌های تردد دریافت شد، مالک کشتی با بستن قرارداد با شرکت نفت و جابه‌جایی کارکنان آن شرکت در مسیر اسکله‌های نفتی دریای خزر عملا خود را از فضای فعالیت تخصصی گردشگری دریایی دور کرد. این در حالی است کمیته‌ی گردشگری دریایی طی هماهنگی انجام‌شده با سازمان بنادر و دریانوردی، علاوه بر ایجاد ترمینال مسافربری و امکان پهلوگیری در اسکله‌ی شهرستان بندرانزلی، امکان سفرهای دریایی را برای این کشتی از طریق مراجع ذی‌ربط مهیا کرده بود.

او در پاسخ به این‌که شاید دلیل بستن قرارداد کشتی «میرزا کوچک‌خان» با این شرکت نفتی، نبودن مسافر و توسعه‌ی نیافتن گردشگری دریایی بوده است، بیان کرد: معتقدم سرمایه‌گذار در بازاریابی ضعیف بوده و می‌توانست با دفاتر خدمات گردشگری قراردادهایی را ببندد تا تأمین مالی شود و توجیه اقتصادی برای این سرمایه‌گذاری نیز اتفاق افتد.

علیزاده اظهار کرد: فکر می‌کنم چون بستر فعالیت با شرکت نفت فراهم بود، انگیزه‌ای شد تا کشتی‌ «میرزا کوچک‌خان» بیشتر در خدمت آن شرکت باشد تا حوزه‌ی گردشگری دریایی.

وی همچنین درباره‌ی برخی اخبار منتشرشده مبنی بر این‌که توقف کشتی «میرزا کوچک‌خان» در دریای خزر به رفتارهای ناهنجاری که برخی مسافران در این کشتی انجام دادند مربوط می‌شود، توضیح داد: در داخل کشتی هر از گاهی جشن‌هایی برگزار می‌شد؛ اما باید در نظر گرفت با هر رفتاری که مخالف هنجارهای پذیرفته‌شده‌ی نظام جمهوری اسلامی باشد، برخوردی صورت می‌گیرد و هر اتفاق و رفتاری که در داخل کشور می‌شود باید منطبق بر قوانین داخل کشور باشد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: رفتارهای ناهنجار برخی مسافران در این کشتی، باعث شد «میرزا کوچک‌خان» برای مدت کوتاهی متوقف شود؛ ولی دلیل اصلی توقف فعلی، آن مسأله نیست و موضوع به نداشتن گواهینامه‌ی تردد و مجوزهای فنی ارتباط دارد.

او در ادامه با اظهار علاقه برای توسعه‌ی گردشگری دریایی در استان گیلان، یادآوری کرد: استراتژی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارتقای سطح فعالیت‌های گردشگری دریایی است و این، زمانی محقق می‌شود که سرمایه‌گذاران این بخش با در نظر گرفتن تمام جوانب، به سرمایه‌گذاری‌های مورد نظر بپردازند.

وی افزود: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اجرایی سرمایه‌گذاری گردشگری دریایی، فرابخشی است و الزما باید دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان بنادر و دریانوردی، دریابانی، حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و سایر ارگان‌ها بستر فعالیت را آماده کنند.alizadeh

علیزاده درباره‌ی مشکلات مربوط به سوخت مورد نیاز کشتی «میرزا کوچک‌خان» نیز گفت: اگرچه موضوع تأمین سهمیه‌ی ویژه‌ی سوخت یارانه‌ای کشتی مربوط به دستگاه اجرایی دیگر مانند وزارت نفت است که باید پیگیر شود؛ اما اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان با درک وضع موجود، از پی‌جویی مشکلات سرمایه‌گذار غافل نبوده است؛ اما به این معنی نخواهد بود که در صورت تأمین نشدن این سهمیه، مسوولیت این موضوع متوجه اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری گیلان باشد.

وی با تأکید بر نگاه حمایتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به انواع سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، اضافه کرد: استراتژی سازمان حمایت از سرمایه‌گذاری قاعده‌مند و دارای توجیه اقتصادی است. مالک کشتی «میرزا کوچک‌خان» نیز از این امر مستثنی نیست و باید در همین چارچوب حرکت می‌کند. به علاوه، رعایت قوانین و مقررات دریانوردی و گرفتن مجوزها نیز همواره مورد تأکید دستگاه‌های اجرایی تخصصی بوده است.

داریوش توکلی – مالک کشتی مسافری «میرزا کوچک‌خان» – حدود یک هفته‌ی پیش اعلام کرد که به‌دلیل نبودن زیرساخت‌های لازم در بنادر شمالی کشور، این کشتی فعالیت نمی‌کند و اگر دستگاه‌های مربوط شرایط را فراهم نکنند، چاره‌ای به‌جز رفتن کشتی «میرزا کوچک‌خان» از ایران وجود نخواهد داشت./ایسنا

Share