چهار میلیون نفر در دام weChat

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آمارهای موجود می گوید ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا از نرم افزار وی چت برای چت کردن و ارسال صوت و تصویر رایگان استفاده می کنند که به گفته وزیر ارتباطات یک درصد این کاربران یعنی ۴ میلیون، ایرانی هستند. آمارهای موجود می گوید ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آمارهای موجود می گوید ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا از نرم افزار وی چت برای چت کردن و ارسال صوت و تصویر رایگان استفاده می کنند که به گفته وزیر ارتباطات یک درصد این کاربران یعنی ۴ میلیون، ایرانی هستند.

آمارهای موجود می گوید ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا از نرم افزار وی چت برای چت کردن و ارسال صوت و تصویر رایگان استفاده می کنند که به گفته وزیر ارتباطات یک درصد این کاربران یعنی ۴ میلیون، ایرانی هستند. بر اساس شواهد اما بیش از یک و نیم میلیون ایرانی کاربر دائمی برنامه هایی همچون وی چت، وایبر و اینستاگرام هستند؛ آمار قابل توجهی که روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می شود.

چند سالی می شود گوشی های هوشمند تلفن همراه دنیای متفاوتی را پیش چشم کاربران به تصویر کشیده و سیستم عامل های اندروید و IOSبا قابلیت ارتقا، هر روز امکانات تازه تری را در اختیار صاحبان خود قرار می دهند؛ اپلیکیشن هایی که به دلیل همراه نبودن با پیوست فرهنگی می تواند زمینه برخی سوء استفاده ها و بروز اقسامی از آسیب های اجتماعی را فراهم آورد. نکته قابل توجه این است که به دلیل همراه بودن امکان حضور در شبکه های اجتماعی به کمک تلفن همراه، کاربران می توانند دائماً در این شبکه ها حضور داشته باشند.

۱۰ درصد پهنای باند کل کشور در اختیار فروشگاه هاینرم افزاری

در حال حاضر حدود ۷۰ میلیون نفر مشترک تلفن همراه هستند؛ مشترکانی که این روزها اغلبشان نسل های جدید گوشی های تلفن همراه را نه فقط به عنوان یک گوشی تلفن بلکه به عنوان یک رایانه کوچک جیبی به همراه دارند. آن هم با نرم افزارهایی چون وی چت، وایبر، واتس آپ، تانگو و اینستاگرام که هم دانلودشان رایگان است و هم امکانات وسیعی را در اختیار کاربران قرار می دهند؛ از برقراری تماس گرفته تا ارسال تصاویر و صوت و حتی عضویت در شبکه های اجتماعی. با نرم افزار وایبر امکان تماس تلفنی و ارسال پیام رایگان بر بستر اینترنت فراهم می شود؛ نرم افزار پیام رسان واتس آپ –

WhatsApp- نیز از ارتباط دیتا یا WiFiبرای ارسال پیام استفاده می کند. همچنین نرم افزار تانگو تماس صوتی تصویری رایگان با میلیون ها نفر از طریق WiFiیا دیتا را برقرار می کند و اینستاگرام نیز شبکه اجتماعی با قابلیت به اشتراک گذاری عکس و تصویر است. این قابلیت ها موجب شده است این نرم افزارها روز به روز محبوبیت بیشتری در بین کاربران تلفن همراه یابند به گونه ای که بنا به اظهار نظر رسمی وزیر ارتباطات ۴ میلیون نفر کاربر ایرانی فقط از نرم افزار وی چت استفاده می کنند. براساس آخرین اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نزدیک به ۱۰ درصد پهنای باند کل کشور را این فروشگاه های نرم افزاری به خود اختصاص داده اند.

انتشار جزئیات اطلاعات تماس ۶/۴ میلیون کاربر اسنپ چت

با وجود این شواهدی مبین بر برخی سوءاستفاده ها و شکستن مرزهای حریم خصوصی افراد موجب شد تا نرم افزار وی چت فیلتر شود. به گفته وزیر ارتباطات وی چت به دلیل ورود به حریم خصوصی فیلتر شد. بنا به تأکید آقای وزیر فرق این شبکه اجتماعی چینی با شبکه های دیگر وجود

people nearbyاست و همین گزینه در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه منجر به توقیف این نرم افزار شده است زیرا نوعی ورود به حریم خصوصی دیگران محسوب می شود. در هفته های گذشته نیز هکرها هشدار داده بودند که اگر از اسنپ چت استفاده می کنید، بدانید که غریبه ها به شماره تلفن هایتان دسترسی دارند. انتشار جزئیات اطلاعات تماس تقریباً ۶/۴ میلیون کاربر اسنپ چت روی فضای مجازی توسط هکرها، نمود بارزی از ضعف شبکه های اجتماعی جدید است و احتمال وجود چنین آسیب پذیری هایی در سایر نرم افزار های مشابه تلفن همراه وجود دارد.

تنظیم مقررات برای استفاده از شبکه های اجتماعی

وایبر و اینستاگرام هم در حال حاضر به رغم تکذیب فیلتر شدنشان از سوی مسئولان چندان در دسترس نیستند. اگرچه بسیاری از کاربران هم اکنون نیز به کمک دور زدن قانون فیلترینگ همچنان از وی چت نیز استفاده می کنند. به باور بنیانگذار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران فیلترینگ هم باید حرفه ای و نباید با هیاهو انجام شود چراکه فضای اجتماعی را حساس و حریص به کنکاش و حضور در فضای فیلتر شده می کند. بنا به تأکید محمود واعظی و سردار احمدی مقدم نیز می توان با شناسایی مضرات برنامه ها، تنها بخش های مضر آنها را حذف کرد.

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی نیز از تنظیم مقررات برای استفاده از شبکه های اجتماعی در این مرکز خبر داده است. به گفته سعید مهدیون، پس از آماده شدن طرح اولیه، تنظیم مقررات با هدف ساماندهی موضوعات مربوط به شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی در معاونت تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی نهایی می شود و برای تصویب در شورایعالی فضای مجازی بررسی خواهد شد./جوان

Share