تغييرات در صحن علنی مجلس

چرا دور نمایندگان مجلس را دیوار کشیده‌اند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مجلس شورای اسلامی در چند روز اخیر، دچار تغییراتی شده است، به گونه‌ای که صحن علنی مجلس نسبت به هفته گذشته و در‌ تعطیلات ده روزه نمایندگان‌ عوض شده و دیواری کاذب بین دیوار پشت سر نمایندگان و آخرین ردیف صندلی نمایندگان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مجلس شورای اسلامی در چند روز اخیر، دچار تغییراتی شده است، به گونه‌ای که صحن علنی مجلس نسبت به هفته گذشته و در‌ تعطیلات ده روزه نمایندگان‌ عوض شده و دیواری کاذmajles0ب بین دیوار پشت سر نمایندگان و آخرین ردیف صندلی نمایندگان قرار گرفته است.

«تابناک» برای آشکار شدن علت دیوار کشیدن دور نمایندگان با یک عضو هیأت رئیسه مجلس در این باره گفت‌وگو کرد. وی ‌علت این کار را بالا بردن تمرکز نمایندگان دانست و گفت: در فضای پشت آخرین ردیف از صندلی‌های نمایندگان در صحن مجلس، نشست‌ها و تجمع‌هایی برگزار می‌شد و حتی برخی پیاده‌روی می‌کردند که این موضوعات، باعث شده بود ‌نمایندگان تمرکز کاری کافی نداشته باشند؛ بنابراین، هیأت‌رئیسه مجلس تصمیم به محدود کردن این فضای باز با گذاردن دیواره‌هایی شد تا تمرکز کاری نمایندگان بالا رود.
وی افزود: در دیگر کشورهای دنیا، فضای داخلی مجالس به گونه‌‌ای طراحی‌ شده که تمرکز نمایندگان به ‌میز کاری باشد و به حواشی توجه نکنند؛ بنابراین، هیأت‌رئیسه مجلس نیز چندی پیش تصمیم به تغییر فضاهای باز صحن گرفت، البته به گونه‌ای که ترکیب شکلی مجلس تغییر نکند.

گفتنی است، در سال گذشته نیز برخی ‌نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اینکه عکاسان و خبرنگاران نتوانند حرکات نمایندگان را رصد کنند، کلیات طرح محدودیت عکاسان و خبرنگاران را در مجلس شورای اسلامی به تصویب رساندند، ولی هنگامی که با واکنش رسانه‌ای روبه‌رو شدند، طرح را از دستور کار مجلس خارج کردند.
majles1

گویا طرح دیوارکشی در مجلس نیز در پی این اقدام نمایندگان باشد که نزدیک یک سال پیش عقیم ماند، ولی این بار بدون اطلاع نمایندگان مجلس و هنگامی که مجلس در تعطیلات بود، بدون حاشیه و در سکوت کامل و به دور از چشم رسانه‌ها، این کار شگفت‌انگیز را انجام داد‌.

امروز هنگامی که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ وارد مجلس شدند، ‌شگفت‌زده شدند و حتی برخی از آنان این کار را خلاف شأن نمایندگان خواندند.

البته برخی از مسئولین مجلس شورای اسلامی ادعا دارند که این اقدام مجلس به نمایندگان اطلاع داده شده بود. همچنین در برخی از خبر‌ها آمده است که اتاق‌های ایجاد شده در انتهای مجلس به منظور برگزاری جلساتی است که پیشتر گفته می‌شد، تمرکز نمایندگان را از بین می‌برد؛ اما گویا قرار است‌ از اتاقک‌ها برای ‌انباری استفاده شود!
majles00
این کار مجلس شورای اسلامی بیشتر شبیه ‌اقداماتی است که ‌مدیران مدارس ‌برای جلو‌گیری از بازیگوشی برخی از دانش‌آموزان در کلاس‌های درس انجام می‌دادند و با رنگ کردن شیشه‌ها و یا مات کردن آن‌ها یا دیوار‌کشی دور محوطه بازی بچه‌ها، قصد جلوگیری از حواس‌پرتی دانش آموزان در کلاس‌های درس را داشتند!

گفتنی است، در چند هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی تحرکاتی برای افزایش ‌نمایندگان که از شانزده سال پیش تا کنون افزایش نداشته، وجود دارد و رئیس کمیسیون شورا‌ها، از لایحه افزایش شمار نمایندگان در آینده نزدیک خبر داده است.

حال با تغییرات پدید آمده‌ در مجلس، اگر نمایندگان به لایحه افزایش ‌نمایندگان در سال دور بعدی انتخابات مجلس رأی مثبت بدهند، باید منتظر و شاهد تخریب دیوارهای تازه‌ساز ‌در دور بعدی مجلس باشند و این یعنی یک دور باطل!

Share