با ورود پرندگان مهاجر به استان گیلان

پناهگاه سرخانکل و سلکه محیطی امن برای مهمانان زمستانه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پناهگاه حیات وحش سرخانکل و سلکه، محیطی امن برای میهمانان زمستانه تالابهای استان گیلان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پرندگان مهاجر که وارد استان گیلان می شوند، علاوه بر آنکه شور و شعف وصف ناپذیری را میهمان زیستگاههای ارزشمند استان می کنند، بی تابی خاصی را نیز در حوزه اطلاع رسانی ایجاد می کنند.

th

به تصویر کشیدن مهاجرت و آشنا کردن ذهن مردم با این مقوله همواره از مهمترین جذابیتهای اطلاع رسانی بوده، در رسانه ها عموما به واسطه این جذابیت در نوبت مصاحبه با متولیان حفظ محیط زیست صف می کشند.

به تصویر آمدن مهاجرت پرندگان خود آنقدر متنوع است که هر مصاحبه و داستانی از این پدیده خود جذاب و دلچسب است و این تنوع در تضارب با تنوع قلمهای خبرنگاران مختلف که هر یک صاحب ذوق اند و از دریچه نگاه خود به این مقوله می پردازند، می تواند به شاهکاری از متون ارزشمند و متنوع تبدیل شود.

امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان امروز ۱ دی ماه در نشست محیط زیست استان، از بازگشت مجدد امنیت زیستگاهی به پناهگاه حیات وحش سرخانکل پس از چندین سال خبر داد و اضافه کرد: طبق ماده ۲۹ قانون شکار و صید مقررات صید در تالاب انزلی از شمول این قانون مستثنی است. فلذا چند سالی بود که دستگاه قضایی به استناد این ماده قانونی از پذیرش پرونده های تخلفات صید در تالاب انزلی از سوی محیط زیست اجتناب می کرد.

وی افزود: امسال قبل از آغاز فصل مهاجرت پرندگان رایزنی ها و جلساتی با ریاست کل دادگستری استان و دادستان شهرستان انزلی انجام شد و با توجهات ویژه رئیس کل دادگستری استان و نیز دادستان محترم بندرانزلی و تصمیمات متخذه مبنی بر پذیرش پرونده های تخلفات صید در تالاب انزلی از ضابطین محیط زیست پناهگاه حیات وحش سرخانکل با برپایی چندین عملیات، توسط محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست از وجود صیادان و تور آلات صید پاکسازی شد.

عبدوس در ادامه با اشاره به هماهنگی با دو کمیسیون امنیت دریانوردی و کمیسیون تردد شناورها، توقف تردد شناورهای بالای ۴۸ قوه اسب بخار در تالاب را از دیگر عوامل ایجاد امنیت در منطقه سرخانکل بر شمرد.

به گفته عبدوس، هماهنگی با مرزبانی ناجا و یگان حفاظت آبزیان سازمان شیلات از دیگر عوامل برخورد قاطع با متخلفین بوده که هر آینه با حضور خود در تالاب یکپارچکی فیزیکی تالاب را مخدوش می کردند.

وی از اقدامات مهم دیگر برای بازگرداندن امنیت زیستگاهی به پناهگاه حیات وحش سرخانکل را اینچنین توصیف کرد.

عبدوس اضافه کرد: در گذشته حضور چندین صیاد متخلف در حوزه این پناهگاه حیات وحش همواره محل تنش و درگیری با مامورین محیط زیست بود و تردد شناورهای صیادان و محیط زیست امنیت منطقه را مخدوش می کرد.

وی گفت: امسال با به عضویت در آوردن همه این صیادان در آب بندانهای تالاب انزلی، اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان موقعیتی را فراهم کرده تا شبکه تخلف و بهره برداری ناپایدار، نا کارآمد و بی اثر ظاهر شود. بکارگیری این افراد را شاید بتوان یکی از مهمترین عملکردهای محیط زیست در منطقه به عنوان پدافندغیر عامل قلمداد کرد.

عبدوس از سایر اقدامات مدیریتی موثر در این حوزه، از مدیریت یکپارچه و قرارگرفتن مجموعه پاسگاههای فعال تالاب تحت فرماندهی مشترک یگان حفاظت محیط زیست استان یاد کرد و این تصمیم را از مهمترین تغییرات رویکردی اداره کل دانست که مانع پراکندگی در عملکرد و هرز رفتن انژری در حوزه حفاظت و موجب همپوشانی و همسویی همه پاسگاههای حفاظتی در حوزه دو شهرستان صومعه سرا و انزلی شده است.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر احداث و راه اندازی پاسگاه محیط بانی ماهروزه که از موقعیت حساس در رصد تردد در تالاب انزلی برخوردار است، این امکان را فراهم کرد که اقدامات حفاظتی با پوشش کاملتری در حوزه تالاب انزلی صورت پذیرد.

عبدوس در خاتمه، این موفقیت را که در بازدید روز گذشته وی از تالاب، تصویر برداری کرده مرهون تلاش شبانه روزی همه محیطبانان، فرماندهان واحدهای محیطبانی و یگان حفاظت محیط زیست استان و روسای ادارات حفاظت محیط زیست شهرستانهای انزلی و صومعه سرا دانسته و از زحمات بی شائبه آنها تقدیر کرد./ایسنا

Share