وزیر ارشاد: هم ممنوع القلم داشتیم هم لیست سیاه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه مسائل پیش آمده در حوزه کتاب را حل کرده و دیگر لیست سیاه در حوزه کتاب نداریم . علی جنتی افزود: درسال های اخیر تعدادی از نویسندگان در لیست سیاه قرار داشتند و حتی اگر کتاب آنها با موازین منطبق بود، […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه مسائل پیش آمده در حوزه کتاب را حل کرده و دیگر لیست سیاه در حوزه کتاب نداریم .

janatiعلی جنتی افزود: درسال های اخیر تعدادی از نویسندگان در لیست سیاه قرار داشتند و حتی اگر کتاب آنها با موازین منطبق بود، نویسنده ممنوع القلم بوده و از چاپ کتاب او جلوگیری می شد.

وی گفت: این مسائل در شرایطی است که حال برخی می گویند که ما در سال های گذشته ممنوع القلم نداشتیم ، این درحالی است که در مواردی یک ناشر به دلیل انتشار اثر یک نویسنده که کتاب او هم مجوز انتشار داشت تعطیل می شد.

جنتی در ادامه توضیح خود گفت: در مواردی هم دلایل سیاسی مطرح شده که ما درحال حاضر مشکلی تحت این عنوان نداریم، هر کتابی که به وزارت ارشاد وارد شود آن را می خوانیم اگر با قانون منطبق باشد چاپ می گردد و اگر این گونه نبود باید اصلاح شود. بنابراین شرایط جدید فضا را برای برخی خلاقیت ها و آفرینش های فرهنگی باز می کند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره ممیزی کتاب گفت: ممیزی براساس آنچه قانون و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن اشاره داشته اعمال می شود و طبق آن باید به اصلاح آثاری که موارد مندرج در قانون را رعایت نکنند، اقدام شود.

وی با بیان اینکه اصل موضوع ممیزی وجود دارد و خلاف قانون نیز نیست ،گفت: منتها دراین خصوص تمام تلاش ما این است که کار بررسی کتاب را به اهل آن بسپاریم.

جنتی معتقد است که در حوزه ممیزی باید مجموعه کتاب های حوزه کودک و نوجوان، ادبیات داستانی، رمان ها و در حوزه علوم نیز یک سری از کتاب ها و به طور عموم معارف دینی به کارشناسان آن سپرده شود.

وی این توضیح را نیز داد که براساس قانون پیشنهادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی باید دو هیات نظارت بر آثار کودکان و نوجوانان و همچنین بزرگسالان در حوزه ممیزی فعال شود که در صورت تصویب افراد صاحب نظر در هر رشته برای نظارت معرفی می شوند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ادامه داد تلاش می کنیم از افرادی در بررسی کتاب ها استفاده کنیم که در رشته های مورد نظر تالیفی تخصص لازم را داشته باشند و بی دلیل با اعمال سلیقه سایر افراد را دچار مشکل نکنند.

جنتی با اشاره براینکه در سال های گذشته ممنوع القلم داشته ایم، ادامه داد : در گذشته برخی انتشارات در لیست سیاه بودند به نحوی که حق شرکت در نمایشگاه کتاب را نداشتند و ارشاد نیز کتابی را از آنها قبول نمی کرد.

وی تصریح کرد حتی اگر کتابی ۱۰۰ درصد موازین را رعایت می کرد اما ناشر او در لیست سیاه قرار داشت از انتشار آن کتاب جلوگیری می کردند و باید نویسنده اثر خود را به یک ناشر دیگر می داد.

وی همچنین گفت: در نامه ای به وزیران و مسئولان اعلام کردیم برای مصاحبه با خبرگزاری های خارجی فعال درایران نیازی به مجوز این وزارتخانه ندارند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در نامه ای که اخیرا به مقامات و وزیران نوشتم به آنها گفتم مصاحبه با آنها نیاز به کسب مجوز از ما ندارد.

جنتی با بیان اینکه سایر خبرگزاری ها در سال های گذشته با محدودیت مصاحبه و تهیه گزارش روبرو بودند، گفت: مقامات کشور برای مصاحبه با دفاتر خبرگزاری های خارجی مشکلی ندارند و تمام تلاش ما کاهش محدودیت های گذشته بود./ایرنا

 

 

Share