وزیر اقتصاد:یارانه نقدی در فاز دوم مساوی نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه پرداخت سبد کالایی ارتباطی به هدفمندی یارانه‌ها ندارد، اظهارداشت: در فاز دوم قانون هدفمندکردن یارانه‌ها فقط طبقه فقیر و متوسط جامعه یارانه نقدی دریافت می‌کنند و دولت معتقد است پرداخت یارانه نقدی مساوی با عدالت سازگار نیست. علی طیب‌نیا در نشست خبری پس […]

tayebniaAبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه پرداخت سبد کالایی ارتباطی به هدفمندی یارانه‌ها ندارد، اظهارداشت: در فاز دوم قانون هدفمندکردن یارانه‌ها فقط طبقه فقیر و متوسط جامعه یارانه نقدی دریافت می‌کنند و دولت معتقد است پرداخت یارانه نقدی مساوی با عدالت سازگار نیست.

علی طیب‌نیا در نشست خبری پس از شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در پاسخ به این سئوال که آیا ارائه سبد کالایی در راستای اجرای یارانه کالایی و حذف دهک‌هاست،اظهارداشت: پرداخت سبد کالایی هیچ ارتباطی با قانون هدفمندکردن یارانه و فاز دوم آن ندارد، در واقع سبد کالایی پرداخت جداگانه‌ای است که دولت برای تغذیه سالم و اهمیت دادن به سلامت زندگی مردم آن را اجرا می‌کنند.

وی افزود: پرداخت‌های نقدی در جایگاه خودش همچنان ادامه خواهد داشت. همچنین در مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز پرداخت نقدی صورت می‌گیرد.

وی افزود: اجرای مرحله اول هدفمند کردن یارانه‌ها، نتایج مثبت و منفی داشته است و گرچه در کوتاه مدت افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث کاهش مصرف انرژی شد، اما شیوه تامین مالی آن نامناسب بود به نحوی که اجرای طرح‌هایی نظیر مسکن مهر باعث افزایش تورم، کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز در کشور شد.

طیب‌نیا گفت: امروز قیمت نسبی انرژی نسبت به مرحله اول قیمت ارزان‌تری است و به همین دلیل شاهد افزایش مصرف انرژی و آلودگی شهرها هستیم.

وزیر اقتصاد گفت: اگرچه در ابتدای اجرای طرح کاهش مصرف انرژی حاصل شد اما امروز در وضعیت بدتر از روز اول قرار گرفته‌ایم و تراز مالی هدفمندی مشکلات جدی داشته است چرا که قرار بوده ۵۰ درصد منابع حاصل از افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی به صورت نقدی پرداخت شود اما میزان پرداخت دوبرابر میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی بوده است.

وی افزود: اگر یارانه نقدی را ۳۵۰۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن از محل بودجه و ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر از سایر منابع تولید کننده انرژی دریافت می‌شود که این با هدف و جهت‌گیری اصلی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مغایرت دارد.

طیب‌نیا گفت: میزان پرداخت یارانه را اگر ۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم در کنار آن کل فعالیتهای عمرانی به ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد و این بی‌‌قیدی در شان یک جامعه اسلامی نیست که ۴ برابر طرح‌های عمرانی صرف پرداخت نقدی شود.

وزیر اقتصاد گفت: از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداخت‌ها بیش از عایدی  ها بوده است چرا که عایدی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده است و قرار بوده نیمی از آن یعنی ۱۴۰۰ میلیارد تومان آن به صورت نقدی پرداخت شود اما امروز ۴۲ هزار میلیارد تومان به صورت یارانه‌ نقدی پرداخت می‌شود.

وی افزود: اگر بتوانیم منابع حاصل از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به سمت طرح‌های عمرانی هدایت کنیم اشتغال مولد توسعه پیدا می‌کند اما امروز هدفمندی یارانه‌ها با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه است.

طیب‌نیا گفت: ما معتقدیم اگر قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا می‌کند باید شاهد کاهش مصرف انرژی و همچنین افزایش رفاه مردم باشیم.

وزیر اقتصاد گفت: گروه‌های کاری متعددی در خصوص نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در مرحله دوم در حال مطالعه و بررسی هستند و به اعتقاد دولت وقتی قیمت انرژی افزایش پیدا می‌کند، باید شاهد رشد رفاه مردم باشیم.

وی افزود: پرداخت‌های نقدی باید به گروه‌های فقیر و متوسط جامعه ادامه پیدا کند.

طیب‌نیا گفت: دولت معتقد است پرداخت مساوی به همه مردم با عدالت سازگار نیست، دولت به دنبال این است تا در عین حالی که پرداخت‌های نقدی مساوی نخواهد بود به افرادی که درآمدهای بالایی دارند و نیازی به استفاده از پرداخت‌های نقدی ندارند، پرداختی نداشته باشد و گروه‌های ضعیف جامعه از امتیاز پرداخت نقدی برخوردار شوند.

وی با تاکید بر اینکه در مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها عدالت در توزیع درآمد رعایت می‌شود، گفت: این قانون باید به نحوی اجرا شود که منافع حداکثری و زیان حداقلی داشته باشد./فارس

Share