ترکان؛ مشایی نوظهور دولت روحانی خواهد شد؟

واکنش انتقادی نمایندگان به سخنان مشاور ارشد رییس‌جمهور +جدول

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سخنان مشاور رئیس جمهور درباره مجلس و نمایندگان با واکنش تندی از سوی بهارستان نشینان روبرو شد و برخی این اظهارات را عامل کارشکنی در روابط دولت و مجلس دانستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در حالی که هنوز دو سال تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی است به نظر می‌رسد گروه‌های سیاسی از هم اکنون وارد این فضا شده‌اند و تلاش خود را برای به دست آوردن کرسی‌های پارلمان آغاز کرده‌اند. عملکرد مجلس نهم این گروه‌ها را بیشتر برای حضور زودهنگام در این فضا ترغیب می‌کند.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که دولت نیز با توجه به محبوبیت رئیس جمهور، می‌تواند اکثریت مجلس را به دست بگیرد و یک مجلس هماهنگ با دولت را شکل دهد. سخنان اکبر ترکان در مورد انتخابات مجلس آینده و هشدار به نمایندگان مجلس بر اساس نظر ناظران سیاسی خود بیانگر این معناست که دولت خود را آماده حضور در انتخابات می‌کند.

ترکان هفته گذشته در گفت‌وگو با روزنامه آرمان به نمایندگان مجلس هشدار داد که طرفداران دولت مانع از حضور مجدد آنان در مجلس خواهند شد. مشاور ارشد رئیس‌جمهور با بیان اینکه “ما باید این دو سال مجلس را تحمل کنیم”، اظهار داشته است:  ما از مردم استدعا می‌کنیم که فعالیت آنها را به خوبی رصد کنند و اگر دیدند که این رفتار درست و منطقی نیست در انتخابات مجلس آینده تجدیدنظر کنند.

وی در ادامه سخنان خود اعلام کرد که  ۴۹/۵ درصدی که در انتخابات اخیر به روحانی رای نداده‌اند، حامی بی‌قانونی و قانون‌گریزی و عامل پدید آمدن امثال بابک زنجانی هستند:« «شما فکر نکنید که یک نفر در مملکت وجود دارد که می‌گوید من قانون را قبول ندارم بلکه این یک جریان مشخص بود که می‌گفتند ما قانون را قبول نداریم. اکنون ۴۹/۵ درصد آرا را شامل می‌شوند. این ۴۹/۵ درصد آرا کسانی بودند که در مقابل جریانی که مقابل قانون ایستاد سکوت کردند. این ۵/۴۹ درصد سکوت کردند و نگفتند که تو بی‌جهت فکر کردی که می‌توانی قانون را قبول نداشته باشی».

این سخنان مشاور رییس جمهور که پیشتر نیز بیان شده بود اینبار نیز با واکنش‌های زیادی روبرو شد و بسیاری از نمایندگان مجلس به این سخنان ترکان پاسخ داده و آن را توهین به خانه ملت دانستند و حتی یکی از روزنامه‌های صبح کشور سخنان مشاور رئیس جمهور را توهین به نیمی از ملت ایران دانست.

این منتقدان خواستار پاسخ گویی روحانی و معذرت خواهی ترکان شدند. مشاور رئیس جمهور درپاسخ به این انتقادها گفت:« من فقط نظراتم را بیان کردم و آقایان نیز نظراتشان را گفتند و من فکر نمی‌کردم که آنها ظرفیت شنیدن این مقدار از نقد را ندارند و موجب رنجششان می‌شود.»

به نظر می‌رسد با توجه به این اختلاف‌ها به نظر می‌رسد بازهم شاهد این چنین سخنان و اختلاف‌هایی باشیم. زمین بازی مجلس دهم هم اکنون شاهد شکل گیری جبهه‌های سیاسی برای مقابله با هم است.

در جدول زیر اظهار نظر نمایندگان مجلس در مورد سخنان ترکان را مشاهده کنید:

نام

سمت

اظهار نظر

امیرآبادی، احمد

نمانیده مردم قم در مجلس شورای اسلامی

مطالبی که آقای ترکان مطرح کرد مشکلات مردم نیست؛ مشکلات اصلی مردم معیشتی و اقتصادی است که مجلس با تمام توان دنبال حل آنهاست و قصد دارد با همراهی دولت این مشکلات را رفع کند.

آقایانی که مجلس را به کارشکنی و برخورد سیاسی متهم می‌کنند، تعاملات مجلس با دولت را با یکسال و نیمی که مجلس نهم با دولت دهم همراه بود، مقایسه کنند. در آن زمان بیشترین طرح‌های دو فوریتی که نمایندگان ارائه کردند، در راستای رفتارها و اقدامات دولت دهم بود.

باهنر، محمدرضا

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

بهترین جواب به ترکان سکوت است و سکوت

بذرپاش، مهرداد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

این همان مجلسی است که در رأی اعتماد به کابینه، بالاترین نصاب رأی را در تاریخ انقلاب به برخی وزرا داد.

دوستانی که به صورت مداوم مجلس را تهدید می کنند و حرف از انتخابات آینده می زنند این رویکرد غیرمودبانه خود را تغییر دهند و به فکر حل مشکلات و ضعف های خود در دولت باشند.

برخی از دوستانی که رویای مجلس آینده را در سر می‌پرورانند بهتر از فرصت خدمت را غنیمت شمرده و خود را سرگرم این جنجال آفرینی ها نکنند.

خجسته، امیر

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی

هر فردی چه از دولت و چه از مجلس خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری حرفی بزند و پیش برود، از نظر ما مردود شده و دچار افراط و تفریط است.

مردم باید نحوه عملکرد نمایندگان مجلس نهم را نظاره کرده و بر اساس آن برای دو سال آینده تصمیم بگیرند. ما باید این دوسال مجلس را تحمل کنیم. ما از مردم استدعا می‌کنیم که فعالیت آنها را به خوبی رصد کنند و اگر دیدند که این رفتار درست و منطقی نیست در انتخابات مجلس آینده تجدیدنظر کنند.

زاکانی، علیرضا

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

به نظر می‌رسد آقای ترکان دچار هیجانات شده است که به واقعیت‌ها دقت ندارد. اما آیا اگر بنای کمک کردن به دولت داشته باشیم، پس دیگر نباید از او سوال کرد؟ این برداشت غلطی است.

سبحانی نیا، حسین

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی

دوستانی که این حرف‌ها را می‌زنند، نشان می‌دهد که از وضع مجلس اطلاعی ندارند و از سازوکاری که برای سؤال مطرح است، اطلاع ندارند، در غیر این صورت چنین اظهاراتی را مطح نمی‌کردند.

مایندگان مجلس طبق قانون اساسی نسبت به طرح سؤال و یا استیضاح هر کدام از وزرای دولت مجاز و آزاد هستند، به طوری که یک نماینده مجلس هم می‌تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کرده و از هر کدام از وزرا سؤال کند که این، به کار سازماندهی شده نیازی ندارد.

قاضی پور، نادر

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی

آقای ترکان به مشایی دیگر در دولت تبدیل شده و رئیس‌جمهور باید جلوی این مشایی نوظهور را در دولت بگیرد.

آقای ترکان در حالی بحث انتخابات مجلس دهم را مطرح می‌کند که در شرایط کنونی همه ما باید با وحدت و اتحاد مذاکرات هسته‌ای را به سرانجام برسانیم. آقای ترکان باید بداند که ملت ایران آقابالاسر نمی‌خواهد و خود می‌داند که به چه کسی رأی بدهد و به چه کسی رأی ندهد. مردم خودشان بهتر از ترکان می‌فهمند که به چه کسی در انتخابات آتی مجلس رای بدهند.

کریمی قدوسی، جواد

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی

مشاوران آقای روحانی نقش‌هایی را در ابعاد مختلف برای دولت تعریف می‌کنند که این اقدامات آنها دولت را در آینده نزدیک با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

برخی رفتارهای رئیس‌جمهور همانند اظهار نظر وی در جمع هنرمندان رفتارهایی کاملا افراطی است و امیدواریم که این رفتارها ادامه پیدا نکند و بهتر بود آقای روحانی به جای پرداختن به مباحث حاشیه‌ای لوایحی را در حوزه مسائل اقتصادی به مجلس تقدیم می‌کرد.

مظفر، حسین

نمانیده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

مجلس قصد کارشکنی نسبت به دولت و عملکرد کابینه یازدهم را ندارد. سخنان ذکر شده عاملی برای ایجاد مشکلات بین دو قوه است و  مردم از اختلاف خسته شده‌اند؛ مطلوب است رئیس‌جمهور تذکرات لازم را در این زمینه برای وفاق بیشتر ۲ قوه بدهد.

موسوی لارگانی، ناصر

نمانیده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی

از زمانی که دولت تدبیر و امید تشکیل‌ شده امیدی در دل‌های مردم و اتحادی بین سرا قوا به وجود آمده که عده‌ای مثل آقای ترکان می‌خواهند با سخنان تفرقه‌آمیز بین دولت و مجلس فاصله ایجاد کنند.

نمایندگان مردم در مجلس خود تصمیم‌گیرنده هستند و هیچ نماینده‌ای روی نمایندگان دیگر نمی‌تواند تأثیر بگذارد.

موسوی نژاد، مهدی

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی

کسانی که این مباحث را مطرح می‌کنند به دولت فعلی نیز اعتقادی ندارند و در حال سوء‌استفاده از دولت هستند.

افرادی که موضوع کسب کرسی‌های مجلس دهم را مطرح می‌کنند در جهت خدمت به مردم حرکت نمی‌کنند و به دنبال به حاشیه کشاندن دولت هستند و دولت نیز باید به جای پرداختن به این موضوعات به معیشت مردم بپردازد.

Share