ديدار صميمانه رییس جمهور با هنرمندان,با چاشنی حمايت از وزير ارشاد و كنايه به مجلس

نگاه امنیتی به هنر، بزرگترین اشتباه امنیتی/برخی که صدای ملت را نشنیده اند,پنبه ها را از گوش درآورند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روحانی با بیان اینکه هنر و آزادی رابطه مستقیم دارد، اظهار داشت: در غیر فضای آزاد، هنر واقعی خلق نخواهد شد؛ ما در بخش هنر نمی توانیم با دستور هنر را بیافرینیم و خلق کنیم.هر گونه فضای امنیتی می تواند جوانه هنر را بخشکاند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در دیدار صمیمانه جمعی از هنرمندان و اعضای تشکل های فرهنگی وهنری در تالار وحدت تهران افزود: برای من شبی به یادماندنی است چون میهمان اصحاب فرهنگ و هنر و فرهیختگان هستیم؛ دعوت و مهمانی شما را پاس می دارم؛ با اهل هنر از هنر گفتن بسیار سخت است؛ معمولا دولتمردان سیاستمداران و حتی فیلسوفان و روشنفکران چونان با هنرمندان سخن گفته اند که گویی قصد تعیین تکلیف برای آنان دارند.

rohani-3وی ادامه داد: آنان نگاه هنرمندان را چونان در قالب و فرم آن خلاصه دیده اند که فکر کرده اند هنر دستور دادنی و سفارش کردنی است.

وی تصریح کرد: هنر قالب و معناست؛ هنر خلاقیت است؛ این نوع جلسات هم برای هم اندیشی و همفکری اهالی اقلیم های متنوع فکری است تا از همدیگر درک نزدیکتر و متقابلی داشته باشیم.

رییس جمهوری گفت: ذات هنر با مفهوم خیر و نیکی یکی است؛ قبل از عصر جدید هنر بسیار فراتر از هنرهای زیبا تفسیر می شد؛ هنر گفت و گو، هنر معاشرت؛ هنر دیپلماسی؛ هنر زندگی مسالمت آمیز؛ هنر زندگی بدون کینه.

روحانی تصریح کرد: هر کار بی عیبی هنر است؛ هنر هر کار بدون عیب است و همه ما باید تلاش کنیم هنرمندانه حرف بزنیم؛ هنرمندانه عمل کنیم، هنرمندانه با هم تعامل داشته باشیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه هنر، با ارزش پیوند ذاتی دارد، گفت: هنر یعنی عروج فکر از سطح عادی به سطح متعالی؛ همان که در عرفان و فلسفه اسلامی به عالم اعلا تعبیر می شود.

روحانی افزود: هر هنرمندی می خواهد به معنای جهان و عمق جهان برسد، علاوه بر اینکه هنر به همه جان می دهد.

رییس جمهوری ادامه داد: این هنرمند است که رودخانه را، کوه ها را، بلبل را، شمع را و پروانه را به سخن وامی دارد و اگر بگوییم که هنر مرده را زنده می کند سخنی به گزاف نگفته ایم.

** هنرمند جهان را بازآفرینی می کند

رییس جمهوری با بیان اینکه تقسیم هنرمندان به هنرمندان ارزشی و غیر ارزشی بی معناست، اظهار داشت: هنر یعنی ارزش و هنرمند ارزشمندی است که با کار خلاقانه به تعالی می رسد.

روحانی اضافه کرد: خلقت بزرگترین مظهر قدرت خدای لایزال است که فقط در این زمینه است که فتبارک الله احسن الخالقین.

رییس جمهوری تصریح کرد: هنرمند جهان را بازآفرینی می کند و کار او در مسیر ارزش های الهی است؛ هنرمند البته در مسیر هنر باید با مردم ذوق مردم، خواست مردم خود را نزدیک کند.

** هنر بدون آزادی معنا ندارد

روحانی با بیان این که هنر بدون آزادی معنا ندارد و خلاقیت تنها در سایه حریت امکان پذیر است، گفت: اما اعمال محدود کننده ای نیز برای هنر وجود دارد قبل از آن که شما به نام سانسور و ممیزی و دولت نام ببرید، خود جوامع بشری و اجتماع اولین قدم برای قرار دادن چارچوب برای هنر است.

رییس جمهوری، ادامه داد: عادات، رسوم، اخلاق جامعه، فهم ها و درک ها، همه این ها مرزبندی هایی را برای هنر مشخص می کند.

روحانی با تاکید بر اینکه همه هنر همین است که حکیم سخن فردوسی بزرگ گفته است؛ مردمی بودن و صداقت، این همه هنر است.

** حافظ حافظه تاریخی، ادبی و هنری ملت ایران است

رییس جمهوری با بیان این که من گاهی اوج هنر ایرانی را در حافظ می بینم، حافظ شیرازی، اظهار داشت: هنرمند ایرانی می تواند مقتدایش حافظ باشد، حافظ حافظه تاریخی ادبی و هنری ملت ایران است.

روحانی اضافه کرد: حافظ، با سینه ای مالامال از آموزه های دینی و قرآنی اما از جهل، خرافه و ریا بیزار .

رییس جمهوری با بیان این که هنر شاعری یکی از قالب های باستان این سرزمین است برای هنر و در واقع شاعری هنر ملی ایرانیان است، افزود: حافظ با همه نقد و انتقادی که بر حکومت و جامعه داشت در طول تاریخ کتابش قدر دیده و بر صدر نشسته و گاهی آن چنان تعالی یافته که جایکاهش در کنار کتاب حق و قرآن مجید قرار گرفته است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حافظ به قول بعضی ها رند روشنفکر زمان خود بود، گفت: در عین ایمان و در عین انتقاد، هرگز از ایمانش دست برنداشت و هرگز از انتقادش پشیمان نشد.

*** هنرمند نه زینت المجالس است و نه اپوزیسیون

روحانی تاکید کرد: هنرمند نه قرار است زینت المجالس باشد و نه قرار است اپوزیسیون.

رییس جمهوری تصریح کرد: هنرمند نه قرار است نوک پیکان تحولات سیاسی باشد و نه قرار است گوشه نشین خرابات و خانه.

** هنرمند انسان اهل فکر، فن و اهل دل است

رییس جمهوری گفت: قرار نیست هر چه دولت یا جامعه یا حتی روشنفکران می گویند به تصویر بکشد که برداشت خود را دارد و قرار هم نیست که با دولت یا جامعه در ستیز باشد و بجنگد.

وی با بیان اینکه هنرمند انسان اهل فکر، فن و اهل دل است، اظهار داشت: برای برخی از هنرهایی که هنرمند برای ثبت و خلق آن ها نیاز به کمک دیگران دارد نباید در این زمینه دچار تردید و هراس شویم.

روحانی ادامه داد: برخی از روایت های تاریخی، دینی و حتی تاریخ معاصر شاید از حد یک شرکت خصوص در شرایط فعلی جامعه ما این بار سنگین به مقصد نرسد، اما معنا آن نیست که اگر کاری به هنرمند واگذار می شود در روایت تاریخ هم هنرمند کار خود را انجام می دهد.

رییس قوه مجریه گفت: اولین روزهایی که با جناب آقای جنتی در سال ۱۳۵۹ به صدا و سیما رفتیم جزو اولین آثاری که قرار شد ببینیم و برای تکمیل آن تصمیم بگیریم کار مرحوم علی حاتمی بود، آن کار آن زمان با بودجه عمومی انجام می گرفت و کار هنوز تکمیل نبود و فیلم مونتاژ هم نشده بود و قطعه قطعه فیلم را می دیدیم.

وی ادامه داد: اما معنایش این نیست که اگر هنرمند صاحب نامی سفارشی را دریافت کرد ذوق هنری او تسلیم آن سفارش باشد، او همچنان باید از خلاقیتش استفاده کند.

*** شاهنامه سفارش یک ملت و یک تاریخ بود

روحانی افزود: این چنین مشهود است که شاهنامه نیز به سفارش سلطان محمود سروده شد اما در واقع این شاهنامه سفارش یک ملت و یک تاریخ بود.

**نمی توانیم با دستور هنر را خلق کنیم

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آثار عظیم معماری از قبیل تخت جمشید و آثار اسلامی در اصفهان با حمایت حکومت بود، اما امروز به عنوان نماد یک ملت است.

روحانی با بیان اینکه هنر و آزادی رابطه مستقیم دارد، اظهار داشت: در غیر فضای آزاد، هنر واقعی خلق نخواهد شد؛ ما در بخش هنر نمی توانیم با دستور هنر را بیافرینیم و خلق کنیم.

***فضای امنیتی می تواند جوانه هنر را بخشکاند

وی ادامه داد: هر گونه فضای امنیتی می تواند جوانه هنر را بخشکاند به تعبیر اقبال گفت ˈهر گاه خشک مغزی کوته نظر زمام امور را در دست گرفت هنر مجال بروز نیافتˈ.

*** دولت رسالت ترویج هنر را بر عهده دارد

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود در جمع اهالی فرهنگ و هنر تاکید کرد: ما باید فضای مناسب را برای هنر فراهم کنیم؛ دولت برای خود رسالت ترویج را بر عهده می گیرد نه این که هنر فرمایشی را در دستور کار خود قرار دهد.

روحانی افزود: البته برخی از موضوعات ملی مثل فرهنگ ایران و اسلام یعنی آنچه که هویت اسلامی و ایرانی ما را نگه می دارد و تعالی می بخشد، دولت موظف است از آنها حمایت بیشتر کند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ای کاش می شد افتخارات هنری ما به نمایش در می آمد؛ ای کاش می شد بر داستان های شاهنامه فردوسی و مثنوی مولوی که هر دوی اینها آکنده از قصه های دینی و ایرانی است به صورت آثار نمایشی، سینمایی، تلویزیونی و حتی رمان های خواندنی سرمایه گذاری می شد.

روحانی تاکید کرد: دولت خود را موظف می داند در این گونه امور هم قدم های تشویقی و هم قدم های حمایتی بردارد.

***نقش انقلاب اسلامی در شکوفایی هنر/ امام بین مردم متدین و هنر آشتی برقرار کرد

rohani8_PhotoL رییس جمهوری با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در تاریخ هنر و هنر این سرزمین، اظهار داشت: شما می دانید قبل از پیروزی انقلاب بخش بزرگی از جامعه ما از هنر فاصله داشت؛ امام به عنوان احیاگر قرن که آزادی را برای این سرزمین به ارمغان آورد، یکی از خدماتش این بود که بین مردم متدین و هنر آشتی برقرار کرد.

روحانی تاکید کرد: در دوران او بود که به عنوان یک فقیه و مرجع عالی قدر، حلیت هنر موسیقی با سرودهای انقلابی و میهنی فراهم شد و در عصر او بود که بسیاری از آثار ادبی و هنری اجازه نشر یافتند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در تاریخ روحانیت شیعه امام (ره) تنها فقیهی بود که از یک فیلم و فیلمساز روشنفکر به نیکی یاد کرد.

روحانی با بیان اینکه انقلاب راه را برای توسعه هنر در همه لایحه های اجتماعی فراهم کرد، اظهار داشت: انقلاب موسیقی سنتی و یا به بیانی بهتر موسیقی ملی ایران را احیا کرد.

وی یادآور شد: قبل از انقلاب موج موسیقی های غربی و پاپ به گونه ای بود که در حال ویران کردن موسیقی سنتی بود اما انقلاب شرایطی فراهم کرد که هنرمندان بزرگی که قبل از انقلاب هم شناخته شده بودند، در فضای امن و سالم بعد از انقلاب رشد کردند و بالیدند و تیراژ موسیقی سنتی ما بالا رفت و بازار پر رونقی پیدا کرد.

*** دهه ۷۰ اوج سینمای ایران بود

رییس جمهوری اظهار داشت: در حوزه سینما و هنر نمایشی نیز انقلاب اسلامی برکات زیادی داشت؛ همه منتقدان فیلم اذعان دارند که دهه ۷۰ دهه اوج سینمای ایران بود و آثار بزرگ، بحث انگیز، متفکرانه و هنرمندانه به جامعه ما عرضه شد تا جایی که امروز ایران یکی از مدعیان جوایز جهانی مانند اسکار است.

روحانی افزود: جالبتر آنکه در فضای بعد از انقلاب، زنان و بانوان هنرمند بسیاری در بخش های مختلف هنر از جمله در سینما رشد کردند تا جایی که نه تنها بازیگری را بر عهده گرفتند بلکه در عرصه کارگردانی و نویسندگی نیز توانستند نقش خود را ایفا کنند در حالی که قبل از انقلاب خانواده های متدین و مذهبی این کشور اجازه نمی دادند فرزندان آنها و اعضای خانواده آنها در این زمینه ورود کند و این یکی دیگر از خدمات انقلاب اسلامی بود.

***دولت مانع هنرمندان نخواهد بود/ممیزی در چارچوب قانون باشد

رییس جمهوری تاکید کرد: این دولت قصد ندارد ممیزی را در فرهنگ و هنر به صورت راه و مسیری که مانع کار هنرمندان باشد، ادامه دهد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ممیزی باید در چارچوب قانون و هدفمند باشد؛ اگر قانون ابهام دارد باید قانون شفافی و چارچوب شفافی را در اختیار همه قرار دهیم تا تکلیف همه روشن شود.

روحانی اظهار داشت: کار وزارت ارشاد باید تقریبا یک کار اداری باشد؛ اگر می خواهیم کار ممیزی را انجام دهیم، باید گروهی از فرهیختگان، اندیشمندان، هنرمندان، عالمان حتی عالمان دینی در کنار یکدیگر بنشینند و آنها باشند که بر هنر نظارت کنند.

*** کارمند دولتی نمی تواند ناظر خوبی برای هنر باشد

رییس جمهوری با بیان اینکه هنرمند می تواند بر هنر نظارت کند، گفت: کارمند دولتی نمی تواند ناظر خوبی برای هنر محسوب شود. چرا نظارت بر سینما، کتاب و موسیقی را به اهلش واگذار نکنیم؟

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، روحانی خاطر نشان کرد: چه اشکالی دارد که انجمن های صنفی بخشی از بار مسوولیت وزارت ارشاد را بر دوش گیرند؟

وی اضافه کرد: به هم اعتماد کنیم زیرا دوران، دوران اعتماد است.

*** وظیفه دولت مداخله در هنر نیست

رییس جمهوری وظیفه ذاتی دولت را اراده و تامین مسائل ملی همانند امنیت و سیاست خارجی دانست و تاکید کرد: وظیفه دولت مداخله در هنر نیست.

روحانی در ادامه درباره سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی و دیپلماسی صرفا از طریق دولت انجام می گیرد و نهاد دیگری حق مداخله ندارد؛ البته خطوط کلی سیاست خارجی طبق قانون اساسی توسط رهبر معظم انقلاب تایید می شود.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در حوزه های دیگر همانند اقتصاد و فرهنگ باید تصدی گری دولت به حداقل برسد.

***دولت تسهیل کننده راه برای هنرمندان باشد

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت در شرایطی نیست که بتواند آثار هنری خلق کند، گفت: هیچ دولتی نتوانسته آثار هنری فاخر را بوجود آورد.

روحانی خاطر نشان کرد: دولت کتاب نمی نویسند، فیلم نمی سازد، شعر نمی سراید و موزیک نمی نوازد بلکه دولت باید تسهیل کننده راه برای اصحاب فکر و هنر باشد.

*** نگاه امنیتی به هنر، بزرگترین اشتباه امنیتی است

رییس جمهوری اظهار داشت: همه باید بدانیم که هنر خطر نیست و هنرمند امنیت کشور را به مخاطره نمی اندازد؛ به هنر و هنرمند اعتماد کنیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نگاه امنیتی به هنر بزرگترین اشتباه امنیتی است.

روحانی با بیان اینکه در امنیت اولین قدم، تشخیص منابع تهدید است، گفت: در جامعه امروز، منابع تهدید ما آسیب های اجتماعی همچون فقر و فحشا، رواج بی اعتمادی اجتماعی و فساد اقتصادی است.

رییس جمهوری اظهار داشت: اگر آسیب ها چاره نشود رابطه بین دولت و ملت را می خشکاند.

*** هنرمند تهدید نیست

رییس جمهوری گفت: آسیب ها تهدید است، نه هنرمندی که می تواند مظهر نشاط امید، اتحاد و همبستگی ملی ما شود.

روحانی ادامه داد: صدا و نوا و توانایی در نمایش و ساخت یک اثر تجسمی گاهی می تواند دردها را کاهش دهد و آرزوهای یک ملت را محقق کند.

وی اضافه کرد: هنرمند است که می تواند با خلق آثارش آینده را نقد کند و با تخیل و هوشمندی، راه آینده را بهتر مشخص کند.

رییس جمهوری یادآور شد: ما اگر به هنر و هنرمند با نگاه امنیتی نگاه کردیم، اولا تهدیدات اصلی را فراموش کرده ایم و ثانیا هنرمندی که می تواند ما را متوجه تهدیدات واقعی کند، از وظیفه اش بازداشته ایم.

*** بستن پر و بال هنرمند آماده کردن باند فرود برای هواپیماهای دشمن است

روحانی گفت: اگر بحث تهاجم فرهنگی داریم و می گوییم دیگران برای یکسان سازی فرهنگی تلاش می کنند، وقتی پر و بال هنر وهنرمند را بستیم در حقیقت باند فرود را برای هواپیماهای دشمن آماده کرده ایم.

*** قهرمانان خود را در میان محصولات وطنی نبینند به سوی قهرمانان آن سوی آب خواهند رفت

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: وقتی فرزندان این سرزمین نتوانند قهرمانان خود را در میان محصولات فرهنگی وطنی و خودی ببینند، ناچار به دنبال قهرمانان آن سوی آب خواهند رفت، خطر اینجاست.

رییس جمهوری ادامه داد: حتی اگر کشوری بخواهد در برابر دشمن بایستد، این هنرمند است که می تواند روحیه مقاومت و ایستادگی را در میان مردم زنده نگاه دارد، همان کاری که هنرمندان متعهد ما در دوران دفاع مقدس انجام دادند.

*** فضای هنری در عراق و افغانستان فعال بود، اشغال آنها امکان پذیر نبود

روحانی اضافه کرد: به اعتقاد من اگر فضای هنری در عراق و افغانستان فعال بود، اشغال این دو کشور امکان پذیر نبود.

*** متهم کردن هنرمندان به فساد، کار غلط و اشتباهی است

رییس جمهوری با بیان اینکه برخی هنرمندان ما را به غرب زدگی متهم می کنند، افزود: استدلال آنها این است که بدنه هنری جامعه ما را فساد فرا گرفته است؛ باید این بنا را ویران کرد و از نو ساخت. یکی از تفکرات غلط و اشتباهی بود که در ذهن بعضی آمد و متاسفانه در این زمینه قدم هایی برداشته شد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: بعضی می گویند اگر ما آنچه گفتیم انجام دادند، می شود هنر خوب و آنچه ما دلمان نخواست، می شود هنر بد.

*** نمی توان مجموعه ای فرهیخته را زیر سوال برد

روحانی ادامه داد: در هر جامعه ای ممکن است خطا و فساد باشد، اما نمی توان یک مجموعه فرهیخته، بزرگ و تاثیرگذار را در این کشور زیر سوال قرار داد؛ این قضاوتی نابحق، نابجا و ظالمانه است.

***دولت در حد توانش از هنر حمایت خواهد کرد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش در جمع هنرمندان و اعضای تشکل های فرهنگی و هنری اظهار داشت: اصحاب هنر مشکلات فراوانی دارند؛ برخی از آنها امشب در اینجا بیان شد؛ شاید نخستین جلسه ای بود که خداوند توفیق داد بیشتر شنیدم و کمتر سخن بگویم؛ چه این که گفت خدا دو گوش به ما داده است و یک زبان که بیشتر بشنویم و کمتر بگوییم.

روحانی تصریح کرد: می دانم درد دل های شما در فرصت کوتاه امشب بخش کوچکی بود از آنچه در دل داشتید؛ دولت وظایف خود را در چارچوب قانون اساسی انجام خواهد داد؛ دولت در حد توان وامکاناتش از هنر حمایت خواهد کرد؛ شاید عمدتا دولت لازم باشد در زیرساخت ها بیشتر وارد عمل شود و کمک کند؛ اما در حد توان، دولت این قدم ها را برخواهد داشت.

*** از تعطیلی ارکستر سمفونی موسیقی ملی متاسفم/ اینها را احیا خواهیم کرد

روحانی تصریح کرد: من از این که ارکستر سمفونی و ارکستر سمفونی موسیقی ملی به تعطیلی کشیده شده است، بسیار متاسفم و حتما این دولت در همین ماه های آینده اینها را احیا خواهد کرد؛ اگر چه ممکن است وزیر باز هم کارت زرد بگیرد.

*** کارت زرد برای این دولت نگرانی نیست

رییس جمهوری افزود: این دولت به تمام تعهداتی که در دوران انتخابات و قول هایی که به مردم داده است، عمل خواهد کرد؛ کارت زرد برای این دولت نگرانی نیست.

*** به امثال آقای جنتی ها افتخار می کنیم/ سوختن و هیچ نگفتن هنر است

روحانی اظهار داشت: ما به امثال آقای جنتی ها به عنوان مدافع حقوق هنرمندان و آزادی افتخار می کنیم؛ در هر مسیری مشکلات وجود دارد؛ سوختن و هیچ نگفتن هنر است.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به این شعر مرحوم پروین اعتصامی اشاره کرد و گفت: کس ندانست که من می سوزم/ سوختن و هیچ نگفتن هنر است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اینها پیش پای دولت مشکلاتی نیست؛ دولت انشاء الله به وعده های خود در زمینه هنر و اصحاب هنر عمل خواهد کرد.
**کار را به اصناف و تشکل ها واگذار کنیم

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، روحانی افزود: هر نظامی خطوط قرمزی دارد اما باید این خطوط شفاف و روشن باشد تا اعمال سلیقه ای در این مسیر وجود نداشته باشد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اگر ما مقررات شفاف و روشنی داشته باشیم، می توانیم کار را به اصناف و تشکل ها واگذار کنیم چون آنها عاشق ایران و نظام هستند.

رییس جمهوری اظهار داشت: ما باید شرایط مناسبی را برای فعالیت هنرمندان آماده کنیم تا آنها بتوانند به رشد و بالندگی برسند.

روحانی با تاکید بر اینکه دولت باید اقتصاد فرهنگ را احیا کند، اظهار داشت: دولت این را جزو وظایف خود می داند؛ البته روشن است که در تولید باید اول تقاضا را تحریک کرد؛ مردم ما باید کالای فرهنگی را ارج بنهند؛ در این زمینه باید کار فراوانی انجام داد.

وی افزود: اینکه تیراژ کتاب معمولا ۲ هزار و ۳ هزار است، اینکه شما می بینید بقیه آثار هنری ما در بازار مشتری ندارد، این که گیشه های سینمای ما خلوت است یعنی باید تقاضا را تحریک کنیم و باید کالاهای متنوع فرهنگی عرضه کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: مشکل دستوری شدن هنر همین است که نمی تواند خلاق باشد و نمی گذارد آنچه خواست جامعه است به صورت متنوع در جامعه عرضه شود و بنابراین دولت تلاش خواهد کرد تا اینکه اقتصاد فرهنگی و بویژه هنری ما پویا و فعال شود و حتی باید بتوانیم بازارهای منطقه ای و جهانی را نیز به تصور خود در آوریم.

*** آثار یاس آور کافی است/ دولت در فکر ایجاد آشتی ملی است

رییس جمهوری خطاب به هنرمندان گفت: دولت برای اهداف خود به سوی شما دست نیاز دراز می کند؛ دولت تداوم امید در میان مردم می خواهد؛ از شما می خواهم آثار امیدبخش و نشاط آفرین تولید کنید، آثار یاس آور کافی است.

روحانی تاکید کرد: دولت در فکر ایجاد آشتی ملی است؛ در فکر وحدت ملی است؛ دولت می خواهد کینه ها از سینه ها برداشته شود؛ شمایید که می توانید زمینه را آماده کنید؛ دولت می خواهد اعتدال در جامعه برقرار شود، دولت می خواهد بین حقوق و وظایف تعادل باشد؛ دولت می خواهد میانه روی را ترویج کند و دولت با خشونت و افراط مخالف است ما با همه توان می خواهیم افراطیون را به انزوا برانیم.

*** برخی صدای ملت را نشنیده اند/ پنبه ها را از گوش درآورند

رییس جمهوری تصریح کرد: برخی هنوز صدای ملت را در ۲۴ خرداد نشنیده اند، پنبه ها را از گوش در آوردند.

روحانی با اشاره به تصویب پیشنهاد ایران مبنی بر نفی خشونت و افراطی گری در جهان اظهار داشت: ایران منادی مقابله با خشونت و افراطی گری در جهان است؛ اینکه طرح ایران در سازمان ملل در ظرف چند ماه با اتفاق آرا به تصویب رسید، نشان عظمت ملت ایران است.

رییس جمهوری تاکید کرد: برای مبارزه با خشونت، برای دیپلماسی عمومی، برای یاری دولت، دست دولت به سوی هنرمندان به عنوان یاران نزدیک دولت و مورد اعتماد دولت دراز است.

روحانی در پایان تصریح کرد: و سخن آخر، هنر همیشه خوب است چون هنر همان خوبی است.

چهره های شاخص حوزه های تئاتر و سینما، موسیقی، شعر، داستان و هنرهای تجسمی از جمله شرکت کنندگان در این دیدار هستند.

رییس جمهوری هنگام ورود به سالن، توسط «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی و «حسین فریدون» دستیار ویژه خود همراهی می شد و مورد تشویق هنرمندان قرار گرفت./ایرنا

Share