مدیرکل امور اقتصادی استانداری گیلان

مدیرکل امور اقتصادی استانداری گیلان:وجود برنج هندی در سبد کالا خطری جدی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آرش فرزام صفت، با بیان اینکه برنج از محصولات استراتژیک گیلان است و سالانه بیش از یک میلیون تن برنج در این استان تولید می‌شود، گفت: انتظار این است که در جهت حمایت از برنج داخلی توزیع برنج داخلی در سبد کالاهای خانوار صورت می‌گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آرش فرزام صفت  با بیان اینکه برنج از محصولات استراتژیک گیلان است و سالانه بیش از یک میلیون تن برنج در این استان تولید می‌شود، گفت: انتظار این است که در جهت حمایت از برنج داخلی توزیع برنج داخلی در سبد کالاهای خانوار صورت می‌گرفت.

bernjوی اضافه کرد: با توزیع برنج هندی در سبد کالای مردم تغییر ذائقه‌ها با تهدیدی جدی مواجه است و از این پس برنج ایرانی به سرنوشت چای ایرانی دچار خواهد شد و همانطور که هم اکنون بسیاری افراد ذائقه شان فقط به چای خارجی خوش می‌آید، از این پس تغییر ذائقه‌ها را از برنج داخلی به برنج خارجی شاهد خواهیم بود.

‌فرزام صفت تاکید کرد: توزیع برنج خارجی که اصلا سلامت آنها معلوم نیست، یک خطر جدی است و این راه مصرف برنج هندی به چاه تهدید بازار برنج داخلی ختم می‌شود.

وی با بیان اینکه ظاهر آراسته برنج خارجی و قرار گرفتن آن در سبد کالا، این برنج را در رقابت با برنج بومی در بازار داخلی توانمندتر خواهد کرد، گفت: همواره باید اول مصرف برنج داخلی را درنظر داشته باشیم و به جای حمایت از برنج‌های هندی به فکر برنج‌هایی باشیم که کشاورزان ما با هزار رنج آن را تولید کرده‌ و الان در انبارهای استان مانده است.

وی اضافه کرد: لازم است ابتدا این برنج‌ها را به فروش می‌رساندیم و سپس در صورت کمبود به فکر خرید برنج خارجی می‌شدیم.

وی گفت: برنج ایرانی ارگانیک است و از لحاظ کیفیت جزء برنج های برتر جهان محسوب می‌شود و این حق هر ایرانی است که از برنج‌های باکیفیت و سالم دنیا استفاده کند.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری گیلان با بیان اینکه در نمایشگاه های امسال استان گیلان از توزیع برنج‌های خارجی جلوگیری شد، افزود: اصلا زیبا نیست که در استانی برنج خیز با ارقام بومی و باکیفیت شاهد توزیع برنج‌های وارداتی باشیم.

فرزام صفت تصریح کرد: با توزیع برنج داخلی در سبد کالا نگرانی مردم هم در استفاده از برنج‌های سالم رفع می‌شود.

وی با اشاره به انتشار خبرهایی مبنی بر آلوده بودن برخی ارقام بومی گفت: این خبرها براساس آزمایشاتی از چند کیسه برنج که معلوم نبود از کجا و چگونه تهیه شده بود و آزمایشات براساس چه استانداری صورت گرفته بود، منتشر شد که خوشبختانه با تایید سلامت برنج داخلی توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان این خبرهای منفی تکذیب شد و برنج بومی گیلان سربلند از این آزمایش بیرون آمد.

وی خاطرنشان کرد: لازم است برای حمایت از برنج داخلی از توزیع برنج بومی در سبد کالا بی‌تفاوت نگذریم، زیرا اقتصاد گیلان وابسته به برنج است و این حق همه مردم ایران است که برنجی با کیفیت و سالم را مصرف کنند./ایسنا

Share