لاهوتی:تمام برنج‌های وارداتی شناسنامه‌دار می شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده مردم لنگرود در مجلس، با تأکید بر اینکه کشور در تولید برنج توانایی رسیدن به خودکفایی را دارد ،گفت:براساس بند دوم طرح تشدید نظارت بر ایمنی و سلامت تمام برنج‌های وارداتی شناسنامه‌دار می شوند و می توان با اجرای این طرح در سال آینده به پایان داستان واردات […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده مردم لنگرود در مجلس، با تأکید بر اینکه کشور در تولید برنج توانایی رسیدن به خودکفایی را دارد ،گفت:براساس بند دوم طرح تشدید نظارت بر ایمنی و سلامت تمام برنج‌های وارداتی شناسنامه‌دار می شوند و می توان با اجرای این طرح در سال آینده به پایان داستان واردات برنج های آلوده امید وار شد.

lahoti1مهرداد بائوج لاهوتی ، درخصوص راهکار اساسی وزارت بهداشت به منظور حل مشکلات برنج‌های وارداتی مسموم به فلزات سنگینی چون سرب، آرسنیک و کادمیوم، گفت: متأسفانه در ماه گذشته تنش های بسیار زیادی در خصوص آلودگی دو نوع برنج وارداتی و پنج نوع برنج های ایرانی داشتیم به طوری که برخی از افراد به برنج ایرانی تهمت زدند و اظهار داشتند که برخی از انواع برنج ایرانی که از جهت کیفیت و سلامت در سطح جهان نمونه هستند، آلوده و سمی اند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: میزان نیاز کشوربه واردات برنج فقط  ۵۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن است، اما متأسفانه براساس آمار گمرک کشور از ابتدای سال ۹۲ تا به امروز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است که به طور حتم با اصلاح بذر محصول به راحتی می توان داستان واردات برنج به کشور آن هم بعضا در برخی از موارد آلوده، را ببندیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، اظهار داشت: در حال حاضر میزان برداشت برنج از هر هکتار شالیزارهای برنج فقط ۲ تن است که بی شک با اصلاح بذر محصول می توان تا ۶ تن هم از هر هکتار برداشت کنیم و کشور را در تولید برنج به خود کفایی کامل برسانیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس،با انتقاد از اینکه متأسفانه تا به امروز سود حاصل از واردات برنج به جیب برخی از افراد سودجو رفته است، گفت: طرح شش بندی ” تشدید نظارت بر ایمنی و سلامت برنج” که ازسوی سازمان غذا و دارو  و  وزارت بهداشت که مقرر است از ابتدای سال ۹۳ اجرا شودطرح بسیار خوبی است، که به طور حتم این طرح باعث قطع واردات برنج های آلوده به کشور می شود، اما باید این نکته را هم در نظر گرفت کشور در تولید برنج توانایی رسیدن به خودکفایی را دارد.

گفتنی است؛ با توجه به علاقه‌ ذاتی گیاه برنج، بهتجمع برخی آلاینده‌های زیست محیطی از جمله سرب، کادمیوم و آرسنیک، بالاخره مسئولان سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به همراه سایر دستگاه‌های ذیربط طرحی نو به عنوان طرح شش بندی ” تشدید نظارت بر ایمنی و سلامت برنج” برای حل مشکلات برنج‌های وارداتی مسموم به فلزات سنگینی چون سرب برنامه ریزی کردند که به واسطه این طرح بتوانند پرونده واردات برنج های آلوده و سمی به کشور را ببندند.

بندهای طرح شش بندی ” تشدید نظارت بر ایمنی و سلامت برنج” که از ابتدای سال ۱۳۹۳ اجرا می شود به شرح زیر است:

بند نخست این طرح ثبت منبع و محصول برنج در کشور مبدأ است. بر این اساس واحد فرآوری برنج باید از لحاظ فنی و بهداشتی به تایید وزارت بهداشت برسد به طوری که واحدهای فراوری برنج در هند باید از وزارت بهداشت تاییدیه بگیرند و اگر کارخانه‌ای مستندات کافی برای نمایش نظام کیفی و ایمنی‌اش در دست نداشته باشد اجازه صادرات برنج را به او نخواهند داد و بدون نیاز به بازرسی و گمرک،‌ کالا را به مبدأش مرجوع می‌کنند.

پس از اجرای این طرح از سه ماه آینده لازم است واحدهایی که برنج‌ها را از شلتوک خارج کرده و فرآوری اولیه را انجام و بسته‌بندی آن را انجام می‌دهند از لحاظ فنی و بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت باشند.

 براساس بند دوم طرح تشدید نظارت بر ایمنی و سلامت برنج تمام برنج‌های وارداتی شناسنامه‌دار می شوند به طوری که با شناسنامه‌دار شدن برنج و اعطای کد رهگیری، برنج ها قابلیت ردیابی پیدا می‌کنند  و در این کد رهگیری مواردی چون نام واحد بسته‌بندی کننده، کشور و حتی استان مبدا و نماینده پخش آن در ایران مشخص است.

با توجه به اینکه برخی مناطق در کشورهایی چون هند آلوده است، اجازه آماده‌سازی و بسته‌بندی برنج را تنها به مناطق پاک داده می شود، به طوری که اگر مسئولان در گمرک با محموله‌ای مواجه شوند که با استانداردهای ذکر شده مطابقت ندارند، ضمن مرجوع کردن محموله، واحد منبع ارسال‌کننده را از سامانه خارج کرده و دیگر اجازه صادرات برنج را به او نخواهند داد.

 سومین بند این طرح ،کاهش ۲۰ درصدی سقف مجاز سموم در برنج‌های وارداتی است که بر این اساس حد مجاز سرب، آرسنیک و کادمیوم برنج را فقط در زمان ورود به کشور کاهش داده می شود به طوری که سازمان غذا و دارو حتی به برنج‌هایی که نزدیک به این حد مجاز هستند اجازه ورود به کشور را نمی‌دهد. به عنوان مثال میزان مجاز سموم آرسنیک و سرب ۱۵۰ppb است که سازمان غذا و دارو آن را ۱۲۰ppb اعلام کرده و حدمجاز کادمیوم را که ۶۰ppb بوده، به ۴۸ppb تقلیل داده‌ که این قانون از ابتدای فروردین سال ۹۳ اجرا می‌شود.

 براساس بند چهارم این طرح به صورت دوره‌ای از تمام برنج‌های موجود در سطح بازار نمونه‌برداری می شود و هر برند تجاری که با استانداردهای ذکر شده انطباق نداشته باشد، جمع‌آوری شده و به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود که این طرح از حدود دو ماه پیش به طور جدی آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد.

 بخش پنجم این طرح هم بر شناسنامه‌دار شدن برنج‌های داخلی تاکید دارد. زیرا گاهی دیده شده است مخلوطی از برنج‌های خارجی و ایرانی یا برنج‌های خارجی با سوءاستفاده از عنوان برند برنج‌های ایرانی به صورت تقلبی به فروش می‌رسند.

 بر اساس بند ششم این طرح، کمیته تشدید نظارت بر ایمنی و سلامت برنج در سازمان غذا و دارو با حضور نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی و انجمن صنفی برنج ایران  تشکیل می شود که در این کمیته تمامی سیاست‌گذاری‌ها در خصوص برنج مورد بررسی قرار می‌گیرد./خانه ملت

 

Share