به گزارش دیارمیرزا:

فرزندان هاشمی این روز‌ها چه می‌کنند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تحلیلگران سیاسی پس از انتخابات ۲۴ خرداد فرا‌تر از همه سخنان‌گاه متناقضی که در توصیف این انتخابات می‌گفتند در یک نکته متفق القول بودند «خانواده هاشمی رفسنجانی به عرصه تصمیم گیری‌های کلان کشور بازخواهند گشت» اینک و پس از گذشت چندماه از روی کارآمدن دولت حسن روحانی باید دید آن تحلیل اولیه تا چه اندازه صحیح از کار درآمده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،تحلیلگران سیاسی پس از انتخابات ۲۴ خرداد فرا‌تر از همه سخنان‌گاه متناقضی که در توصیف این انتخابات می‌گفتند در یک نکته متفق القول بودند «خانواده هاشمی رفسنجانی به عرصه تصمیم گیری‌های کلان کشور بازخواهند گشت» اینک و پس از گذشت چندماه از روی کارآمدن دولت حسن روحانی باید دید آن تحلیل اولیه تا چه اندازه صحیح از کار درآمده است و فرزندان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این روز‌ها چه می‌کنند؟hashmi

فاطمه هاشمی:

بزرگ‌ترین فرزند آیت الله است، تا پیش از رقابت‌های انتخاباتی ۲۴ خرداد شاید تنها فرزند خانواده هم بود که سعی می‌کرد کاری به کار سیاست نداشته باشد. برعکس خواهر پر شر و شورش نامش چندان در رسانه‌ها شنیده نمی‌شد و از حدود ۲۰ سال پیش به این سو خود را وقف بنیاد امور بیماری‌های خاص کرده بود. هرچند نام او در کنار دیگر اعضای موسس حزب اعتدال و توسعه هم به چشم می‌خورد اما به هر حال این حزب و اعضایش تا همین اتخابات گذشته چندان فروغی هم در آسمان سیاست ایران نداشتند.

فاطمه هاشمی اما این روز‌ها کمی بیش از خواهر کوچکترش جنجال به پا کرده، طعنه‌اش به علی لاریجانی باعث شد تا در هفته گذشته به دادگاه برود و هرچند رئیس مجلس گفت هیچگاه از فاطمه شکایت نکرده و نخواهد کرد اما از نظر حقوقی هنوز کار فاطمه با دستگاه قضایی تمام نشده است.

هنگامی که آیت الله هاشمی رفسنجانی برای بار چهارم در تاریخ جمهوری اسلامی و عمر خودش در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد فاطمه دوشادوش آیت الله لبخندزنان وارد وزارت کشور شد اندکی بعد هنگامی که جنجال‌ها علیه مهدی هاشمی بالا گرفت تمام قد از برادرش دفاع کرد و گفت:‌ای کاش مهدی برادر علی لاریجانی بود و حالا هم درمقابل دادگاه انقلاب با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند و در کنار برادران و خواهر و مادرش عکس یادگاری می‌گیرد و کسی چه می‌داند شاید در آینده فاطمه هاشمی نقش بیشتری را در فضای سیاسی ایران بازی کند.

محسن هاشمی:

رقابت نزدیکی را به محمدباقر قالیباف واگذار کرد و از رسیدن به کرسی شهرداری تهران بازماند، هرچند اصلاح طلبان هرچه داشتند برای او در چنته گذاشتند اما محسن هاشمی رفسنجانی که نامش با متروی تهران گره خورده نتوانست شهردار پایتخت شود. اما در عوض اندکی بعد و پس از تغییر مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی به سمت معاونت عمرانی دانشگاه رسید و فرصتی پیدا کرد تا طرح‌های عمرانی‌اش را جایی به جز شهر تهران اجرا کند.

محسن هاشمی را می‌توان در میان فرزندان آیت الله محافظه کار‌تر از بقیه دانست، او نشان داده علاقه‌ای برای ورود به دعواهای سیاسی ندارد نشان به آن نشان که برای دادگاه فاطمه همه فرزندان و حتی مادر خانواده هم در کنار فاطمه بودند اما محسن ترجیح داد صبح چهارشنبه را جای دیگری به جز دادگاه انقلاب بگذراند. هرچند مسئولیت نشر معارف انقلاب اسلامی و انتشار خاطرات پدر هم بر گردن او گذاشته شده است.hashemi 3

فائزه هاشمی:

پس از آزادی از زندان و انتخاب حسن روحانی به سمت ریاست جمهوری میدان عمل فائزه هم تنگ‌تر شد، کمتر اظهارنظر می‌کند و تا پیش از دادگاه فاطمه در رسانه‌ها دیده نشده بود، انگار می‌خواهد او را فراموش کنند. نام فائزه هاشمی چندباری هم در کنار گزینه‌های وزارت ورزش و جوانان شنیده شد و حتی برخی از نمایندگان مجلس می‌گفتند دلیل رای اعتتماد ندادنشان به افراد معرفی شده از سوی حسن روحانی برای این وزارت خانه نزدیکی این افراد به فائزه و اطرافیان او بوده است.

مهدی هاشمی:

بازگشتش از انگلیس و بازداشتش در اوین روزهای جنجالی را هم برای خانواده هاشمی و هم برای مطبوعات و رسانه‌های ایران رقم زد. اما حالا مدتی است خبری از او هم شنیده نمی‌شود در آخرین پست فیس بوکی‌اش نوشت: «از مصائب یک ۲۴ خرداد خوب و پیروز این است که پس از آن همه به سراغمان می‌آیند و پست می‌خواهند، هیچکس نمی‌پرسد تو چرا هیچ کجا نمی‌روی و پستی نداری؟!»

مهدی هاشمی چنانکه در این پست می‌گوید اینک نه سمت خاصی دارد و نه اینکه می‌تواند دست به کاری بزند چرا که روند رسیدگی به پرونده‌اش چنان طولانی شده که حتی سخنگوی قوه قضاییه هم به آن اعتراض کرد. محسنی اژه‌ای در تاریخ ۲۲مهر ۱۳۹۲و درپنجاه و سومین نشست خبری خود با خبرنگاران از محرز شدن جرم مهدی هاشمی رفسنجانی خبر دادوگفت: مهدی هاشمی در اینجا و رسانه‌ها هر چند مطرح شده و کیفرخواست وی ارائه شده و این به معنی آن است که مهدی هاشمی از نگاه مقام قضایی دادسرا متهم و مجرم است و اتهام و جرم وی از نظر بازپرس محرز و قرار مجرمیت برای او صادر شده است.

وی ادامه داد: دادگاه نواقصی را در مورد این پرونده مطرح کرده و شعبه مجددا برای رفع نقص تلاش می‌کند.

پیش از این نیز محمود علیزاده طباطبایی در تاریخ۲۳مهر از احضار مهدی هاشمی به دادسرا خبر داده بودو گفته بود: «بازپرس همچنان در حال انجام تحقیقات و رفع نواقص پرونده است»

اما هرچه هست باید گفت مهدی هاشمی این روز‌ها کاری نمی‌کند جز آنکه منتظر رسیدگی به پرونده‌اش در دادگاه باشد.

یاسر هاشمی:

کوچک‌ترین فرزند آیت الله که تلاش می‌کند تا جای ممکن کمتر با سیاست برخورد داشته باشد. نام یاسر هاشمی رفسنجانی بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی خانواده به گوش می‌رسد هر چند می‌توان گفت در تغییر مدیریت دانشگاه آزاد از فرهاد دانشجو به حمید میرزاده آن هم با کمترین هزینه نقشی اساسی داشت و نشان داد هرگاه بخواهد می‌تواند در حوزه‌ای که در آن مشغول است به شدت تاثیر گذار باشد.

یاسرهاشمی هم اکنون رییس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد و رئیس دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت است.

با این اوصاف می توان گفت روی کارآمدن دولت حسن روحانی آن هم با پشتوانه معنوی هاشمی رفسنجانی نتوانست فرزندان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به سمت‌هایی که در نظر داشتند برساند چنانکه ظاهراً روحانی و اطرافیانش ترجیح می‌دهند در این کش مکش قدرت با اصولگرایان در مجلس موضوع حساسیت برانگیز انتصاب فرزندان هاشمی را بوجود نیاورند، هرچند این موضوع باعث دلخوری متحدان دیروز شود./افکارنیوز

Share