وقتی گلف‌ نیوز میخواهد روحانی را به نفع عربستان مصادره کند !!!

عربستان روحانی را فرد قابل اعتمادی می‌داند اما تلاش‌ها و ایدئولوژی او نیز مانند خاتمی و هاشمی از سوی تندروها کنار گذاشته خواهد شد

روزنامه گلف نیوز امارات در مطلبی خصمانه و بدون نادیده گرفتن توافق موفقیت آمیز ژنو میان ایران و ۱+۵ ، نوشت:حتی اگر تمایل «حسن روحانی» رئیس جمهور جدید ایران برای تغییر، واقعی باشد، ممکن است تلاشهای وی از سوی ایدوئولوژی تندروهای حاکم در تهران خنثی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا   سایت روزنامه گلف نیوز امارات در مطلبی خصمانه و بدون نادیده گرفتن توافق موفقیت آمیز ژنو میان ایران و ۱+۵ ، نوشت:
ImageThumb2
در حالی که سال جدید میلادی تا چند روز دیگر آغاز خواهد شد، هیچ سوال دیگری در دیپلماسی جهان مهم تر از این نیست: آیا ایران تغییر کرده است؟ از زمان انتخاب حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد در ایران، وی مواضع اعتدال گرایانه‌تری در روابط بین‌الملل کشورش نشان داد. دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان و به اذعان خود رهبر جهان اسلام و انقلابیون مسلمان ضد غربی در هرجا نه تنها برای عربستان سعودی بلکه برای صلح و ثبات در خاورمیانه و فراتر از آن نیز خطرناک محسوب می‌شود.

عربستان سعودی دو نگرانی عمده در خصوص جمهوری اسلامی ایران دارد: تمایل ایران به ادعای این کشور برای کسب سلاح اتمی و دخالت تهران در امور کشورهای همسایه.

در موضوع نخست، تلاش‌های ایران به ظن عربستان برای دستیابی به سلاح اتمی خطر بزرگی محسوب می‌شود و اگر تحت نظارت قرار نگیرد احتمالا موجی از گسترش سلاح‌های اتمی در سراسر خاورمیانه به راه انداخته می‌شود. به ظور مثال، مواجهه اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس با ایران اتمی منجر به آن خواهد شد که این کشورها به دقت گزینه‌های خود را بررسی کند و احتمال دستیابی به یک نیروی بازدارنده هسته ای را در پیش بگیرند.

در حالی که همه کشورها حق دستیابی به سلاح صلح آمیز هسته‌ای را دارند، سعودی ها هم این حق را برای خود قائل هستند، تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی هیچ چیز به جز سختی برای این کشور به همراه نداشته است. متاسفانه تحریم‌های فزاینده اقتصادی جامعه بین‌المللی علیه ایران نتوانست مقام های ایران را از رسیدن به تمایلات خود بازدارند.

اگر روحانی عدم تمایل یا توانایی این کشور را برای تغییر مسیر خود اثبات کند، چه چیز دیگری باید رخ دهد؟

حمله یک جانبه نظامی علیه ایران عواقب وخیمی به همراه دارد. با توجه به بحران سوریه نیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز در نهایت به این نتیجه رسید که هیچ گزینه‌ای جز اقدام نظامی احتمالی آن هم به تنهایی علیه ایران را در مقابل خود ندارد.

راه بهتری برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های اتمی و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه در منطقه وجود دارد: یک «منطقه خالی از سلاح های کشتارجمعی» که بر اساس سیستم تشویقی شامل حمایت‌های تکنیکی و اقتصادی و همچنین ضمانت‌های امنیتی اعضای دائم شورای امنیت ملی برای کشورهایی که به این سیستم خواهند پیوست.

تمایل ایران برای کسب سلاح اتمی دومین نگرانی عمده عربستان سعودی را نیز تشدید می‌کند: سیاست جمهوری اسلامی ایران برای از بین بردن ثبات در کشورهای همسایه. این کشور تاکتیک های خود را در قبال گروه‌های عمده شیعه در کشورهای همسایه از جمله عراق و بحرین و همچنین کشورهای با اقلیت شیعه مانند کویت و لبنان و یمن هدف قرا داده است.

سوریه نیز هم اکنون به عرصه حمایت جمهوری اسلامی ایران در قبال اسد و نیروهای دولت سوریه در قبال مخالفان تبدیل شده است.

اصلی‌ترین موضوعی که اینجا مطرح می‌شود این است که روحانی ممکن است فرد قابل اعتمادی باشد. پادشاه عربستان از انتخاب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرد و برای وی آرزوی موفقبت کرد. اما سیاست های برخی از نیروهای تاریکی در ایران تثبیت شده اند. حتی اگر تمایل روحانی ثابت شود تلاش های وی همانند دیگر روسای جمهور ایران مانند «محمد خاتمی» و «هاشمی رفسنجانی» از سوی ایدولوژی تندروها در این کشور کنار گذاشته خواهد شد. ما و همینطور جهان باید خود را برای  هر اتفاق دیگری آماده کنیم.

Share