مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان

طرح آمایش را دریابیم تا گیلان از آلودگی نجات یابد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: در راستای حفاظت بیشتر از محیط زیست استان ارتقای سازمان های مردم نهاد اولویت این اداره کل است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدرضا برجی عصر شنبه در نشستی که با اصحاب رسانه در دفتر مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان برگزار شد ضمن گرامیداشت ولادت با سعادت پیامبر اکرم (ص) افزود: تقارن فرا رسیدن روز هوای پاک با ولادت فرخنده پیامبر پاکی ها  تلنگری برای احیا و حفاظت بیش از پیش محیط زیست است.

Picture 097aوی اظهار داشت: مناسبت هایی مانند روز هوای پاک یک هشدار در برابر آلودگیهای ایجاد شده در محیط زیست است که در این میان مشارکت همگانی به همراه اطلاع رسانی مناسب از سوی رسانه های ارتباط جمعی برای احیای این محیط بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه تنفس اساسی ترین نیاز بشریت است، ادامه داد: تدبیر، احیا و ارتقا راهبرد کلان اداره کل محیط زیست گیلان برای حفظ تعادل و توازن محیط زیست انسانی و طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در گیلان هنوز به مرز هشدار نرسیده است، گفت: برای مقابله با افزایش آلودگی هوا در استان باید اقدامات موثری در راستای پیشگیری از این مسئله انجام داد.

برجی اجرای طرح آمایش سرزمین در استان را امری ضروری عنوان کرد و افزود:  اگر به این طرح بسیار مهم کم توجهی شود در آینده ای نه چندان دور باید گیلان و به ویژه رشت را در زمره شهرهای آلوده کشور قرار داد.

وی با بیان اینکه وسایل نقلیه موتوری، سوزاندن کاه و کلش موجود در زمین های زراعی و جایگاه های نامطلوب دفن زباله و پسماند را مهمترین منابع آلاینده محیط زیست گیلان عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه کارخانه ‌های آسفالت ‌سازی، سیمان، نیروگاه، فولاد، ریخته‌گری، ذوب‌آهن، کشتارگاه ها و کارخانه‌ های پودر ماهی مهمترین صنایع آلاینده استان است، ادامه داد: این اداره کل با در نظر داشتن طرح های متنوع در راستای کاهش آلودگی استان اقدام های موثری انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه کمیته ویژه ساماندهی ضایعات برنج در گیلان طی هفته جاری با مدیریت استاندار تشکیل می شود، گفت: این کمیته با هدف کاهش آلودگی هوای ناشی از سوزاندن کاه و کلش در سال آینده  اغاز به کار می کند.

برجی برنامه دیگر اداره کل محیط زیست استان را پاکسازی تمام معابر گیلان با مشارکت همه مردم و دستگاه‌ های مختلف عنوان کرد و افزود: این برنامه در دوازدهم بهمن ماه سال جاری همزمان با ورود امام خمینی (ره) اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه های این اداره کل در هفته هوای پاک اظهار داشت: شرکت در همایش دوچرخه سواری در ۲۹ دی ماه، افتتاح سیستم رفع آلودگی هوای کارخانه های شمش، گیل پودر و تدبیر انزلی در ۳۰ دی ماه و تقدیر از سه دستگاه برتر دولتی در ارائه خدمات الکترونیک را از جمله برنامه های این هفته دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان برنامه های دیگر این هفته را برگزاری همایش آشنایی مدیران واحدهای صنعتی با سیستم پایش آنلاین آب و هوا در سالن اجتماعات این اداره کل طی دوم بهمن ماه  و ارائه خدمات رایگان واحد اتوبوسرانی رشت و حومه در سوم بهمن ماه عنوان کرد.

وی یادآور شد: سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه در چهارم بهمن ماه و پاسداشت حضور درختان به عنوان فیلترهای طبیعی هوا در پارک قدس رشت طی روز پنجم بهمن ماه را از دیگر برنامه های اداره کل محیط زیست استان در هفته هوای پاک اعلام کرد./مهر

Share