مصوبات کارگری دولت :

سخنگوی گیلانی دولت دل کارگران را شاد کرد !!!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سخنگوی دولت با اشاره به مصوبه امروز هیات دولت گفت: به پیشنهاد شورای عالی کار حق مسکن کارگران به و برابر افزایش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات امروز کابینه گفت: هیئت دولت با پیشنهاد شورایعالی کار مبنی بر اینکه درخواست افزایش حق مسکن کارگران به ۲ برابر، موافقت کرد.

nobakht

وی افزود: رقم حق مسکن کارگران که از سال ۸۴ افزایش نیافته بود از ۱۰۰ هزار ریال به ۲۰۰ هزار ریال افزایش یافته است.

نوبخت همچنین از موافقت دولت با افزایش دو نیم برابری حق حضور نمایندگان کارگران در مراجع حل اختلاف کارگری خبر داد و گفت که این رقم از ۸۰ هزار ریال به ۲۰۰ هزار ریال افزایش خواهد یافت.

سخنگوی دولت با اشاره به تبصره ذیل ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری اظهار داشت: براساس این تبصره دستگاه‌های اجرایی مجازند که اگر با اصلاح ساختار و واسپاری تصدی‌های اجتماعی به دستگاه‌های بیرونی صرفه‌جویی داشته باشند می‌توانند این صرفه‌جویی را در زمینه افزایش فوق‌العاده شغل کارکنان خود استفاده کنند.

نوبخت افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اصلاح ساختاری که داشته و واسپاری تصدی‌های خود به بیرون توانست از این امکان تبصره ذیل ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده کند و فوق‌العاده شغل کارکنان این وزارتخانه افزایش یافت.

وی در ادامه به بحث انتقال مرکز سیاسی کشور از تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به مطالعات دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی در این خصوص در سال ۸۹ و مطالعات مرکز تحقیقات استراتژیک، این موضوع دارای بار مالی سنگین است.

سخنگوی دولت بر همین اساس تصریح کرد که علت مخالفت دولت با طرح مجلس برای انتقال پایتخت از تهران صرفا به دلیل داشتن بار مالی است و مجلس نمی‌تواند براساس قانون اساسی طرحی را تصویب کند که بار مالی ایجاد می‌کند.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص بودجه ۹۳ که برخی آن را خوشبینانه و در برابر تحریم‌ها ناکارآمد دانستند اظهار داشت: لایحه بودجه ۹۳ کل کشور از ۳ عدد شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از این اعداد منابع مربوط به درآمدها است که معطوف به مالیات می‌شود و میزان مالیات پیش‌بینی شده در سال ۹۳ نسبت به رقم سال جاری ۴ هزار میلیارد تومان نسبت به سقف ۵۱ هزار میلیارد مورد توافق افزایش نشان می‌دهد.

سخنگوی دولت گفت: وزارت اقتصاد از سال‌های گذشته یک نظام جامع مالیاتی را تعریف کرده که بتواند از نرم‌افزارهای مناسب استفاده کند که از مشاورین خارجی نیز برخوردار شد تا بخشی از مودیان مالیاتی که باید مالیات بپردازند اما از نظارت سازمان خارج هستند، شناسایی شوند.

نوبخت افزود: معاونت برنامه‌ریزی با تامین منابعی برای تکمیل آن نظام جامع با وزارت اقتصاد توافق کرد که چهار هزار میلیارد تومان به ارقام مربوط به منبع مذکور اضافه کند تا بتوانیم هزینه‌های جاری را در یک پروسه مشخص از درآمدهای مالیاتی تامین کنیم.

وی ادامه داد: ظاهرا منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (نفت) نسبت به سال گذشته حدود ۸ هزار میلیارد تومان افزایش را نشان می‌دهد اما میزان فروش نفت و میعانات گازی در بودجه ۹۳ هم‌اندازه رقم درنظر گرفته شده در بودجه سال ۹۲ است.

سخنگوی دولت گفت: رقم بعدی که باعث شده این عدد بالا رود نرخ تسعیر بین ریال و دلار است که در سال ۹۲ این عدد در حد ۲ هزار و ۱۸۸ تومان بود و در سال ۹۳ در راستای یکسان سازی نرخ ارز، آن را در حد ۲ هزار و ۶۵۰ تومان در نظر گرفته‌ایم.

نوبخت افزود: بودجه ما بسیار شفاف است و عدد مکتومی در آن وجود ندارد و قیمت هر بشکه نفت در بودجه ۹۳ را ۱۰۰ دلار در نظر گرفتیم که این رقم هم خوشبینانه یا متکی بیش از حد به نفت نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص تامین منابع مالی پرداخت یارانه از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سناریوهای مربوط به قیمت بنزین در سال آینده توضیح داد: قیمت‌ حامل‌های انرژی در لایحه هدفمندی یارانه‌ها که تقدیم مجلس می‌شود، به تفصیل معلوم می‌شود و ما تا آن زمان تغییری در قیمت ها نخواهیم داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص تعامل دولت و مجلس اظهار داشت: دولت در تنظیم رابطه خود با مجلس سنجیده عمل می‌کند و ارزیابی ما از نحوه تعامل مجلس با دولت نیز فعلا مثبت است.

وی افزود: ما با کمال شکیبایی و خویشتن‌داری به سوالات مکرری که از وزرا می‌شود و برخی بدیهی بوده و برخی مربوط به گذشته می‌شود، پاسخ می‌دهیم و از همکاری مجلس در تعامل با دولت در زمینه‌های مختلف نیز تقدیر می‌کنیم.

نوبخت در عین حال اظهار داشت: مواردی که از نظر برخی با حساسیت‌هایی مواجه است قطعا مورد قضاوت افکار عمومی خواهد بود و افکار عمومی هوشمندانه و با زیرکی مسائل را رصد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ما خواهان آن هستیم که دولت رابطه خود با قوه‌ای که پیشرفت امورش منوط به نوع تصمیم‌گیری آن است، درست تنظیم کرده و لذا به جای تردید در برخی اقدامات و سوالات سعی می‌کنیم آنها را به درستی و شفاف پاسخ دهیم و گلایه و ناشکیبایی نمی‌کنیم.

نوبخت گفت:‌ ما با مردم فهیم و هوشمندی در ارتباطیم و عملکرد قوا در معرض نگاه و قضاوت آنها قرار دارد و به افکار عمومی اعتماد داریم و ضروری نمی‌دانیم نسبت به هر موضوعی واکنش نشان دهیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه دولت برای مقابله با آلودگی هوا و پیشنهاد واردات بنزین استاندارد اظهار داشت: در جلسه امروز دولت راه‌های مقابله با وضعیت نامناسب هوا که سال‌ها در شهرهای بزرگ و صنعتی با آن مواجهیم، بررسی شد.

وی افزود: قرار شد به نحو مقتضی سازمان محیط زیست این موضوع را پیگیری کند و به گونه‌ای عمل شود که هر اقدام ضروری برای تقلیل آلاینده‌های موجود در فضای شهرها با سرعت پیگیری شود اما پیشنهادی برای واردات بنزین نداشتیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: برای ما سلامت مردم در اولویت قرار دارد و لذا هر اقدامی که در این راستا لازم باشد با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

خبرنگاری از سخنگوی دولت در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی و تعامل دولت با رسانه‌ها سوال کرد که وی پاسخ داد: دولت در طول هفته دو جلسه برگزار می‌کند که هفته‌ای یکبار مصوبات آن در نشست خبری اعلام می‌شود.

وی افزود: این حجم وقت گذاشتن برای پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه درباره عملکرد دولت کم‌سابقه است اما از سوی دیگر برخی مسائل به دروغ به دولت و مسئولان دولتی منتسب می‌شود که به نظرم حجم آن در حال گسترش است.

نوبخت با بیان اینکه دولت بنا ندارد نسبت به هر خبر کذبی که منتشر می‌شود واکنش نشان دهد و وقت خود را صرف حاشیه‌ها کند تصریح کرد: در حال حاضر نسبت به گذشته اطلاع‌رسانی در حد معقول و مطلوب و با نظم و انضباط قابل پذیرشی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: جلسات شورای اطلاع‌رسانی نیز هر هفته به طور مستمر برای بررسی مطالب و موضوعات مختلف برگزار می‌شود و انتظار داریم رسانه‌ها از انتشار عجولانه برخی اخبار که مانند یادداشت‌های منتسب به رئیس‌جمهور در رسانه‌های خارجی بی پایه و اساس است، خودداری کنند.

سخنگوی دولت به رسانه‌ها پیشنهاد داد در مواجهه با شایعات و برخی اخبار بی‌مبنا اصل موضوع را از مسئولان دولتی سوال کنند و در همین زمینه از تکدر خاطر رئیس‌جمهور از دروغ‌پراکنی‌ها و انتساب برخی اخبار نادرست به دولت خبر داد./فارس

Share