روزانه ۸۸ نوزاد در گیلان متولد می شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل ثبت احوال گیلان با بیان اینکه ۸۸ نوزاد در هر شبانه‌روز در گیلان متولد می‌شود، گفت: امسال بیش از ۲۴ هزار فقره ولادت در استان به ثبت رسید که نوزاد پسر بیشترین آمار را داشته است. زاهد خندستانی  با اشاره به جمعیت ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار و […]

zahedبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل ثبت احوال گیلان با بیان اینکه ۸۸ نوزاد در هر شبانه‌روز در گیلان متولد می‌شود، گفت: امسال بیش از ۲۴ هزار فقره ولادت در استان به ثبت رسید که نوزاد پسر بیشترین آمار را داشته است.

زاهد خندستانی  با اشاره به جمعیت ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۴۹۵ نفری در گیلان، اظهار کرد: امسال ۲۴ هزار و ۳۱۴ فقره ولادت در استان ثبت شد که ۵۱ درصد را پسران و ۴۱ درصد آن را دختران تشکیل می‌دهند که ۷۱ درصد ولادت شهری و ۲۹درصد آن روستایی است.

وی با بیان اینکه ولادت در گیلان ۰.۲۷ درصد کاهش داشته داشته است، افزود: شاخص باروری گیلان ۱.۴ است در حالی که سن ۱۵ تا ۴۹ سال سن مناسب برای فرزندآوری است.

مدیرکل ثبت احوال گیلان  با اشاره به آمار فوت در ۹ ماه نخست امسال در استان، گفت: ۱۱ هزار و ۴۴۸ فوت در گیلان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۷۵ درصد افزایش داشته که ۵۹ درصد شهری و ۴۱ درصد روستایی است در حالی که ولادت در استان، کاهش را نشان می‌دهد.

خندستانی با بیان اینکه در برابر هر ۱۰۰ زن تعداد ۱۲۴ مرد در گیلان فوت می‌کند، خاطرنشان کرد: نرخ وفات امسال ۶.۱۱ در هزار و نرخ کشور ۴.۷ در هزار است که میزان وفات در گیلان بیشتر از میانگین کشوری نشان است.

وی با بیان اینکه آمار ازدواج امسال در گیلان کاهش یافته و آمار طلاق زیاد شده است، تصریح کرد: ۸۸ نوزاد در گیلان در شبانه‌روزی متولد می‌شوند یعنی به صورت میانگین ۴ نفر در هر ساعت در حالی که در هر شبانه‌روز ۴۱ نفر در گیلان فوت می‌کنند.

مدیرکل ثبت احوال گیلان با اشاره به اینکه امید به زندگی در گیلان ۷۴ سال است، گفت: این مقدار به نسبت میانگین ۷۳ سال در کشور بیشتر و امیدوار کننده است.

خندستانی برخی از عوامل مرگ و میر در گیلان را بیماری سرطان و تصادفات بیان کرد و افزود: کاهش جمعیت در استان و کشور یک تهدید است.

وی افزایش صعودی طلاق، کاهش ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج، مشکلات اقتصادی و اجتماعی، علاقه‌مندی به تک فرزندی، افزایش میزان تاخیر در فرزندآوری، مسائل فرهنگی، فقر و نداشتن تمایل زنان به فرزندآوری را از دلایل کاهش جمعیت در گیلان ذکر کرد و گفت: در گذشته تاریخی گیلانیان از استان‌های کم جمعیت بوده‌اند که این عامل هم در کاهش جمعیت استان موثر است.

مدیرکل ثبت احوال گیلان، نبود نیروی فعال در بخش کشاورزی، کاهش اقتدار سیاسی ، اقتصادی و امنیتی، پریشانی اجتماعی، نبود شادابی در خانواده‌ها و نداشتن دایره سببی و نسبی را از تبعات کاهش جمعیت بیان کرد.

خندستانی گفت: هر خانواده ایرانی باید ۲.۱ فرزندآوری داشته باشد یعنی عمل جایگزینی زن و مرد انجام شود و یک دهم به دلایل احتمال وقوع خطرات در طول زمان است.

وی افزود: روند هرم جمعیتی گیلان که نیروی فعال و جوان را تشکیل می‌دهد رو به کاهش و در قسمت بالایی هرم افراد کهن سال رو به افزایش است که یک هشدار برای همه محسوب می‌شود./تسنیم

Share