رئيس جمهور در دیدار سران عشایر و در نشست ظرفیت‌های توسعه استان خوزستان

دولت تبعیض در حقوق شهروندی را نمی پذیرد/ هیچ کسی غیر از دولت نمی تواند در سیاست خارجی مداخله کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس جمهور گفت: دولت در چارچوب سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه سیاست خارجی تصمیم گیری می کند وهیچ کسی نمی تواند مداخله کند واین شدنی نیست، این وظیفه دولت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز چهارشنبه در جریان دومین روز از سفر به استان خوزستان در دیدار سران عشایر این استان، اظهار داشت: ما باید امروز برای دوران جدید از عشایر به عنوان یک فرصت بزرگ برای حضور در میدان توسعه ایران دعوت کنیم.

rohani0 رییس جمهوری گفت: برای من شنیدن این حرف سنگین است که در پروژه های اقتصادی در این استان از نیروی محلی استفاده نشده است.

روحانی خطاب به استاندار خوزستان گفت: این خواست نه تنها عشایر و مردم خوزستان بلکه خواست ملی و دولت است که می خواهد هیچ تبعیضی نباشد.

وی اظهارداشت: دولت می خواهد هیچ تبعیضی نباشد اگر هم هست باید از این سو باشد یعنی از نیروی محلی بیشتر استفاده شود.

رییس جمهوری ادامه داد: در دولت تاکید خواهم کرد که در شرایط امتیاز مساوی حق تقدم با نیروهای محلی است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید کشور توسعه یابد، گفت: امروز ساختن کشور مبارزه با قدرت های بزرگ است.

به گفته وی، تنها با شعار و فریاد مساله حل نمی شود، بلکه باید برنامه ریزی کنیم چرا که دشمن با برنامه ریزی روبروی ما ایستاده و ما باید با برنامه مقابل آن بایستیم و کشور را بسازیم.

رییس جمهوری گفت: انقلاب اسلامی فرصتی برای بروز و ظهور تنوع های قومی و فرهنگی در این سرزمین شد.

وی با بیان اینکه عشایر در نقاط مختلف کشور به نهضت و انقلاب اسلامی کمک کردند، گفت: در طول نهضت عشایر و طوایف مختلف در سراسر کشور حامی انقلاب بودند تا پیروز شد.

روحانی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب عشایر برای استقرار امنیت نیز وارد صحنه شدند در واقع می توان گفت که کمیته های انقلاب و سپاه پاسداران چیزی جز مردم نبود چرا که سازماندهی نیروهای مردمی و آموزش آنها بود.

** عشایر حافظان کشور و مرزها در برابر استعمارگران بودند

رییس جمهوری با اشاره به نقش تاریخی عشایر، گفت: آنها در تحولات سیاسی، مبارزه با استعمار، استقرار آزادی و مشروطیت، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، حراست از محیط زیست، آبادانی و سربلندی کشور نقش اساسی داشتند.2615642-3714890

روحانی با بیان اینکه نقش عشایر قبل از رضاخان گروه مولد در کشور بود، گفت: عشایر مصرف کننده نبودند و به شهر نمی رفتند تا کالایی را بخرند بلکه به شهر می رفتند تا کالاهای خود را بفروشند.

رییس جمهوری ادامه داد: جنسیت در عشایر معنا نداشت بین مردان و زنان تقسیم کار بود مردان کاری را برعهده می گرفتند و بخشی دیگر از کارها برعهده زنان و دختران بود نه تبعیض قومیت و نه تبعیض قومیت بود.

رییس جمهوری با بیان اینکه عشایر حافظان کشور و مرزها در برابر استعمارگران بودند گفت: آنها در خط مقدم مبارزه با انگلیس و برای آزادی بودند.

رییس جمهوری ادامه داد: این عشایر بودند که باعث پیروی مشروطه و مشروطه خواهان بودند والا حرکت مشروطه خواهان از دست رفته بود.

وی ادامه داد: ما یک فرهنگ ملی داریم اما تنوع فرهنگی، خرده فرهنگ ها، لباس، رنگ، شکل، اختلاف گونه ها و لهجه ها یکی از نعمت ها است.

روحانی گفت: یکی از ویژگی های رضاخان ضدیت با عشایر بود او نخست گفت که لباس ها باید یکسان شود، تصور می کرد که اگر همه یک جور لباس بپوشند بهتر است و اگر از سر زنان چادر کشیده شود، تمدن می آید.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه زنان عرب بیشتر از عبا استفاده می کنند، ادامه داد: اما چادر به این شکل حجاب ایرانی – اسلامی است که با هم ترکیب شده است و رضاخان تصور می کرد که اگر تمدن اسلامی – ایرانی را حذف کند تمدن به وجود می آید.

وی یکی از برنامه های اشتباه رضاخان را مبارزه با عشایر می دانست و گفت: او تصور می کرد برای ایجاد قدرت مرکزی، عشایر باید از بین بروند در حالی که عشایر بهترین حافظان امنیت هستند.

روحانی گفت: در واقع ایلات و عشایر نه تنها حافظ منطقه خودشان هستند بلکه در روزهای خطر از مرزها محافظت می کنند.

وی ادامه داد: رضاخان تصور اشتباهی داشت و آن این بود که فکر می کرد تنوع قومی و فرهنگی، وحدت و امنیت ملی را برهم می زند و او مامور بود که این کارها را انجام دهد.

روحانی ادامه داد: اما دیدیم که رضاخان در تمام برنامه هایش ناموفق بود او نتوانست، حجاب، تنوع و عشایر را از بین ببرد و امنیت واقعی را به این کشور بیاورد و به آسانی کسانی که او را آورده بودند از قدرت برداشتند.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان این که وقتی حکومتی به مردم خود وابسته نبوده و به دیگران وابسته باشد سرنوشتش همچون رضاخان و پسرش می شود اظهارداشت: امام (ره) را ببینید که با چه استقبالی آمد و آن روز در خرداد ۶۸ که عروج کرد چه بدرقه ای شد.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود خوزستان را نگین ایران توصیف و اضافه کرد: ملت ایران عشق به اهل بیت دارد، سنت پیامبری و سیره علوی اساس حرکت این مردم است.

رییس جمهوری ادامه داد: برادران اهل سنت ما هم عاشق اهل بیت هستند و اگر دو یا سه نفر اغفال شده وجود دارد نباید آنها را به حساب بیاوریم.

رییس جمهوری با تاکید بر حضور عشایر در کشاورزی، دامپروری و همچنین صنعت گفت: لازم نیست شیوه صنعتی ما سنتی باشد ما باید اخلاق، فرهنگ و غیرت سنتی را نگه داریم اما شیوه های سنتی اقتصاد را به روز کنیم و دولت هم باید کمک کند.

وی به مثالی اشاره کرد و ادامه داد: به عنوان نمونه ممکن است دامداری سنتی صرفه اقتصادی نداشته باشد بنابراین اگر در اقتصاد سود نباشد اصلاح نخواهد شد.

رییس جمهوری اقتصاد را تلاش و درآمد دانست و گفت: دولت باید تلاش کند این که گاهی در قیمت ها مداخله می کند همچون قرص مسکن است و اثری کوتاه مدت دارد.

روحانی با اشاره به این که از آغاز فعالیت دولت حدود پنج ماه گذشته گفت: اما در عین حال دولت در حد توان خود گام هایی برداشته و برای استان خوزستان هم قدم هایی خواهد برداشت.

وی خطاب به عشایر استان خوزستان گفت: ما مصمم هستیم طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری مدنظر را تا پایان این دولت و یا حتی طی برنامه ای سه ساله به ثمر برسانیم.

رییس جمهوری همچنین احیای کارون را اراده جدی دولت ذکر و اضافه کرد: می دانیم که کارون باید سرزنده و پرنشاط باشد تا خوزستان و ایران نیز پرنشاط گردد.

روحانی با اشاره به برخی آمار درباره عشایر گفت: ما تا حد مطلوب فاصله بسیار داریم و باید تلاش کنیم که به آمار و ارقام مطلوب برسیم.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در جریان دومین روز از سفر به استان خوزستان در نشست بررسی ظرفیت های توسعه این استان افزود: ما می خواهیم و آخرین هدف ما این است که زندگی مردم از لحاظ مادی و معنوی کیفیت یابد و برای این کار به همه جوانب توجه کنیم.

روحانی افزود: در بخش هایی را که به عهده دولت است، کارمان را آغاز کرده ایم؛ ما معتقدیم قدم های مهمی برداشته ایم که البته قضاوت با مردم است.

rohani5رییس دولت تدبیر وامید اظهار داشت: برخی می گفتند چرا شما تا این حد به سیاست خارجی اهمیت می دهید، باید بگویم ما به سیاست خارجی اهمیت نمی دهیم ما به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران اهمیت می دهیم.

روحانی ادامه داد: منافع ملی کشور گاهی در گرو فعال شدن سیاست خارجی و گاهی سیاست اقتصادی و یا بخش های دیگر است. توسعه یکجانبه امکان پذیر نیست، ما در همه بخش ها باید به طور متوازن و حساب شده توسعه یابیم.

** فاجعه زیست محیطی تمام آثار سرمایه گذاری را از بین می برد

رییس جمهوری توضیح داد: دیدید که در این سال ها مساله محیط زیست را مراعات نکردیم و امروز به چه مصیبتی گرفتار شده ایم.

روحانی با بیان اینکه در شرایط ویژه ای قرار داریم، افزود: امروز شرایط دریاچه ارومیه ، زاینده رود و کارون را نمی توان تحمل کرد، مگر می توان به محیط زیست بی توجه بود؟

به گفته رییس جمهوری هنگامی که فاجعه زیست محیطی رخ می دهد، تمام آثار سرمایه گذاری از بین می رود.

روحانی ادامه داد: اگر نتوانیم مشکلات زیست محیطی مردم را حل کنیم آخر کار به دنبال چه هستیم؟ اگر همه چیز در حوزه صنعت، کشاورزی و سایر بخش ها را دارا باشیم اما هوای سالم نداشته باشیم، می خواهیم چه کار کنیم؟

** توافق ژنو گامی مهم در ارتقا جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران

رییس دولت تدبیر و امید با یادآوری این نکته که ما در سیاست خارجی یک گام برداشته و شرایط را مناسب تر کرده است، اظهار داشت: چند روز دیگر توافق ژنو اجرایی و عملیاتی می شود و این گام نخست در سیاست خارجی است.

روحانی اضافه کرد: به اعتقاد من این قدم هم در سیاست خارجی، هم در امنیت ملی، هم اقتصاد و هم در جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و سطح جهان است.

رییس جمهوری با طرح این سوال که از توافق ژنو چه کسانی در منطقه و دنیا ناراحت شدند و فریاد زدند، گفت: چرا رژیم صهیونیستی از توافق ژنو عصبانی و ناراحت است و هنوز هم ادامه دارد؟

روحانی ادامه داد: البته برخی انتقاد می کنند که نقد سالم اشکالی ندارد اما باید اهمیت این مساله را مورد توجه قرار دهیم.

رییس دولت یازدهم اظهار کرد: تمام دوستان ما در منطقه و جهان بر این نکته تاکید دارند و با من صحبت کرده یا پیام دادند که این توافق تا چه حد برای منطقه، دوستان ما و دنیا اهمیت داشته است.

روحانی توافق ژنو را کاری بسیار بزرگ توصیف کرد و گفت: البته دولت هرکاری می کند با حمایت مردم و هدایت رهبری نظام و عنایت خداوند است.

** بازار با ثبات و آرام است

رییس جمهوری ادامه داد: دولت در زمینه اینکه بازار آرام باشد تمام تلاش خود را به کار گرفته است. البته بیش از آن خود مردم خوبمان هستند که این بازار نسبتا با ثبات را ایجاد کرده اند.

روحانی با اشاره به این امیدی که در سراسر کشور به وجود آمده، گفت: ما امید و تدبیر را از ملت می گیریم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه انجمن های تخصصی صنفی و مردم نهاد باید فعال باشند، گفت: صنعت، صادرات، واردات، خدمات و کشاورزی را مردم بهتر بلد هستند.

روحانی در مورد تصدی گری دولت هم گفت: هرچه تصدی دولت در امور کاهش یابد به نفع کشور است.

**هیچ کسی غیر از دولت نمی تواند در مسایل سیاست خارجی مداخله کند

رییس جمهوری با بیان اینکه مگر دولت می تواند همه کارها را انجام دهد، گفت: دولت باید زمینه سازی کند و تغییرات لازم را فراهم کند.

اما برخی کارها و تصدی گری ها بر عهده دولت است، به عنوان مثال در این کشور سیاست خارجی کار دولت است.

رییس جمهوری اضافه کرد: دولت در چارچوب سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه سیاست خارجی تصمیم گیری می کند وهیچ کسی نمی تواند مداخله کند واین شدنی نیست، این وظیفه دولت است.

روحانی افزود: رییس جمهوری وزیر امور خارجه و هیات وزیران تصمیم می گیرد و عمل می کند ما لحظه به لحظه در سیاست خارجی تصمیم می گیریم.

رییس جمهوری هم چنین به مثال دیگری از کارهای برعهده دولت اشاره کرد و گفت: البته نیروهای مسلح که تحت فرماندهی رهبری هستند، نقش بسیار بزرگی در این زمینه دارند اما رییس شورای عالی امنیت ملی رییس جمهوری است.

روحانی با بیان اینکه امنیت به معنای عام کلمه وظیفه دولت و حکومت است، اظهار کرد: دولت متصدی مواردی است که ضرورت دارد، بقیه امور به عهده مردم است.

وی با تاکید بر ایجاد تسهیلات لازم برای فعالیت اقتصادی در بخش سیاست خارجی افزود: ما در مدت ۵ ماه گام های موثری برداشتیم و زمینه آرامش اقتصادی، ثبات داخلی و زیر بنایی را فراهم کردیم./ایرنا

Share