تحصيل با اعمال شاقه;قابل توجه مديران آموزش و پرورش گيلان

دانش آموزان این مدرسه در کانکس های آب گرفته تحصیل می کنند !

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سال‌هاست که دانش‌آموزان مدرسه‌ ابتدایی پاسداران روستای «میان‌محله‌ شیجان» در کانکس درس می‌خوانند. هنوز کودکانی هستند که در شرایط سخت تحصیل می‌کنند، کودکانی که از دید مسئولان پنهان مانده‌اند و یا فراموش شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  سال‌هاست که دانش‌آموزان مدرسه‌ ابتدایی پاسداران روستای «میان‌محله‌ شیجان» در کانکس درس می‌خوانند. هنوز کودکانی هستند که در شرایط سخت تحصیل می‌کنند، کودکانی که از دید مسئولان پنهان مانده‌اند و یا فراموش شده‌اند.
khomam-madrese0 خردسالان در فصل سوز و سرما با تن لرزان و پاهای خیس مسیر خانه تا مدرسه «کانکس» را طی می‌کنند تا پشت میزهایی که نمناک و نامناسب است، درس بخوانند. کانکس‌ها در محیط آبگرفته قرار دارند به طوری که دانش‌آموزان با چکمه در داخل کلاس حاضر می‌شوند. تحصیل این کودکان در محیط ناامنی صورت می‌گیرد و کانکس‌ها علاوه بر نداشتن تهویه‌ مناسب، وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب برای هر فصل از سال را ندارد.
ملزومات آموزشی‌ و بهداشتی در کانکس‌ها وجود ندارد و دانش‌آموزان در معرض بیماری‌های فصلی قرار دارند. تعبیه نشدن کابل اتصال به زمین برای کانکس‌ها و قرار گرفتن سایه‌بان مدرسه بر پایه‌های چوبی پوسیده سلامتی دانش‌آموزان را در معرض خطر جدی قرار داده است. زمین این مدرسه‌ تخریبی که چند سالی به حال خود رها شده و نوسازی آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است، توسط مردم وقف شده تا به مکانی برای تحصیل دانش‌آموزان روستای شیجان تبدیل شود.
۱۹ دانش‌آموز در مدرسه مذکور هستند که هزینه‌ کتاب، کیف و کفش برخی از آن‌ها توسط خیران تامین می‌‌شود. این مدرسه در مرکز شهر خمام قرار نگرفته به همین منظور از کانون توجهات دور مانده و یا به فراموشی سپرده شده است.

یکی از روستاییان، اظهار داشت: بیشتر خانواده‌های این دانش‌آموزان کم‌بضاعت یا بی‌بضاعت هستند که در صورت بسته‌ شدن این مدرسه توان مالی لازم برای تامین هزینه‌ها را نداشته و از تحصیل فرزندان خود صرف‌نظر خواهند کرد. به گفته‌ این روستایی، در چند سال اخیر خانواده‌هایی که از وضعیت مالی مناسب‌تری برخوردار بوده‌اند اقدام به انتقال کودکان دانش‌آموز خود به مدرسه‌های داخل شهر کرده تا جایی که حتی خانواmadrese-khomamده‌ای که خانه‌اش چند متر با مدرسه فاصله دارد از فرستادن کودک خود به مدرسه مذکور امتناع ورزیده است.

این فرد روستایی با بیان اینکه فرزندان وی در این مدرسه دوره‌ ابتدایی خود را سپری کرده‌اند، افزود: بارها برای بستن این مدرسه آمده‌اند اما توسط اهالی محل ممانعت به‌عمل آمده و پس از مراجعه به آموزش و پرورش بخش خمام عنوان شده که این مدرسه نوسازی نمی‌شود. کار از رسیدگی‌های جزیی، وعده و بعضاً مانورهای رسانه‌ای گذشته و چاره‌اندیشی برای برطرف شدن مشکل چند ساله‌ این دانش‌آموزان خردسال که چندین فصل سرد و گرم طاقت‌فرسا را تنها به شوق تحصیل و علم‌آموزی سپری کرده‌اند از ضرورت بالایی برخوردار است.

با توجه به اینکه رئیس اداره‌ آموزش و پرورش بخش خمام پیش ‌از این نیز در جلسه‌ای به تخریبی بودن نیمی از مدارس این بخش اشاره کرده است، کودکان خردسال مدرسه پاسداران و مدارس مشابه احتمالی باید از تحصیل محروم شده یا به تحصیل در شرایط سخت ادامه دهند. مدرسه‌ پاسداران که فاقد هرگونه تابلوی ورودی است در یکی از روستاهای بخش خمام واقع شده و در نزدیکی آن تابلویی برای عبور دانش‌آموزان برای هشدار به رانندگان عبوری نصب نشده است. این تنها مدرسه‌ در بخش خمام نیست که زنگ هشدار آن برای مسئولان به صدا در آمده است. به گفته مسئول روابط عمومی اداره‌ نوسازی مدارس شهرستان رشت، مدرسه پاسداران به دلیل برخوردار نبودن از حداقل تعداد دانش‌آموز که ۷۰ نفر عنوان شده است، بسته می‌شود. به‌ دلیل شرایط نامساعد، بسیاری از دانش‌آموزان مدرسه مذکور به مدارس دیگر رفته و تنها عده‌ قلیلی به‌ دلیل عدم توان مالی در آن هستند که پشتکار خود را از دست نداده و برای علم‌آموزی وقت خود را در این مدرسه‌ نیازمند نوسازی، می‌گذرانند./خمام نیوز

Share