بودجه سلامت همچنان در تنگنا !!!

حوزه سلامت با بدهی ۸ هزار میلیاردی مواجه است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حسن تامینی گفت: دولت نباید اختصاص درصدی از عوارض سیگار یا مصرف نوشابه به حوزه سلامت را جایگزینی برای اختصاص درصدی از هدفمندی یارانه‌ها قرار داده یا به عکس، با اختصاص ۱۰ درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، عوارض محصولات مضر را از حوزه سلامت کم کند.

tamini797به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه باید اختصاص ۱۰ درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت شفاف باشد، گفت: دولت نباید اختصاص درصدی از عوارض سیگار یا مصرف نوشابه به حوزه سلامت را جایگزینی برای اختصاص درصدی از هدفمندی یارانه‌ها قرار داده یا به عکس، با اختصاص ۱۰ درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، عوارض محصولات مضر را از حوزه سلامت کم کند.

حسن تامینی لیچائی  با یادآوری ارایه لایحه بودجه سال ۹۳ به مجلس، در مورد بودجه حوزه سلامت، افزود: با وجود آنکه بودجه حوزه سلامت نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما باز هم کاستی‌هایی را می‌توان در آن مشاهده کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: حوزه سلامت با بدهی ۸ هزار میلیاردی مواجه است که اگر بخواهد کل این مطالبات را پرداخت کند اعتبار ناچیزی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باقی خواهد ماند؛ امروزه بسیاری از مطالبات پزشکان، پرسنل، مراکز آزمایشگاهی یا داروخانه‌ها پرداخت نشده که باید برای رفع آن فکری اساسی کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از اینکه وزارت بهداشت و درمان نمی‌تواند با این اعتبارات تعهدات خود را در زمینه تجمیع بیمه‌ها عملیاتی کند، تصریح کرد: جداسازی بخش دولتی از خصوصی و تجمیع بیمه‌ها از برنامه‌های حوزه سلامت به شمار می‌رفت که این موارد در بودجه بخش بهداشت و درمان لحاظ نشده است.

وی درباره اختصاص اعتبار حاصل از هدفمندی یارانه‌های به حوزه سلامت، تاکید کرد: سال گذشته مشخص شد تا ۶ هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به بخش سلامت اختصاص یابد که این مهم در صحن علنی مجلس نیز به تصویب رسید اما ریالی از آن پرداخت نشد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان ، یادآور شد: میزان استفاده از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال ۹۳ مشخص نیست و هنوز نمی‌توان به طور قاطع گفت که آیا دولت برنامه‌ای برای اختصاص بخشی از این درآمد به حوزه سلامت دارد یا خیر؟

نماینده مردم رشت در مجلس نهم،‌ با بیان اینکه بر اساس شنیده‌ها قرار است ۱۰ درصد از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت اختصاص یابد، ادامه داد: دولت نباید اختصاص درصدی از عوارض سیگار یا مصرف نوشابه به حوزه سلامت را جایگزینی برای اختصاص درصدی از هدفمندی یارانه‌ها به بخش بهداشت و درمان قرار دهد یا به عکس، با اختصاص ۱۰ درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، عوارض محصولات مضر را از حوزه سلامت کم کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ افزود: به طور حتم اگر اختصاص درصدی از عوارض سیگار یا مصرف نوشابه به حوزه سلامت جایگزینی برای اختصاص درصدی از هدفمندی یارانه‌ها باشد نشان دهنده آن است که دولت نتوانسته به تعهدات خود عمل کند اما اگر از محل اصلی هدفمندی یارانه‌ها اعتباری اختصاص یابد می‌توان بخش سلامت را به جایگاه رفیعی رساند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،‌ با تاکید بر اینکه باید رقم اختصاص ۱۰ درصد از محل هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت تعریف مشخصی داشته باشد، گفت: در بودجه سال گذشته نیز رقم ۶ هزار میلیارد تومان به صورت درصدی اختصاص پیدا کرد که ما درخواست کردیم این رقم به صورت شفاف در بودجه در نظر گرفته شود./خانه ملت

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share