رئيس مجلس در مراسم سالگرد رحلت آیت‌الله جمی

تنها شعار عدالت دادن دردی را دوا نمی‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر علی لاریجانی گفت:در سال‌های گذشته گاهی شعارهایی داده شده که مورد پسند عمومی هم بوده است ولی دردی دوا نشد. بسیار شعار داده شد که پول نفت را به سر سفره مردم می‌آوریم، آیا آورده شد؟

larijaniبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی لاریجانی در مراسم پنجمین سالگرد رحلت آیت‌الله جمی که در حسینیه ثارالله آبادان برگزار شد، با بیان این‌که «خارجی‌ها در این چند ماه گذشته هم شاهد بودیم چند باری بی‌عهدی کردند و به دست خود شرایط را تغییر دادند» تاکید کرد:
به آ‌ن‌ها تذکر می‌دهیم که فریبکاری را از ذهن خارج کنید گاهی هم این تصور غلط از سوی رییس‌جمهور آمریکا و یا برخی غربی‌ها عنوان می‌شود که از آن‌جا که تحریم‌ها نافذ بوده ایرانی‌ها به مذاکره تن داده‌اند. اگر واقعا محاسبه آن‌ها این است قطعا سرشان به سنگ می‌خورد. سال‌ها پیش هم عراق را اشغال کردند؛ در سال ۲۰۰۳ ایران مذاکراتی داشت و براساس حسن نیت فعالیت‌ها‌ی هسته‌ای کاهش یافت ولی دیدیم در مقابل طور دیگری تعبیر کردند و یکی از مسوولان غربی در جنوب عراق گفته بود میوه اشغال عراق را در تهران چیدیم و این اشتباه بزرگ محاسباتی آن‌ها بود و ملاحظه کردید ایران در سال‌های بعد فناوری هسته‌ای خود را گسترش داد و به یک پدیده در این علم تبدیل شد.

وی افزود: اکنون هم تذکر می‌دهیم که اشتباه محاسباتی نکنید و فکر نکنید تحریم‌ها فشار آورده است و اگر دوباره چنین اشتباه محاسباتی را مرتکب شوید با یک پدیده جدیدتر مواجه خواهید شد. اکنون زمان مذاکرات معقول است گزینه‌ها را در جیب گذاشته و عقل را روی میز بگذارید.

وی خاطرنشان کرد: بزودی کنفرانس ژنو دو با موضوع سوریه تشکیل می‌شود. اکنون غربی‌ها در حال مانور دادن در مورد دعوت یا عدم دعوت از ایران برای حضور در این مذاکرات هستند. ما اصراری برای حضور نداریم و اگر می‌توانید مشکل را حل کنید بروید مشکل را حل کنید. در مذاکرات ژنو یک از ایران دعوتی به عمل نیامد و دیدیم مشکلی هم حل نشد ما مخالفیم عده‌ای با قلدری وضعیت کشوری مثل سوریه را بهم بریزند و در ظاهر بگویند هدف دموکراسی است ولی در باطن فتنه به پا کنند آن هم فتنه‌ای که خود نیز قادر به جمع کردن آن نیستند.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مرحوم آیت‌الله جمی به حق سنگر بزرگی برای دفاع از اسلام و انقلاب در سال‌های دفاع مقدس بود. بنده با ایشان از سال‌ها پیش آشنا بودم و باید گفت که آیت‌الله جمی سنگر دفاع از اسلام را از سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب برپا کرد.

وی افزود: در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب شرایط در کشور و به ویژه آبادان متفاوت بود و رژیم شاه وضعیت فرهنگی و تبلیغاتی ویژه‌ای را در آبادان به راه انداخته بود و افکار انحرافی و مارکسیستی را در این منطقه رواج می‌داد؛ در آن شرایط بود که مرحوم جمی وظیفه‌ای را بر گردن خود احساس کرد و بر اساس آن وظیفه نیز عمل کرد.

وی تصریح کرد: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب نیز اگرچه جنس این وطیفه تغییر کرد، ولی احساس وظیفه در مرحوم جمی و دوستان ایشان تغییر نکرد و با همین روحیه بود که سنگر دفاع از اسلام را برپا کرد؛ این روحیه نماد یک جریان در روحانیت است، جریانی که دغدغه اصلی آن دفاع از اسلام و انقلاب و ایستادگی در مسیر این هدف تا پای جان است. در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب شاهد نسلی از روحانیون در کشور بودیم که همه دارای این روحیه بودند و در نتیجه روحانیونی مانند آیت‌الله جمی، شهید مطهری و باهنر در کشور موثر واقع شدند. دغدغه اصلی این قشر، حفظ دین مردم و ارتقاء معرفت در جامعه و بهبود و آبادانی کشور بود.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سال‌های پیش از انقلاب مسایلی مانند غرب‌زدگی و مادی‌گرایی وجود داشت و در آن شرایط بود که مرحوم جمی در آبادان فعال شد و تلاش کرد که این جریان مادی‌گرایی را که رژیم شاه با استفاده از جریانات توده‌ای و مارکسیستی در پی گسترش آن بود را از بین ببرد. در سال‌های بعد نیز که جریان انقلاب اسلامی در کشور به رهبری امام خمینی(ره) آغاز شد این روحانیون و از جمله آیت‌الله جمی لباس دیگری به تن پوشیدند و برای پیروزی این جریان تلاش کردند.

وی با یادآوری ماجرای اعتصاب در صنعت نفت در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ادامه داد: در این ماجرا نیز مرحوم جمی نقش موثری را ایفا کرد و توانست شرایط را به گونه‌ای که مورد نظر امام (ره) بود هدایت کند. در ماجرای حادثه آتش‌سوزی سینما رکس در آبادان نیز رژیم شاه قصد داشت آن را به جریانی مخرب علیه انقلاب تبدیل کند که در این صحنه نیز آیت‌الله جمی نقش مهمی ایفا کرد و به افشاگری علیه رژیم شاه پرداخت.

وی گفت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب نیز عده‌ای تلاش کردند که در منطقه آبادان و خوزستان اختلاف‌افکنی کنند و پس از آن نیز جنگ تحمیلی را آغاز کردند؛ در این شرایط بود که آیت‌الله جمی لباس رزم به تن پوشید و در سال‌های دفاع مقدس نقش مهم و تاثیرگذاری را ایفا کرد. ایستادگی آیت‌الله جمی در آبادان در سال‌های جنگ، سرنوشت جنگ را تغییر داد و با وجود همه سختی‌ها و بمباران‌های رژیم بعثی، در آبادان ماند و نماز جمعه را برپا کرد.

رییس مجلس با اشاره به نقش علمای دینی و روحانیون در جامعه، افزود: علمای دینی به جامعه حیات می‌دهند؛ بسیاری از کشورها هستند که اگرچه پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند و در رفاه مادی زندگی می‌کنند، ولی زنده نیستند و حیات ندارند و مردم آن کشورها از حیات معنوی لذت نمی‌برند؛ این در حالی است که در جامعه ما حضور علمایی مانند آیت‌الله جمی به زندگی مردم حیات می‌بخشد.

وی تاکید کرد: یک انسان برای این‌که به معنای واقعی زنده باشد باید عقل و دین را در کنار هم داشته باشد؛ زیرا انسان دین را در پناه عقل درک می‌کند و عقل نیز در پناه دین به کمال می‌رسد. همچنین یک جامعه پویا و زنده باید ادب داشته باشد و اگر در جامعه‌ای ادب وجود نداشته باشد، اختلافات زیاد می‌شود. از سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب عده‌ای مدام به دنبال ترویج بی‌ادبی در کشور بوده‌اند و در سال‌هایی نیز شاهد بودیم که به طرق مختلف اهانت‌هایی را علیه شهید بهشتی انجام می‌دادند. همچنین انسان و جامعه سعادتمند باید حیا و شرم داشته باشد، در غیر این صورت سعادت نصیب جامعه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خوش خلقی نیز از دیگر ویژگی‌های جامعه سعادتمند است؛ زیرا در حالت انقباض روحی جامعه نمی‌تواند سعادتمند شود. اولین ویژگی مورد نیاز برای پیشرفت جامعه این است که عقلانیت در آن جامعه حاکم شود و عقلانیت، کلید توسعه کشور بر اساس علم و دانش است. عقلانیت رکن مهم در اداره کشور است و با شعار نمی‌توان یک کشور را اداره کرد، بلکه باید واقعیت‌ها به دقت بررسی و سنجیده شوند. در ادوار پس از پیروزی انقلاب در کشور شعارهای بسیار جذابی را در زمینه اداره کشور شنیده‌ایم، ولی به دلیل این‌که بعضا پشتوانه عقلانی نداشته‌اند، یا منحرف شده‌اند و یا اصلا محقق نشده‌اند. یک شعار برای آن‌که محقق شود باید پشتوانه عقلانی داشته باشد.

لاریجانی ادامه داد: در سال‌های گذشته بارها تاکید کردیم که درآمدهای دولت واقعی نیست و زمانی که بودجه وسیع باشد، ولی درآمد واقعی نباشد، تورم در کشور ایجاد می‌شود. به عنوان مثال در مورد طرح هدفمندی یارانه ها، چند سال پیش قرار بود قیمت‌ها خیلی افزایش یابد و در مجلس نیز تاکید کردیم که جامعه باید آرامش داشته باشد و اگرچه معتقد به اصلاحات اقتصادی هستیم، ولی این اصلاحات نباید بی‌حساب و کتاب باشد. در خصوص مساله آب آشامیدنی در شهر آبادان نیز بارها و شاید بیش از ۴۰ مرتبه نمایندگان در مجلس این موضوع را پیگیری کرده‌اند و در نهایت نیز کانال آبی کشیده شد، ولی کافی نبود. تعداد پروژه‌هایی که در کشور و یا یک منطقه تعریف می‌شود باید با میزان بودجه تناسب داشته باشد، ولی اگر قرار باشد تعداد زیادی پروژه کلنگ‌زنی شود و بودجه کافی نباشد، هر کدام از پروژه‌ها تنها اندکی پیشرفت خواهد داشت و این‌گونه می‌شود که یک پروژه در ۱۵ یا ۱۶ سال به بهره‌برداری می‌رسد و این یعنی عقل در کار رعایت نشده است.

وی اظهار کرد: مساله مهم دیگر این است که در جامعه باید روجیه مجاهدت و ایثارگری وجود داشته باشد و همان‌قدر که عقل و دین اهمیت دارد، روحیه مجاهدت نیز لازم است. روحیه مجاهدت، خون در بدن جامعه است و همین روحیه بوده که موجب سرافرازی ملت ایران در سال‌های گذشته شده است. البته در خصوص ملت ایران و جمهوری اسلامی سخن‌های گزاف بسیار بیان می‌شود و امروز نیز آمریکایی‌ها دوباره تکرار می‌کنند که همه گزینه‌ها روی میز است و این جمله برای آن‌ها یک ژست شده است؛ در حالی که اگر آمریکایی‌ها مقداری عقل و تدبیر به خرج می‌دادند همه مشکلات حل می‌شد.

وی گفت: آمریکایی‌ها بعد از ۵ سال با فضاحت از عراق رفتند و مانده‌اند که چطور و با چه بهانه‌ای از افغانستان خارج شوند؛ در سال ۲۰۰۱ که به افغانستان آمدند، دو ماموریت مبارزه با تروریسم و مواد مخدر را تعریف کرده بودند و حالا بعد از این همه سال می‌بینیم که به هیچ کدام از این دو هدف کذایی نرسیده اند و بلکه مواد مخدر در افغانستان نیز بیشتر شده است. تروریسم نیز در منطقه گسترش یافته و نمونه آن را امروز در سوریه شاهد هستیم. امروز ملت‌ ما هوشیار شده‌اند و حرف‌های آمریکایی ها و این‌که بگویند گزینه‌ها روی میز است، ارزشی ندارد.

وی در بخشی از سخنانش تاکید کرد: آبادانی کشور جدای از عدالت نیست و اگر کشوری بخواهد عدالت داشته باشد حتما باید آباد شود. تنها شعار دادن برای عدالت دردی را دوا نمی‌کند و باید برای آبادانی کشور کار انجام داد. در سال‌های گذشته گاهی شعارهایی داده شده که مورد پسند عمومی هم بوده است ولی دردی دوا نشد. بسیار شعار داده شد که پول نفت را به سر سفره مردم می‌آوریم، آیا آورده شد؟ اگر می‌خواهیم پول نفت سر سفره مردم بیاید باید تولید افزایش یابد و مردم با کرامت شغل خود را انتخاب کنند. اداره کردن مردم از طریق کمیته امداد عقلانیت نیست و مردم ایران باید با کرامت زندگی کنند.

لاریجانی با یادآوری این‌که «مقام معظم رهبری نیز در سال‌های اخیر بسیار بر موضوع رونق تولید و اقتصاد مقاومتی و توسعه و آبادانی کشور تاکید داشتند» ادامه داد: در این زمینه باید بسترهای لازم را فراهم کنیم و مردم تولیدگر باشند، ایران کشور فقیری نیست و نیروی انسانی و نفت و گاز بسیاری در اختیار دارد و در چنین شرایطی تنها لازم است بسترهای مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری فراهم شود. در سال‌های گذشته و در شرایطی درآمد نفتی زیادی داشتیم متاسفانه تولید افزایش نیافت و در مقابل واردات زیاد شد و این درست نبود. واردات که افزایش یابد بیکاری زیاد می‌شود و نتیجه این‌که دامنه نیروی کار در ادارات گسترش می‌یابد و امروز شاهدیم که درآمد ما با هزینه‌های جاری ادارات تقریبا نزدیک به هم است و در چنین شرایطی پولی برای آبادانی کشور نمی‌ماند.

وی گفت: آبادانی کشور باید بر اساس رونق تولید باشد و این موضوع حتما در بررسی لایحه بودجه مورد نظر است، تلاش بر این است که سهم بودجه عمرانی بیشتر شود و همچنین شاهد توازن در این زمینه باشیم. رونق تولید در کشور باید با مشارکت مردم باشد و در این زمینه دولت باید شرایط را فراهم کند.

رییس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به آبادان نیز در جمع خبرنگاران گفت: بودجه در فضایی منطقی در حال بررسی است و امکان اصلاح بودجه وجود دارد.

لاریجانی هم‌چنین با اشاره به انتقال پایتخت افزود: بدلیل مسایلی چون آلودگی هوا و ترافیک بحث انتقال پایتخت مطرح شد که هم‌اکنون کلیات این طرح به تصویب رسیده اما تصویب جزییات این طرح نیازمند کارشناسی گسترده‌تری است.

وی شناسایی ظرفیت‌ها و راهکارهای پیشرفت همه‌جانبه در منطقه بویژه آبادان را از اهداف سفر خود به شهرستان آبادان برشمرد.

تابلو فرودگاه بین‌المللی آبادان امروز با حضور رییس مجلس شورای اسلامی به فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی تغییر کرد.

لاریجانی هم‌چنین با حضور درگلزار شهدای هشت سال دفاع مقدس در آبادان به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد./ایسنا

Share