وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تکمیل راه آهن قزوین-رشت با فاینانس و اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در حالی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از تکمیل راه‌آهن قزوین-رشت با استفاده از فروش سهام شرکت‌های دولتی خبر داده بود که وزیر راه و شهرسازی بر سرعت گرفتن ساخت این پروژه با فاینانس خارجی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عباس آخوندی در سفر به استان قزوین با اشاره به اینکه ساخت راه آهن قزوین – رشت با فاینانس خارجی سرعت می گیرد گفت: برای این طرح تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن به  ۴۰۰ میلیارد تومان هم نیاز است.

rah ahan953اجرای این پروژه کار بسیار سختی است که در مسیر قزوین تا رشت حدود ۱۶۴ کیلومتر خط ریلی احداث می‌شود، در این مسیر حدود ۴۰ کیلومتر تونل و ۹ کیلومتر پل‌های بسیار پیچیده در دست احداث است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در حال حاضر فاز اول این پروژه در حال اجراست که امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم قزوین را از طریق راه‌آهن با خط ریلی به رشت، انزلی و آستارا متصل کنیم، در فاز بعدی با سرعت پروژه رشت به انزلی و آستارا را شروع می‌کنیم که این مورد باید از طریق فاینانس بین‌المللی انجام شود.

آخوندی بیان کرد: در حال حاضر در پی تامین اعتبار و مذاکرات هستیم که با اجرای این پروژه بتوانیم خط ریلی شمال جنوب را تکمیل کرده و مسیر بسیار مهمی به خطوط راه آهن ایران اضافه می‌شود.

وی در مورد سرمایه‌گذاری این پروژه خاطرنشان کرد: این پروژه کاملا توسط ایران سرمایه‌گذاری شده و فاز دوم این پروژه باید از طریق فاینانس بین‌المللی انجام شود.

آخوندی اظهار کرد: در پیشرفت فیزیکی این پروژه مشکلی نداریم، در همین راستا برنامه بازدید از این پروژه را ترتیب دادیم تا مطمئن شویم کارها به درستی پیش می‌رود و امیدواریم بتوانیم این پروژه را به موقع اجرا کنیم.

این در حالی است که مدیرعامل سابق شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، شهریور ماه سال‌جاری  با بیان این‌که تاکنون حدود ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده و برای تکمیل آن ۸ هزار میلیارد ریال نیاز است، گفته بود:  قرار است این منابع مالی از محل فروش اوراق مشارکت و شهام شرکت‌های دولتی تامین شود.

خط‌آهن قزوین-رشت بخشی از راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خطوط ریلی کشور بخشی از کریدور بین‌المللی شمال-جنوب محسوب می‌شود. این کریدور کشورهای آسیای میانه و روسیه را از طریق ایران به اقیانوس هند و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس متصل می‌کند.

ساخت راه‌آهن قزوین-رشت از سال ۸۵ آغاز شد که تا شهریور ماه سال‌جاری پیشرفت فیزیکی آن ۶۴ درصد بوده است./تسنیم

Share