جلسه مديركل آموزش و پرورش گيلان با رؤساي ادارات

تاکیدبر مشی اعتدال درسیاست گزاری/پرهیز ازتنش و بگومگوی سیاسی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در اولین نشست خود با رؤسای آموزش و پرورش مناطق در شهرستانهای استان گفت : مشی ما در سیاست گذاری آموزش و پرورش مشی اعتدال و میانه روی است و اعتقادی به تندروی و افراط نداریم .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش, مهدی حاجتی در اولین نشست خود با رؤسای آموزش و پرورش مناطق در شهرستانهای استان گفت : مشی ما در سیاست گذاری آموزش و پرورش مشی اعتدال و میانه روی است و اعتقادی به تندروی و افراط نداریم .

hajati67روز ۱۶ دیماه ۹۲اداره کل آموزش و پرورش میزبان مدیران و روسای ادارات تابعه در مناطق و شهرستانهای استان بود . این جلسه که به منظور بررسی وضعیت آموزشی و تربیتی ادارات استان تشکیل شده بود حضار در جلسه، ابتدا گزارشی از چگونگی فعالیت حوزه کاری خود بیان داشتند؛ سپس مهدی حاجتی به بیان سابقه خدمتی خود در ۲۸ سال گذشته در آموزش و پرورش گیلان پرداخت و اظهار داشت : در چند دوره مسئولیتهایی در آموزش و پرورش داشتم مثل سمت مدیریت در ادارات خمام ، سنگر ، صومعه سرا و مدتی هم به عنوان معاون پشتیبانی در اداره کل مشغول خدمت بوده ام و هم اکنون که مسئولیت سنگین مدیریت آموزش و پرورش استان را دارم از تمامی مدیران می خواهم تا مرا در انجام این امر خطیر مساعدت و یاری نمایند .

وی تاکید کرد : امیدواریم بتوانیم آنگونه که نظام و انقلاب از ما انتظار دارند فعالیت نماییم .

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در ادامه راجع به چگونگی اجلاس مدیران کل استانها با ریاست جمهوری مطالبی را عنوان کرد و افزود: تاکید ریاست جمهوری این بود که توسعه کشور براساس توسعه منابع انسانی است که اگر توسعه معنوی را در کنارش گسترش دهیم موفقیت ما حتمی خواهد بود و این امر مستلزم آماده سازی جوانان برای یادگیری همه جانبه است؛ باید دانش آموزان احساس کنند کشور مال خودشان است و با آموزش حقوق شهروندی ،به آنان یاد دهیم تا از حقوق خود در موارد گوناگون دفاع نمایند .

وی تاکید کرد : باید تلاش کنیم دانش آموزان را منتقد با ربیاوریم ؛یعنی باید بتواند فعال باشد ، مدیر دستگاه خود را نقد کند یعنی فرصت داشته باشد تا معلم خود را هم نقد نماید ،باید تلاش نماییم تا این امر به صورت فرهنگ در جامعه و مدارس ما جا بیفتد و مسئولین هم باید قدرت انتقاد پذیری خود را بالا ببرند؛ چون فرهنگ جامعه کنونی با فرهنگ قبل بسیار متفاوت شده است و انتظارات از آموزش و پرورش روز به روز در حال افزایش است و این حق مردم است تا نسبت به دستگاه تعلیم و تربیت خود اظهار نظر نمایند .

مدیرکل آموزش و پرورش با بیان اینکه جواب به پرسش مهر ریاست جمهوری در مدارس استان توسط مدیران پیگیری شود بیان کرد : تعامل خانواده با مدرسه میتواند بسیاری از انتظارات متقابل را جوابگو باشد . مشارکت اولیاء در مسایل متعدد مدرسه میتواند ما را در رسیدن هر چه سریعتر به اهداف آموزشی و تربیتی یاری رساند .

وی افزود : خانواده ، دانش آموزان و معلم، اینها در حیطه مآموریت و مسئولیت مدیران مراکز آموزشی ماست و مدیر مدرسه به عنوان متصل کننده این حلقه ارتباط است که اگر این ارتباط به صورت سازنده و مستمر صورت گیرد میتواند از بسیاری ناهنجاریها و آسیب های اجتماعی که در جامعه وجود دارد جلوگیری کند.

حاجتی با اشاره به اینکه نگاهمان به دولت است و دولت با مسایل حاشیه ای بیگانه است و اصل به شایسته سالاری است و استفاده از نیروهای خلاق و کارآمد هر چند که با اختلاف سلایق همراه باشد تصریح کرد : مشی ما در آموزش و پرورش مشی اعتدال و میانه روی است و اعتقادی به تندروی و افراط و یا اعتقادی به کندروی نداریم .

وی خاطر نشان ساخت : مخاطبین ما در آموزش و پرورش افراد عالمی هستند که مرتب ما را رصد و ارزیابی می کنند و فعالیتهای ما را تحت کنترل دارند ، ما باید ببینیم نگاهمان در چشم انداز ۱۴۰۴ با شعار خلاصه می شود یا خیر ….باید سعی کنیم که از حاشیه ها بدور باشیم تا به اهداف خود برسیم و تمام تصمیم گیری های ما براساس مصالح آموزش و پرورش صورت گیرد و ما به عنوان مدیر اگر سیاستهای دولت را قبول نداشته باشیم نمی توانیم مدیرخوبی برای دستگاه باشیم . وقتی مسئولیت پذیرفتیم باید سیاستهای دولت را هم اجرا کنیم .

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در ادامه دیدار خود با رؤسا به موضوعات ذیل تاکید کرد : تقویت میانه روی در سیاست گزاری ها ، تقویت مدیریت و رهبری در آموزش و پرورش برای ایجاد هم افزایی بیشتر در بدنه آموزش و پhajati8رورش ، دور بودن از منازعات و تنش های سیاسی ، حرکت در مسیر تحقق اهداف نظام مقدس جمهور ی اسلامی و تعلیم و تربیت و …

مهدی حاجتی درقسمت دوم جلسه با رؤسای ادارات آموزش و پرورش گیلان در ابتدا با ذکر این جمله که نزدیک سازی نگرش خودمان با کسانی که با ما کار می کنند می تواند موجب ایجاد هم افزایی مثبت شود ، گفت : اهتمام همه ما این باشد تا نگاهها را به هم نزدیک سازیم آنوقت میتوانیم به هدفهای سازمانی خود دست یابیم.

وی تاکید کرد: ما همه نمی توانیم مانند هم فکر کنیم اما می توانیم تلاش نماییم که یک همگرایی برای رسیدن به موفقیت و نیل به هدفها تحقق پیدا کند .

حاجتی خاطر نشان ساخت : منازعات ، تنش ها و بگومگوهای سیاسی از نظام آموزشی ما باید بدور باشد تا مسیر تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی هموار شود که اگر در آموزش و پرورش در چالشها قرار گیرد از اهداف تعلیم و تربیتی خود دور خواهد ماند .

مدیرکل آموزش و پرورش در ارتباط با انتخاب و چینش نیروها گفت : این کار باید دور از افراط و تفریط ، به دور از منازعات سیاسی صورت گیرد تا آموزش و پرورش بستر نیروهایی گردد که با انس و الفت همراه با احترام متقابل و کرامت انسانی در کنار هم فعالیت نمایند .

وی دخالت دادن مثبت نیروها در کارهای اجرایی را باعث افزایش اعتماد دانست و تصریح کرد : با این کار آنها خودشان را هم در موفقیت ما و هم در ناکامی ما سهیم می دانند و می توانند کمک شایانی در پیشبرد فعالیتهای ما بنمایند .

حاجتی استفاده از فکر و اندیشه صاحبنظران در مسایل آموزش و پرورش را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد : نشست های تخصصی و کارشناسی علمی و آموزشی می تواند ما را در حل مشکلات فراوانی که در آموزش و پرورش وجود دارد کمک کند و این می طلبد تا برای حل مشکلات از حاشیه ها دوری کنیم و به مسایل اصلی بپردازیم .

وی سپس از مدیران خواست تا در حین حفظ استقلال فکری خود،با نمایندگان مجلس که از ظرفیت های استان هستند تعامل و همکاری مستمر داشته باشند و از افکار و اندیشه های آنان بهره مند گردند .

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه مدیران مراکز آموزشی مجری سیاستهای وزارت متبوع هستند افزود : مدیران بر حسب مسایل سیاسی نباید انتخاب شوند که اگر چنین شود مشکلات ما چند برابر خواهد شد چون حلقه اتصال صف و ستاد مدیر مدرسه است که در این زمینه باید تلاش شود هم آگاهی ها ی آنان را تقویت کنیم و هم بدانند چه جایگاه بزرگی در اجرای سیاستهای آموزش و پرورش دارند .

حاجتی تصریح کرد : ما باید در انجام امورمان از اعتدال رئیس جمهوری بعنوان الگو استفاده نماییم تا آموزش و پرورش بهتری داشته باشیم .

وی در ادامه بر حفظ کرامت معلمان تاکید کرد و اذعان داشت : hajatiمعیشت معلمان مساوی با کرامت آنان نیست چون کرامت معلمان را با هیچ چیز نمی توان مقایسه نمود . وی ادامه داد: گرچه دولت نسبت به بهتر شدن وضعیت معیشتی فرهنگیان اهتمام ویژه ای دارد .

مدیرکل آموزش و پرورش بحث خود را درمورد موضوعات دیگری چون حاکم نمودن مدیریت اخلاقی به جای مدیریت پادگانی در مدارس ، استفاده از خرد جمعی در اداره امور ، جلب مشارکت صاحبنظران در عرصه تعلیم و تربیت در مدارس ، استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای دستگاههای دیگر در آموزش و پرورش ، توجه ویژه به مناسبت ها و برگزاری برنامه های خاص مثل دهه فجر ، ضمن خدمت فرهنگیان ، هوشمندسازی مدارس ، استفاده از نیروهای توانمند و کار آمد در امور اجرایی در ادارات ، بدون در نظر گرفتن وابستگی های سیاسی ، بیسوادی و چگونگی برخورد با آن و … سخنان مبسوطی را ارائه نمود .

Share