مهندس جعفر‌زاده بررسي مي كند

جعفرزاده:بودجه کشاورزان نصف می‌شود !

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا لایحه بودجه ۹۳ که هم‌اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، با توجه به تعویض دولت در کلیات آن نسبت به زمان مشابه سال گذشته، دستخوش تغییرات بسیاری شده که یکی از بیشترین مواردی که تغییرات چشمگیری در آن به چشم می‌خورد، فصل اعتبارات مربوط به کشاورزی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا لایحه بودجه ۹۳ که هم‌اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، با توجه به تعویض دولت در کلیات آن نسبت به زمان مشابه سال گذشته، دستخوش تغییرات بسیاری شده که یکی از بیشترین مواردی که تغییرات چشمگیری در آن به چشم می‌خورد، فصل اعتبارات مربوط به کشاورزی است.

jafar91گویا در لایحه بوجه امسال‌ ‌در بخش کشاورزی با اینکه همواره تأکید‌ بسیاری بر‌ افزایش اعتبارات آن شده، با کاهش شدیدی همراه بوده و همین، باعث نارضایتی کشاورزان و مسئولان این امر گشته است.

غلامعلی جعفر‌زاده ایمن‌آبادی در این باره می‌گوید: اعتبارات فصل کشاورزی و منابع طبیعی در لایحه بودجه ۹۳ در قالب ۲۲ برنامه و ۸۷ طرح با اعتبار ۷۵۱۴ میلیارد ریال پیش‌بینی‌شده است و نسبت به اعتبار سال ۹۲، برابر ۴/۳۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین در اعتبارات تملک دارایی ملی وزارت جهاد کشاورزی در لایحه بودجه ـ که در قالب هفت فصل پیش‌بینی ‌شده ـ‌نسبت به سال گذشته منفی ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: اعتبارات هزینه‌ای کل کشور در لایحه بودجه امسال، ۱۴۳۱۱۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته، ۶/۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ اعتبارات هزینه‌ای جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابعه در لایحه بودجه به جز ردیف‌های متفرقه با اعتبار ۶۴۸۸ میلیارد ریال که نسبت به سال گذشته ۲/۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

نماینده رشت گفت: دیون صندوق بیمه کشاورزی به بانک کشاورزی، ناشی از ‌پرداخت نکردن سهم دولت در بودجه‌های چند سال اخیر به بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال است. پرداخت ۱۲۵۰ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی‌شده در بودجه سال ۹۳ نه از قدر مطلق دیون صندوق به بانک کشاورزی کم می‌کند و نه قدرت وام‌دهی بانک کشاورزی را بهبود می‌بخشد.

کاهش سهم آورده اولیه دستگاه‌های اجرایی به منظور استفاده از تسهیلات خارجی فاینانس از ۱۵ به ۵/۷ رسیده ‌که شرایط مناسبی به منظور ورود دستگاه‌های اجرایی برای تأمین منابع فراهم می‌کند. اختصاص ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی ناشی از اجرای قانون بودجه ۹۳ جهت پرداخت تسهیلات به بخش‌های غیردولتی به صورت ریالی به طرح‌های بخش آب و کشاورزی و منابع طبیعی و محیط‌زیست در غالب جزء (د) تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۹۳ دیده شده است.

عضو کمیسیون تلفیق افزود: مقایسه اعتبارات تملک دارایی‌ها سرمایه‌ای بر حسب برنامه در قانون بودجه ۹۲ و ۹۳ اعتبارات تملک دارایی‌های فصل کشاورزی و منابع طبیعی ۷۵۱۴۲۴۵ میلیون ریال است که ‌رشد منفی ۵/۳۹ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. از مجموع برنامه‌های مرتبط با بخش کشاورزی، هفده برنامه ‌رشد منفی شدید دارد؛ از جمله برنامه‌های پژوهشی کاربردی، راهبری آبخیزداری، راهبری ارتقای مکانیزاسیون کشاورزی، راهبری افزایش تولید محصولات باغی، راهبری افزایش تولید آبزیان پرورشی و مقاوم‌سازی ساختمان‌هاست که بیشترین کاهش مربوط به مقاوم‌سازی ساختمان‌هاست که منفی ۱۰۰ درصد است و در رده دوم، راهبری افزایش تولید آبزیان پرورشی با کاهش ۶۶ درصدی مواجه است.

این نماینده گفت: اعتبارات ردیف‌های متفرقه بخش کشاورزی در لایحه بودجه ۹۲ معادل ۵۸۳۱۳۳ میلیون ریال بوده که نسبت به اعتبار مصوب سال ۹۱ کاهش منفی ۳۳/۳۳ بوده است. از موارد مثبت اعتبارات بخش کشاورزی در لایحه سال ۹۱ افزوده شدن ماده ۲ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی بوده که متأسفانه در لایحه ۹۲ با کاهش ۱/۳۲ درصدی روبه‌رو شده است. مجموع اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای ردیف‌های متفرقه بخش کشاورزی در لایحه پیشنهادی سال ۹۲ با کاهش منفی ۱/۷۶ درصدی نسبت به سال ۹۱ بوده است.

در اعتبارات یارانه‌ای در لایحه بودجه ۹۳ در مقایسه با بودجه سال ۹۳ کاهش منفی۲/۷ درصدی داریم که نتیجه سه ردیف کاهش یعنی اعتبار ردیف یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید با منفی ۸/۲ درصد کاهش ردیف حمایت‌های مالی ماده ۲ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص ارائه مشاوره اجرایی، ترویجی و مدیریتی برای بهبود شرایط و افزایش کمی و کیفی محصولات اصلاح و بهبود شیوه‌های مصرف عوامل تولید و نهاد‌ها در محصولات و تولید کشاورزی و منابع طبیعی، انجام فعالیت‌های معرفی و تأمین زمین‌های افزایش ارزش افزوده و ارتقای بهره‌وری بخش و تشخیص و درمان آفات و بیماری‌های گیاهی و دامی تا سطح منفی ۱۰۰ درصدی کاهش پیدا کرده، اعتبار موضوع بند یک ماده ۱۴۳ قانون برنامه پنجم توسعه کشور ۲/۵۹ درصد کاهش داشته است.

افزایش اعتبار ردیف پرداخت ضرر و زیان و یارانه سود خرید تضمینی محصولات کشاورزی و یارانه اصل سود جریمه تسهیلات و مابه‌التفاوت سود کارمزد و سایر یارانه‌ها و بدهی‌ها تا سطح ۱/۲۵۷ درصد رشد پیدا کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در خود مجموعه وزارت کشاورزی سال ۹۳ نسبت به ‌۹۲ منفی ۵/۴۳ درصد کاهش وجود دارد. در بودجه سال ۹۳، ۸۵۹۳۵۱۹۴۵۳ میلیون ریال است که ۱۵۶۹۶۷۲بوده است؛ یعنی وزارت جهاد کشاورزی در مجموع ۸/۴۳ درصد بودجه آن کاهش پیدا کرده است.

این کاهش شامل موارد زیر است:


سازمان شیلات منفی ۱۹ درصد،
سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی منفی ۸/۴۸ درصد،
سازمان دامپزشکی ۹/۲۶درصد،
مؤسسه رازی منفی ۸/۴۰ درصد،
سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور منفی ۴/۲۱درصد،
و سازمان تعاون روستایی ۴/۴۷ درصد.

در مجموع اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی سازمان‌ها و مؤسسات تابعه در لایحه بودجه ۹۳ نسبت به سال پیش، منفی ۶/۴۸ درصد کاهش نشان می‌دهد./تابناک

Share