مهرداد حسينی

برنج ،از بهار تا پاییز

برنج ،از بهار تا پاییز در هفته گذشته به نقل از آقای لاهوتی نماینده مردم شریف شهرستان لنگرود در پایگاه خبری دیار میرزا آمده بودکه: “گنجاندن برنج هندی در سبد کالا باعث تاسف است ” واین موضوع بهانه ای شد تا در باره برنج این محصول مهم و استراتژیک شمال کشورمطلبی نوشته شود. در مقطعی […]

mehrdad-hosseiniبرنج ،از بهار تا پاییز

در هفته گذشته به نقل از آقای لاهوتی نماینده مردم شریف شهرستان لنگرود در پایگاه خبری دیار میرزا آمده بودکه: “گنجاندن برنج هندی در سبد کالا باعث تاسف است ” واین موضوع بهانه ای شد تا در باره برنج این محصول مهم و استراتژیک شمال کشورمطلبی نوشته شود.

در مقطعی بعد از انقلاب اسلامی که کشاورزی محور استقلال تلقی می شد برنج در استانهای شمالی کشور وضعیت مناسبی داشت و به تبع آن برنجکاران هم از شرایط خوبی برخوردار بودند هر سالی که به جلو می رفت اوضاع برای کشاورز رو به بهبودی حرکت می کرد ووضعیت برنج و برنجکاران بهتر می شد در آمدآنها که متاثر از قیمت برنج بود خوب بود و کفاف دخل وخرج آنان را می داد و در یک جمله برنجکاران زندگی آرامی را تجربه می کردند . .

اما متاسفانه رویکردها تغییر کرد و سایه پر مهر و مطلوبی که بر روی بخش کشاورزی سایه افکنده بود از سر وی برداشته شد و اوضاع نامناسب طبیعی کشور و شرایط سخت خشکسالی وکم آبی های مستمر هم مزید بر علت شدکشاورزان آن مسیر زیبای صعودی خود که در جهت آرامش بیشتر تدارک شده بود را به مخاطره می دیدند .نگرانی و استرس از به زیر کشت بردن زمین های کشاورزی با توجه به هزینه های سنگین خدمات و نهاده های آن ،کم آبی های مستمر و عدم تضمین خرید برنج با قیمت واقعی آن وجود مهربان کشاورزان شمال کشور را در بر می گرفت .اما با همه این وجود چاره ای جز کشت آن نداشتند قیمت های نازل برنج از یکسو و افزایش هزینه ها از سوی دیگر موجب شد تا کشاورزان نتوانند به تعهدات سپرده شده در بانکها جامه عمل بپوشانند و هر سالی که میگذشت بر وخامت اوضاع معیشت کشاورزان افزوده می شد . اما سر رسید های بانکها فرارسیده ،و صدای زنگ بدهی طلبکاران به صدا در آمده و خواب آرام را از چشم کشاورز برنج کار گرفته بود و آنها ناچار بودند تاحفظ آبرو نمایند. فروش بخشی از زندگی بدست آورده یک عمر تلاش مستمر خود و در یافت تسهیلات مستمر بانکی ازراههای برای خروج از این مخمصه بود .

اینک پس از سپری شدن همه رخداد های تلخ و شیرین مسیر ٰٰخوشبختانه مدتی است قیمت های برنج به سوی واقعی شدن به پیش می رود . واقعی نه از بابت رضایت کامل کشاورز ویا خریدار آن لکن از بابت پوشش یافتن هزینه های انجام شده تولید وجبران بخشی از رنج هایی که در طی آن متحمل شده است . به روشنی می دانیم که کشت محصول برنج در استانهای شمالی کشور که هنوز شرایط کامل پیشرفته ومکانیزه تولید و امکانات مورد لزوم آن بکار گرفته نمی شود قدری سخت بوده و با نیاز مندی به نیروی کار فراوان هزینه فراوانی را متوجه کشاورز می نماید و طبعا با شرایط موجود و همچنین مشقات فراوانی که از نخستین روز های خزانه گیری تا برداشت محصول به دنبال داشته و کم وکیف محصول هم علاوه بر همه مراقبتها ی مورد لزوم از نزولات جوی گرفته تا هوای آفتابی وقت برداشت محصول بستگی دارد افراد کمتری رغبت پیدا میکنند تا در این مسیر پر مشغله حرکت نمایند لذاجا داردبا وجود همه این سختی ها وقتی محصول کشاورز به بار می نشیند برنج آنان که به رنج فراوان و تلاش جمعی همه مجموعه خانواده بدست آمده است با استقبال گرم بازار مواجه شود .و با قیمت واقعی خود که خستگی سالانه کشاورز را بر طرف می نماید موجبات شادمانی آنان را فراهم سازد. اما تجربه نشان داده است که وقتی که فصل کاشت است وکشاورز به دلایلی موجه محصولی برای فروش ندارد برنج شمال حتی خورد شده آن با قیمت مناسب و به شیرینی خرید و فروش میشود که البته جز حسرت منفعتی برای کشاورز ندارد .

اما پس از برداشت محصول یعنی موقعی که می تواند فضای دل انگیزی برای کشاورز باشد تا با فروش محصولی که با همه وجود در جهت تولید آن تلاش نموده است بتواند زمینه ی شادی خود و خانواده اش رافراهم نماید و آماده نبردی دوباره با زمین سخت در سال آینده شود قیمت های برنج مثل فشار خونی که به یکباره بیفتد سقوط می کند و مورد بی مهری قرار میگیرد و چه بسا کشاورزانی که علی رغم مشکلات عدیده زندگی زمینه ی فروش واقعی محصولات خود را به دست نمی آورند و لذا ناچارند به جهت گذر عمر و معاش روزانه خود محصول تولید شده اش را به قیمتی که متاسفانه بازار برای آن ها تعیین می کند بفروش برسانند جا دارد گفته شود که خیلی از زمین های کشاورزی هم وجود دارند که متاثر از این فضای سرد موجود و شاید عواملی دیگر نظیر فروش زمین و … به زیر کشت نمی روند . اینک از همه ی مسئولان عزیز کشور به ویژه آنانی که در حوزه با اهمیت کشاورزی مشغول به خدمت هستند در خواست می شود که برای بهبود اوضاع تولید برنج ، این محصول استراتژیک شمال کشور همت خود را به کار گیرند تا انشاالله زمینه خودکفایی آن فراهم شود و از نمایندگان محترم شمالی به ویژه عضو کمیسیون تلفیق بودجه هم انتظار می رود در این خصوص چاره ای اندیشیده تا باحمایت از این بخش کشاورزان ما بتوانند با روحیه ای مصمم تر در جهت اهداف بلند افزایش تولید داخلی برنج برای نیل به خودکفایی کامل آن گام بردارند. البته نگارنده با همه اهمیتی که به این موضوع قایل است به این نکته هم باور دارد که این محصول مهم خوراک اصلی مردم در کشور است لذا افزایش مستمر قیمت ها می تواند موجبات نگرانی و تکدر خاطر آن عزیزان را فراهم و یا سهم مصرفی این محصول را از سفره آنان کاهش دهد لذا جا دارد دولت محترم ضمن حمایت از تولید داخلی ، چاره ای نیز برای آنان اندیشیده تا در اقتصاد خسته کننده امروز ،مصرف کنندگان برنج به تعب و سختی زندگی روزمره بیش از آنجه که هست دچار نگردند.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی  لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share