وزیر نیرو خبر داد

افزایش ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومانی قبوض آب و برق/کاهش ۲۹ درصدی ورودی آب به سدها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چیت‌چیان افزایش بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومانی ماهانه قبوض را پس از اتخاذ تصمیم دولت در مورد تعرفه تایید کرد و درباره زمان افزایش تعرفه نیز گفت: در مورد زمان تغییر تعرفه تا پایان سال جاری یا در سال آینده صحبتی نمی‌کنم تا تصمیمات لازم دراین باره اتخاذ شود اما قبوض ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان افزایش خواهند داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حمید چیت‌چیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر ماهیت پرداخت کننده ۹۰۰ میلیون دلار وام برای ساخت نیروگاه‌های لازم در راستای تامین برق صادراتی مورد درخواست پاکستان گفت: این قرارداد مربوط به گذشته است، با توجه به این که پاکستان اقداماتی که باید انجام می داد را انجام نداد، ساخت نیروگاه برای افزایش صادرات برق به پاکستان در خاک آن کشور و یا در داخل در دستور کار نیست و وامی پرداخت نمی‌شود.

chit750112وی با اشاره به این‌که نیروگاهی که در زاهدان قرار است ساخته شود نیز عمدتا برای تامین برق منطقه سیستان و بلوچستان است، افزود: همانند گذشته مقداری برق به پاکستان صادر می کنیم و این روند ادامه دارد اما برای صادرات بیشتر با توجه به این که در سال‌های گذشته پس از عقد تفاهم نامه پاکستان اقدامات لازم را انجام نداده، نیروگاه نمی سازیم.

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد آخرین وضعیت سد بلعا در لبنان که از سوی رسانه‌های عربی به عنوان هدیه ایران از آن یاد می‌شود، سخنی نگفت.

افزایش ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومانی قبوض آب و برق در آینده‌ای نزدیک

وزیر نیرو در مورد تعرفه پیشنهادی وزارتخانه برای آب و برق با تاکید بر این‌که سناریوهای متعددی برای تعیین تعرفه آب و برق وجود دارد، گفت: تا زمانی که تصمیم درباره این موضوع در دولت و بخش های تصمیم گیرنده اتخاذ نشود صحبتی دراین مورد نمی کنم. چرا که قضاوت‌های مختلف به کار کارشناسی کارگروه کمک نمی کند.

وی تصریح کرد: تعدیل قیمت به صورت‌های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته و اثرات آن در افزایش احتمالی هزینه‌های مردم سنجیده شده است. پس از بررسی‌ها تمام پیشنهادات در اختیار دولت و گروه تصمیم گیرنده قرار گرفته است.

چیت‌چیان افزایش بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومانی ماهانه قبوض را پس از اتخاذ تصمیم دولت در مورد تعرفه تایید کرد و درباره زمان افزایش تعرفه نیز گفت: در مورد زمان تغییر تعرفه تا پایان سال جاری یا در سال آینده صحبتی نمی‌کنم تا تصمیمات لازم دراین باره اتخاذ شود اما قبوض ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان افزایش خواهند داشت.

کاهش ۲۹ درصدی ورودی آب به سدها

وزیر نیرو در مورد وضعیت منابع آبی کشور در سال آبی جاری (از اول مهر تاکنون)، اظهار کرد: ۷۶ میلیمتر به طور متوسط بارندگی داشتیم که نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد و نسبت به درازمدت چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که کاهش در میزان جریان‌های سطحی بیشتر بوده و قریب به ۳۷ درصد نسبت به سال‌های قبل است گفت: تنها از حجم ۴۱.۴ میلیارد متر مکعبی مخازن ۳۹ درصد پر است و حجم ورودی آب از ابتدای سال تاکنون به میزان ۵.۷ میلیارد متر مکعب بوده در حالی که در سال قبل در زمان مشابه شاهد ۸.۳ میلیارد متر مکعب ورودی آب بوده ایم بنابراین در بخش ورودی آب‌ها نیز شاهد ۲۹ درصد کاهش هستیم.

وی تصریح کرد: اکنون پنج سد لار، لتیان، ماملو، کرج و طالقان در اطراف تهران ۱۹۴ میلیون متر مکعب ذخیره دارند که نسبت به ۲۳۳ میلیون متر مکعب ذخیره در سال گذشته شاهد ۱۷ درصد کاهش دراین بخش هستیم. همچنین حجم آب ذخیره شده نسبت به سال قبل ۳۴ درصد کاهش دارد و تنها ۲۲ درصد از حجم مخازن سدهای مذکور پر است.

با ثبات نرخ ارز و کاهش آهنگ رشد نرخ تورم آرامش ایجاد شد

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که در ماه‌های اخیر با توجه به ثبات قیمت ارز و کاهش آهنگ رشد نرخ تورم‌، آرامشی دربازار حاکم بود، گفت: رغبت و تمایل بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه‌ها بیشتر احساس می‌شود. در حوزه برق مانند گذشته سیاست وزارت نیرو ادامه دارد و در سه حوزه تولید برق در نیروگاه‌های بزرگ، نیروگاه‌های تولید پراکنده و نیروگاه‌های تجدیدشونده مقرراتی درحوزه اعمال شده است.

وی اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی را در نیروگاه‌های تولید پراکنده به ۷۳ تومان رساندیم و در صورتی که نیروگاه‌های مذکور راندمان بالا داشته باشند ۱۰ درصد به قیمت بیان شده اضافه خواهد شد و در صورتی که نیروگاه به صورت CHP باشد یک چهار قیمت سوخت مصرفی نیروگاه تولید پراکنده هم به تولیدکننده پرداخت می شود.

 

وزیر نیرو همچنین با تاکید بر شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری و فراهم سازی تسهیلات لازم برای فعالیت بخش خصوصی گفت: نیروگاه‌های حرارتی بزرگ نیز مانند گذشته مشارکت بخش خصوصی را می طلبد و این بخش می تواند در حوزه نیروگاه‌های بزرگ نیز فعال باشد.

فراهم سازی شرایط برای عقد قراردادهای مختلف در امور آب و فاضلاب

چیت‌چیان با اشاره به این‌که در بخش آب و فاضلاب نیز زمینه برای مشارکت بخش خصوصی فراهم شده تا در پروژه‌هایی از قبیل تصفیه خانه آب و فاضلاب و جمع آوری و دفع فاضلاب مشارکت داشته باشند، گفت: در همه موارد امکان عقد قرارداد به صورت BOO، BOT و بیع متقابل وجود دارد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو درزمینه واگذاری نیروگاه‌های احداث شده توسط وزارتخانه نیز گام‌های بلندتری برمی دارد. در حال حاضر بیش از ۳۰ نیروگاه برای واگذاری به بخش خصوصی معرفی شده است.امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی شاهد ارتقای سطح کیفی زندگی مردم و توسعه اقتصادی بیشتر در کشور باشیم.

تنها تا سال ۹۴ از سوخت مایع در نیروگاه‌ها استفاده خواهد شد

وزیر نیرو با بیان این‌ وعده که از سال ۹۴ به بعد در تمامی نیروگاه‌ها تنها از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده خواهد شد گفت: به دلیل آلودگی که از به کارگیری سوخت مازوت در نیروگاه‌ها حاصل می‌شود، دولت مصوبه‌ای را ابلاغ کرد مبنی بر این که تمامی نیروگاه‌ها باید از سوخت گاز طبیعی استفاده کنند اما به دلیل عدم بهره برداری به موقع از فازهای پارس جنوبی و نبود گاز طبیعی به میزان لازم مقرر شد تا سال ۹۴ نیروگاه ها مجاز به استفاده از مازوت باشند.

چیت‌چیان ادامه داد: از سال ۹۴ به بعد تمام نیروگاه‌های حرارتی باید از گاز طبیعی استفاده کنند چرا که این کار هم از نظر اقتصادی به صرفه است و هم از میزان آلاینده‌ها کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که به طور متوسط روزانه ۱۷۰ میلیون متر مکعب یا لیتر گاز طبیعی یا سوخت مایع برای نیروگاه‌ها به کار گرفته می‌شود گفت: به طور متوسط از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از سوخت نیروگاه‌ها، سوخت مایع بوده و از گازوئیل و مازوت استفاده شده است اما در ایام سرد به خاطر افزایش مصرف گاز طبیعی از حجم بیشتری سوخت مایع استفاده می‌کنیم.

وزیر نیرو در مورد احتمال متوقف شدن کار نیروگاه به خاطر کمبود گاز گفت: با همکاری وزارت نفت مقدار قابل توجهی سوخت مایع در نیروگاه‌ها در فصول قبل ذخیره کرده‌ایم بنابراین با تلاش همکاران شرکت پالایش و پخش برای تامین سوخت از طریق سوخت ذخیره شده و سوخت تحویلی روزانه نیروگاه‌ها را فعال نگاه داشته ایم و تاکنون هیچ نیروگاهی به دلیل کمبود سوخت از مدار خارج نشده است.

ورود ۱۸۰۰ مگاوات ظرفیت جدید و انتظار صرفه جویی ۲۰۰۰ مگاواتی در سال ۹۳

 

وی با اشاره به این‌که از بدو شروع دولت یازدهم کارگروه ویژه‌ای برای تامین برق در پیک سال آینده تشکیل شده است، گفت: اولین مولفه‌ای که پیگیری می‌شود، ورود ظرفیت‌های نیروگاهی جدید به مدار است. تاکنون ۸۴۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید وارد مدار شده و امیدواریم تا تابستان سال آینده تعداد دیگری از نیروگاه‌های حرارتی نیز وارد مدار شوند.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که ۱۰ واحد گازی و واحد بخار سیکل ترکیبی احداث می‌شوند، گفت: به این ترتیب ۱۸۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید تا پیک سال آینده وارد مدار خواهند شد.

چیت چیان در مورد علت عدم ظرفیت سازی جدید به میزان ۵۰۰۰ مگاوات طبق برنامه گفت: طی دو سال گذشته از حجم سرمایه‌گذاری در بخش احداث نیروگاه‌های جدید به شدت کاسته شده بود که این موضوع کار را با مشکل مواجه کرده است. لذا برای جبران این امر ۲۰۰۰ مگاوات صرفه جویی و مدیریت بار با همکاری شرکت‌های توزیع و صنایع کشور در برنامه است.

وی در مورد برنامه وزارت نیرو برای جلوگیری از قطعی آب گفت: در این حوزه مدیریت مصرف دنبال می‌شود و از سوی دیگر حقابه برخی مصرف‌کنندگان کشاورزی را برای استفاده‌ از چاه‌ها برای تامین آب شرب خریداری خواهیم کرد.

وزیر نیرو همچنین تاکید کرد: در برخی شهرها نیز در صورت عدم امکان تامین آب طرح‌های آبرسانی اجرا می‌شوند بنابراین امیدواریم در سال آینده شاهد قطعی آب نباشیم.

 

ورود ۴۰ واحد بخار به نیروگاه‌های کشور تا سال ۹۴

چیت‌چیان با اشاره به این‌که بازده کل نیروگاه‌های حرارتی کمتر از ۵۵ درصد است مگر در واحدهای جدید نیروگاهی در دنیا ساخته می‌شود گفت: متوسط بازده نیروگاه‌های حرارتی کشور حدود ۳۷.۵ درصد است.

وی افزود: براساس برنامه ریزی‌ها ۴۰ واحد بخار به نیروگاه‌های کشور تا اوایل سال ۹۴ افزوده خواهد شد و در این زمینه مجلس همراهی خوبی داشت به گونه‌ای که در بودجه سال ۹۲ تصویب شد ۱۲ هزار میلیارد تومان به صورت بیع متقابل در اختیار نیروگاه‌هایی قرار گیرد که قصد افزایش بازده نیروگاه را دارند.

وزیر نیرو تاکید کرد: در بودجه سال ۹۳ نیز همین رقم ۱۲ هزار میلیارد تومان برای مورد کاربری مذکور در نظر گرفته شده است.

 

انتقال آب دریای خزر پس از اخذ مجوز سازمان محیط زیست

چیت‌چیان اظهار کرد: هر گاه سازمان محیط زیست مجوز دهد کارهای عملیاتی طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: پروژه‌هایی که در آن‌ها بنا است آب بین حوزه‌ها منتقل شود از حساسیت خاصی برخوردارند بنابراین ارزیابی زیست محیطی کاملی صورت گیرد.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که اعتبارات تخصیص یافته به پروژه مذکور تا سال ۹۲، اعتبارات مطالعاتی بوده است گفت: مطالعات پروژه در حال تکمیل شدن است و نشست‌هایی نیز برای بررسی ابعاد زیست محیطی طرح برگزار شده است.

تخصیص اعتبارات کاهش یافته پروژه‌ها به بخش بازنگری در طرح‌ها

 

چیت‌چیان در مورد بازنگری در سدسازی گفت: در سال آبی ۹۱-۹۲ شاهد کاهش روان‌آب‌ها نسبت به درازمدت به میزان ۴۶ درصد بودیم بنابراین آب کافی در برخی سدها جمع نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که در پروژه‌های سدسازی بازنگری خواهد شد و اطلاعات تصحیح می‌شود گفت: آثار تغییرات اقلیم در ۱۵ سال اخیر در پروژه‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به این‌که بازنگری در پروژه‌ها تا پایان سال به نتیجه خواهد رسید گفت: ان‌شاءالله اجرای پروژه‌ها را در سال آینده با یاری خداوند ادامه می دهیم. در سال جاری در قانون بودجه ۹۳ لحاظ شده که اعتبارات برخی از طرح‌ها کاهش یابد و اعتبارات به بخش مطالعات تخصیص پیدا کند اما اعتبارات هیچ یک از پروژه‌ها حذف نشده است.

 

تاکنون کسی را توبیخ نکرده‌ام

چیت‌چیان در پاسخ به این پرسش که آیا کسی به خاطر ترک برداشتن سد کارون ۴ توبیخ شده است؟‌گفت: خیر.

وی همچنین در مورد وعده خود به نمایندگان برای تجدیدنظر در هزینه انشعاب گفت: هزینه انشعاب در کمیته‌ای مشترک با نمایندگان در حال بررسی است و احتمال تجدیدنظر براساس ارزش منطقه‌ای وجود دارد.

نارضایتی سرمایه‌گذار در بخش تجدیدپذیر از بانک‌ها است

وزیر نیرو در مورد نارضایتی برخی از سرمایه گذاران از بخش احداث نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر گفت: نارضایتی از خرید تضمینی برق تجدیدپذیر نیست چرا که این نرخ ۱۱ برابر نرخ فروش برق تعیین شده است.

چیت‌چیان اظهار کرد: تمام کسانی که تاکنون ابراز علاقه برای مشارکت در احداث نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر کرده‌اند معتقدند قیمت خرید تضمینی برق مناسب است اما ممکن است نارضایتی از بانک‌ها باشد که شاید تسهیلات لازم را نمی دهند.

وی با اشاره به این‌که تولیدکنندگان می‌توانند برق را در بازار برق (شبکه) یا بورس انرژی عرضه کنند گفت: راه برای خرید و فروش برق باز است.

وزیر نیرو همچنین در ادامه صحبت‌های خود به استفاده از تسهیلات خارجی در پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو در استفاده از تسهیلات خارجی پیش قدم است و اکنون دو پروژه فعال با فاینانس چین در حال اجرا است.

آب و برق کیش به خاطر کمبود اعتبار به شبکه وصل نشده است

 

چیت‌چیان همچنین در مورد وضعیت تامین برق کیش اظهار کرد: قرار بود با تخصیص ۵۰ درصد هزینه خطوط کیش به شبکه متصل شود اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار این پروژه تاکنون اجرایی نشده است.

وزارت نیرو در مقابل وزارت راه قرار نگرفت

وی درمورد ادعای مسوولین وزارت راه و شهرسازی مبنی بر این‌که وزارت نیرو به خوبی پایبند به تعهدات خود نبوده است گفت: به دلیل اخلاق کاری نمی‌خواهم پاسخ صحبت‌های مسوولین وزارت راه را بدهم اما اگر گفته شده باشد که ما اعتبارات را کامل دریافت کرده‌ایم، اشتباه است.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که تمام منابع مالی درا ختیار ما قرار نگرفته است گفت: تامین انشعاب‌های آب، برق و فاضلاب مساکن مهر حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما برای تامین زیرساخت‌های واحدهای مسکونی مهر تنها ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز تخصیص داده شده است.

چیت‌چیان ادامه داد:‌ در بخش مسکن مهر باید زیرساخت‌های یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تامین شود. در دولت گذشته برای تامین انشعاب آب، برق و فاضلاب هر دو واحد ۹۰۰ هزار تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که تصمیم کارشناسانه‌ای نبوده چرا که واحدهای مسکونی مهر در مناطقی دور از شهر ساخته شده و فقط بحث اتصال به شبکه نیست.

وی توضیح داد: برای تامین انشعاب‌های آب، برق و فاضلاب باید شبکه توسعه پیدا کند لذا تنها هزینه اتصال به شبکه کافی نخواهد بود. در حال حاضر با مسوولین وزارت راه و شهرسازی در حال تبادل نظر هستیم تا بتوانیم آب و برق تمام واحدهای برنامه ریزی شده را تامین کنیم.

کاهش ظرفیت نیروگاه‌ها با توجه به جایگاه آن‌ها

وزیر نیرو با اشاره به این‌که اگر نیروگاه گازی بالاتر از سطح دریا واقع شود ، ظرفیت تولید آن از ظرفیت اسمی کمتر خواهد شد گفت: در بخش نیروگاه‌های آبی نیز با توجه به کاهش جریان‌های سطحی ظرفیت تولید کاهش پیدا کرده است.

چیت‌چیان تصریح کرد: با وجود این که ظرفیت اسمی نیروگاه‌های آبی بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ مگاوات (۱۵ درصد ظرفیت نصب شده) است به دلیل کاهش جریان‌های سطحی بیش از پنج درصد انرژی برق را نمی توانیم از طریق نیروگاه‌های آبی تامین کنیم.

صنایع دیگر از آب زاینده‌رود استفاده نمی کنند

وزیر نیرو با اشاره به این‌که از صنایع خواسته‌ایم در حوضه رودخانه زاینده رود از آب زاینده رود استفاده نکنند گفت: پساب حاصل از مصرف آب در شهرها به صنایع اختصاص پیدا می‌کنند.

چیت‌چیان با بیان این‌که تقریبا ۷۰ درصد آب مصرفی شهرها و مراکز جمعیتی به صورت پساب قابل بازیافت است گفت: در اکثر شهرها در صنایع از پساب استفاده خواهد شد.

وزارت نیرو به نفت بدهی ندارد

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت نیرو چقدر بدهی به وزارت نفت دارد گفت: چنین مناقشه‌ای در بین نیست چون میزان بهای برقی که باید از مصرف‌کننده بگیریم مشخص است و با توجه به اجرای قانون هدفمندی‌ نرخی که به هدفمندی پرداخت شده تعیین شده لذا مبلغی قرار نبوده به وزارت نفت به صورت مستقیم بدهیم که بدهی داشته باشیم.

با برداشت‌های غیر مجاز برخورد می‌شود

وزیر نیرو با اشاره به این‌که برخورد با برداشت‌های غیر مجاز از آب در دستور کار تمام شرکت‌های آب منطقه‌ای قرار گرفته است گفت: تفکیک انشعاب در تمام واحدهای جدید اجرا می‌شود و در مورد اشتراک‌های گذشته را مردم تشویق و تفکفک انشعاب می کنیم وتسهیلات لازم را ایجاد خواهیم کرد.

کمک به دریاچه ارومیه از طریق پساب

چیت‌چیان با اشاره به این‌که روند کاهش آب دریاچه ارومیه از سال ۷۸ آغاز شده است گفت: تغییرات اقلیم، افزایش درجه هوا، افزایش تبخیر هوا و افزایش شدید میزان برداشت آب برای مصرف کشاورزی باعث ایجاد شرایط کنونی دریاچه ارومیه شده است.

وی تصریح کرد: زمین های کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه از ۱۵۰ هزار هکتار به بیش از ۴۸۰ هزار هکتار رسیده است. با در نظر گرفتن این که هر متر مکعب آب برای یک متر مربع زمین کشاورزی مصرف می‌شود، سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب برداشت آب در منطقه افزایش یافته است.

وزیر نیرو با اشاره به افزایش مصرف شرب و افزایش مصرف آب در بخش صنعت گفت: آمیزه‌هایی از دلایل طبیعی از جمله خشکسالی و عملکرد انسان در منطقه کاهش آب دریاچه ارومیه شده است. نخست باید مصارف آب را مدیریت کنیم و الگوی آبیاری و کشت را تغییر دهیم.

چیت‌چیان با اشاره به این که آب‌های شهری را تصفیه می کنیم و پساب حاصل را وارد دریاچه ارومیه خواهیم کرد گفت: تلاش می‌شود طی سه چهار سال آینده روند دریاچه تغییر پیدا کند.به صورتی که روند کاهش تثبیت شده و میزان آب شروع به افزایش پیدا کردن کند اما حداقل دو دهه زمان برای رسیدن دریاچه به شرایط مطلوب لازم است.

وی با اشاره به این‌که ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب جدید به دریاچه وارد می‌شود، گفت: انتقال آب از رودخانه ارس و دریاچه خزر نیز در دستور کار است گرچه انتقال آب از دریای خزر در حال حاضر در مرحله مطالعه است.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که رودخانه های حوضه دریاچه ارومیه لایروبی می‌شوند تا از پخش شدن آن جلوگیری شود گفت: رودخانه‌ها لایروبی می‌شوند تا آب بیشتری وارد دریاچه شود.

عدم توازن هزینه و درآمد مانع رشد بورس انرژی

چیت‌چیان در مورد دلیل سرعت کم رشد بورس انرژی گفت: صنعت برق با عدم توازن در هزینه‌ها و درآمدها مواجه است علاوه بر برنامه‌های تصویب در گذشته باید کاری کنیم تا مصرف‌کنندگان بزرگ به سمتی هدایت شوند که مستقیم برق را از بورس خریداری کنند.

وی تصریح کرد: امیدواریم حد نصاب را به مرور زمان کاهش دهیم تا متقاضیان بتوانند تا چهار و پنج مگاوات برق را از بورس خریداری کنند.

واگذاری انشعاب تا شش سال آینده به روز می‌شود

 

وزیر نیرو در مورد هزینه انشعاب نیز با تاکید بر شفاف سازی به عمل آمده در این بخش گفت: تا شش سال آینده واگذاری انشعاب‌ها به روز می‌شود و در دو هفته کارهای لازم صورت خواهد گرفت. همچنین هزینه انشعاب درحال حاضر برای روستاها ۳۲۷ هزار تومان، برای شهرها ۸۷۰ هزار تومان و برای شش کلانشهر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با قدرت ۲۵ آمپر در نظر گرفته شده است. بنابراین با نگاهی می بینیم که حق انشعاب نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است و نه افزایش.

چیت‌چیان با اشاره به این‌که در گذشته در کشور حق اشتراک به صورت متوسط ۵۵۰ هزار تومان بود اما اکنون به صورت متوسط ۸۵۰ هزار تومان شده است بر کاهش حق انشعاب تاکید کرد وگفت:‌ قبلا گفته می‌شد که مشترک باید حدود سه تا چهار سال و حتی تا شش سال باید منتظر انشعاب با نرخی که از سوی شرکت‌های توزیع دریافت می‌شد بماند و در صورتی که زودتر خواهان دریافت انشعاب بود باید هزینه نیرو رسانی به پیمانکاران غیر دولتی پرداخت کند.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شده بود که پیمانکاران هزینه‌های مختلف دریافت می‌کردند و سو جریان مالی ایجاد شده بود. بنابراین الان شفاف سازی صورت گرفته و تنها یک رقم مشخص از مشترک دریافت می‌شود و تا پنج شش سال آینده واگذاری به روز می‌شود.

پروژه‌های زهکشی عقب مانده است

وزیر نیرو با اشاره به این‌که پروژه‌های احداث سیستم آبیاری زهشکی عقب مانده است، گفت: تلاش می کنیم بتوانیم با استفاده از فاینانس بین المللی احداث شبکه‌ها را به روز کنیم.

چیت‌چیان در مورد مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی نیز تصریح کرد: در بخش کشاورزی مدیریت مصرف آب در حوزه فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی است. دولت نیز اعتبارات خوبی پیش بینی کرده مبنی بر این که ۸۵ درصد از هزینه‌های اصلاح الگوهای آبیاری از طریق دولت و ۱۵ درصد توسط کشاورز پرداخت شود که امیدواریم این موضوع مورد استقبال کشاورزان قرار گیرد.

وی با تاکید بر این‌که آب یک سرمایه بین نسلی در کشور است گفت: هیچ کس مجاز نیست به هر دلیلی بیش از میزان منطقی از آب استفاده کند. اگر ما بیش از حقمان از آب استفاده کنیم به هموطنانمان و نسل‌های آینده ظلم کرده‌ایم.

در بخش کشاورزی اسراف می شود

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که در کشور ما با هر متر مکعب آب ۸۴۰ گرم محصول کشاورزی تولید می‌شود تاکید کرد: در همین کشورهای آسیای میانه که برخی از آن‌ها از نظر فن‌آوری از ایران عقب‌تر هستند به ازای هر متر مکعب آب یک کیلوگرم محصول کشاورزی تولید می‌شود حال آن که متوسط تولید محصولات کشاورزی در دنیا دو کیلوگرم به ازای مصرف هر متر مکعب آب است بنابراین ما داریم اسراف می کنیم.

چیت‌چیان تاکید کرد: اگر به مساله بیان شده توجه نکنیم مشکل دریاچه ارومیه در دیگر دشت‌ها تکرار می‌شود در حال حاضر بیلان بیش از ۲۹۰ دشت از ۶۰۹ دشت کشور منفی است.

زمین‌ها شور می‌شوند

وی تصریح کرد: به دلیل افزایش برداشت بی رویه از آب‌های سطحی آب شور شده و آب شور وارد زمین می‌شود بنابراین بعد از چند سال‌ها زمینها دیگر مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.

وزیر نیرو در پایان تاکید کرد: روند کنونی مصرف آب جز صدمه زدن به ما، کشاورزان و نسل‌های آینده نتیجه دیگری نخواهد داشت./ایسنا

Share