دکتر روحانی در جمع استانداران :

استانداران ، افراطیون هیچ جناحی را به‌کار نگیرند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس جمهور حمایت مقام معظم رهبری از راه و خط مشی دولت در همه مراحل مهم و حساس را یک سرمایه بسیار ارزشمندی خواند و تاکید کرد: در شرایط فعلی باید همه دست در دست یکدیگر بگذاریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور در گردهمایی استانداران سراسر کشور افزود: همه باید یادمان باشد که در یک کشور به سرمی بریم، یک رهبر داریم و یک دولت داریم. باید در شرایط فعلی دست به دست هم دهیم و نگذاریم عده‌ای در جامعه فاصله و انشقاقی به وجود آورند. در بحث مسائل اجتماعی امروز شاهد آرامشی نسبی هستیم و هدف این دولت این است که کشور را از حالت تنش، خشونت و افراط به طور کامل خارج کند.

IMAGE635246883328913388

رئیس جمهور افزود: شرایط اجتماعی کشور باید به گونه‌ای باشد تا افرادی که تمایل به افراط و خشونت دارند که البته تعدادشان اندک است، فضایی را برای این حضور پیدا نکنند.

وی یکی از اهداف دولت را آشتی در سطح جامعه برشمرد و گفت: ‌ باید همه را به هم نزدیک کنیم. آن رسانه‌هایی که بر طبل انشقاق می‌کوبند دارای اشتباه تاریخی هستند، هیچ جناح و حزب فعالی را نمی‌توان حذف کرد بلکه باید همه با هم تعامل کنیم و قواعد بازی را بیاموزیم.

وی با بیان اینکه در شرایط ویژه‌ای به سر می‌بریم گفت: کشور را باید به شرایطی کاملاً طبیعی برگردانیم و این دولت با حمایت مردم و رهبری این کار را انجام می‌دهد.

راهی جز قانونگرایی پیش پای ما نیست

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در جمع استانداران سراسر کشور گفت: امروز شرایط برای فعالیت سیاسی آماده‌تر از دیروز است و ما این شرایط را اماده‌تر می‌کنیم و یکی از درخواست‌های من این است که استانداران باید از فعالیت احزاب حمایت کنند.

روحانی افزود: ما نمی‌توانیم در یک جامعه بزرگ بدون تشکیلات و احزاب، افکار عمومی و سیاسی را هدایت کنیم و رشد دهیم و مردم را از لحاظ سیاسی اماده کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه سازماندهی، تشکیل دولت و انتخاب استانداران دولت همه تلاش خود را به کار گرفت، گفت: بعد از صد‌ها ساعت مشورت برای انتخاب وزرا، روزهای فراوان و شب‌های طولانی که تا پاسی از شب و تا نیمه شب گاهی ادامه می‌یافت.

رئیس جمهور افزود: وقتی شب ۲۳ ماه مبارک رمضان ما به انتخاب همه وزرا رسیدیم و در ان شب قدر در اغاز شب همه وزرای پیشنهادی را جمع کردیم و من با ان‌ها صحبت کردم برای من شب شیرینی بود، اینکه بتوانم در روز تحلیف فهرست وزرا و برنامه دولت را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنم.

روحانی گفت: برخی از دوستان به من می‌گفتند این کار شدنی نیست، اما برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، تقدیم فهرست وزرا و برنامه دولت در روز تحلیف انجام گرفت.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی با دولت داشته، گرچه سوالات و احضارهای فراوان ممکن است برخی از وزرای ما را مکدر کرده باشد، اما نباید برنجیم، نباید شیوه تعاملیمان را با مجلس از دست بدهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت با مجلس، سه قوه با هم، تحت نظر مقام معظم رهبری می‌توانند کار‌ها را پیش ببرند، گفت: اختلاف بین دو قوه به صلاح کشور نخواهد بود.

روحانی گفت: مجلس شورای اسلامی تا امروز چه در زمینه اصلاح بودجه سال ۹۲ چه در زمینه بودجه ۹۳ و چه در زمینه دولت همکاری خوبی داشته است.

وی افزود: اینکه درخصوص یکی از وزرا چند بار رئیس جمهور ناچار شد به مجلس برود تا وزیر ورزش و جوانان رای لازم را بگیرد، گرچه بی‌سابقه بود در تاریخ، ۴ وزیر برای یک پست معرفی کردن و در ‌‌نهایت چهارمی رای اوردن، من لااقل در تاریخ جمهوری اسلامی ایران یاد ندارم.

روحانی با بیان اینکه اما در عین حال باز هم حق مجلس بود، ما نباید از اینگونه امور برنجیم، گفت: باید به مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده ملت احترام بگذاریم، ما به مصوبات مجلس و به قانون مصوب مجلس و مورد تایید شورای محترم نگهبان، احترام خواهیم گذاشت و به ان عمل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه غیر از قانونگرایی راهی پیش پای ما نیست، افزود: بدانید فرار از قانون اگر به فرض منفعت موقتی داشته باشد، دارای ضررهای بسیار بلند و مهم و طولانی خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: باید در برابر قانون سر تسلیم فرود بیاوریم و همه به قانون احترام کنیم، در راس ان قانون اساسی، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری، مصوبات مجلس شورای اسلامی و همچنین مصوباتی که نمی‌شود گفت مصوبات قانونی، امام مصوباتی که در حکم قانون است یا لااقل باید بگوییم مصوبات لازم الاجرا، مثل مصوبات شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و امسال این‌ها.

روحانی افزود: بنابراین در این زمینه هم دولت موفق بود که در زمان لازم وزرا را معرفی کند و دولت در اولین فرصت شروع به کار کرد.

وی گفت: کار بعدی بعد از تشکیل دولت از لحاظ تشکیلاتی بحث استانداران بود، بار سنگینی بر دوش وزیر کشور بود. من می‌دیدیم که وی برای انتخاب برخی از استاندران چه سختی‌های فراوانی را تحمل کرد، کار سخت و مشکلی است.

روحانی گفت: طبیعی است نمایندگان مجلس و ائمه جمعه و مسئولان شهر توقعاتی دارند و افراد ذی نفوذ توقعاتی دارند. انهایی که در انتخابات حضور فعال داشتند توقعاتی دارند و جمع کردن این توقعات و رساندن همه به یک نقطه اشتراک کار ساده و اسانی نبود.

تمهیدات فراوان دولت برای رونق اقتصادی

رئیس جمهور در ادامه سخنرانی خود در نشست استانداران گفت: دولت تمهیدات فراوانی برای رونق اقتصادی داشته که از جمله آن‌ها مصوبه ۳۵ بندی است که همه آن‌ها در حال اجراست.

روحانی با بیان اینکه در سیاست خارجی شاهد گشایش اولیه هستیم و نه خیلی خوشبین هستیم و نه خیلی بدبین افزود: باید واقعیت را ببینیم و همه تحلیل ما هم باید بر واقعیت باشد.

روحانی با اشاره به اینکه امروز شرایط ما در سیاست خارجی در مقایسه با چند ماه گذشته و دولت قبل بسیار متفاوت است افزود: همه شما شاهد بودید که در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد تقریبا تمام دولت‌ها از جمله غربی‌ها درخواست ملاقات با رئیس جمهور ایران را داشتند که در گذشته بی‌سابقه بوده و این از آثار حماسه سیاسی حضور مردم است.

وی با بیان اینکه در بخش اقتصاد در شرایطی بودیم که فکر می‌کردیم شکستن تورم و رکود به آسانی امکان ندارد گفت: در طول هفته به علت شرایط فعلی بیشتر وقتم را صرف مسائل اقتصادی می‌کنم و از آغاز دولت تاکنون به طور منظم دو جلسه با مسئولان اقتصادی و مشاورین این بخش داشته‌ام.

رئیس جمهور اضافه کرد: اولین هدف ما مهار رشد تورم بود که تا به امروز به خوبی انجام شده و حتی کمی بالا‌تر از سطح توقعات اولیه ما رسیده است.

روحانی گفت: اینکه تورم نقطه به نقطه از ۴۳ درصد به حدود ۲۸ درصد رسیده و کاهش ۱۴ واحدی داشته است موفقیت بزرگی را در روش اقتصادی دولت نشان می‌دهد. اینکه آمار بیکاری کاهش دو و یک واحدی داشته است نشانه موفقیت دولت است و امروز بازار از ثبات نسبی برخوردار و نرخ رشد نقدینگی مهار و کاهش یافته است.

رئیس جمهور گفت: فضای کسب و کار با چند ماه پیش کاملا متفاوت است که همه این‌ها از موفقیت دولت حکایت دارد.

رئیس جمهور گفت: دولت تمهیدات فراوانی برای رونق اقتصادی و از بین بردن مقررات دست و پاگیر داشته که از جمله آن‌ها مصوبه ۳۵ بندی است که همه آن‌ها در حال اجراست و این از دیگر نشانه‌های موفقیت دولت است.

عملکرد استانداران باید احساس برد – برد برای همه ایجاد کند

رئیس جمهور در اجلاس استانداران سراسر کشورگفت: حضور استانداران در استان‌ها باید به گونه‌ای باشد که همه احساس برد – برد کنند و هیچ کس، هیچ جناح و حزب و گروه بزرگی احساس باخت نکند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود: حضور استانداران در استان‌ها باید به نحوی باشد که هیچ جناحی احساس شکست نکند همچنان که در انتخابات نیز باید به همین نحو عمل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: نمی‌خواهم بگویم اکثریت پیروز و اقلیت غیرپیروز عین هم باشند ممکن است بعضی جا‌ها متفاوت باشند اما همه در حقوق اساسی کشور یکسانند.

رئیس جمهور گفت: اینکه در سیاست خارجی یا مذاکرات می‌گوییم در پی بازی برد – برد باشیم به این علت است که اگر مبتنی بر برد – باخت شود مذاکرات ادامه پیدا نمی‌کند و هر طرفی احساس باخت کند پس از مدت کوتاهی آن توافق را بهم می‌زند و در پی نخستین فرصت است که توافق را بشکند، پس آن توافقی پایدار می‌ماند که مبتنی بر برد – برد باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: اگر ما بتوانیم مشترکاتی که مورد اتفاق همه است به عنوان معیار اصلی کار قرار دهیم، استان‌ها توسعه می‌یابند.

رئیس جمهور با تاکید بر رفع مشکلات اصلی استان‌ها اضافه کرد: اگر همه ببینند استاندار در پی رفع معضلات اصلی است و خودش در پی این کار است تا چند معضل اصلی را به پایان برساند جناحی هم که ابتدا فکر می‌کرد بازنده است خود را برنده می‌بیند همچنانکه همه استان و همه جناح‌ها خود را برنده می‌دانند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: اگر معضلات محیط زیست مانند معضلات مربوط به دریاچه ارومیه، زاینده رود، کارون، بختگان، هامون، جنگل‌ها، مراتع و پدیده ریزگرد‌ها در حد توانمان رفع شود همه استان‌ها احساس پیروزی می‌کنند و بازی برد – باخت از بین می‌رود و به انتخاب برد – برد تبدیل می‌شود.

رئیس جمهور افزود: با ادامه این روند پس از ۶ ماه همه انتخاب چنین استاندارانی را تحسین می‌کنند که توانسته‌اند معضلات مردم را رفع کنند حتی افرادی که ابتدا مخالف بودند در صحبت با وزیر کشور و رئیس جمهور رضایت خود را از استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت اعلام می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی استانداران را منتخب کل دولت دانست که به عنوان نمایندگان عالی سیاسی نظام در استان‌ها از حمایت دولت بهره مندند.

ایران پرچمدار مبارزه با خشونت در جهان

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در جهان است که این از آثار حماسه سیاسی و انتخابات ۲۴ خرداد است.

آقای روحانی در نخستین همایش استانداران افزود: در سیاست خارجی که به ظاهر فکر می‌شد قفلی زده شده است که هیچ کلیدی قادر به بازکردن آن نیست نخستین گشایش حاصل شد.

رئیس جمهورگفت: توافق اولیه با شش قدرت جهانی در مسئله هسته‌ای کار ساده‌ای نبود بلکه بسیار پیچیده، سخت و نیازمند به تصمیم گیری شجاعانه بود.

روحانی افزود: دولت این قول را به مردم داده است و امروز نیز قول می‌دهد هر چیزی که به صلاح این ملت باشد و منافع مردم را تامین کند بدون هیچ دغدغه و تردیدی وارد عمل می‌شود و مطمئن است که اکثریت قاطع مردم حامی دولت خواهند بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما از سر و صدای چند درصد نباید بهراسیم و نمی‌هراسیم؛ ما آمده‌ایم که خود و آبرویمان را فدای این ملت کنیم و این دولت، دولتی است که آماده فداکاری برای تحقق منافع ملی است.

روحانی گفت: دوستان ما در منطقه و سیاست مداران برجسته دنیا این کار و این توافق را تحسین کرده‌اند و آن را گامی بسیار مهم برای گشودن راه اصلی در روابط خارجی دانستند و پذیرفتند.

رئیس جمهور افزود: البته عده‌ای هم ممکن است خوشحال نباشند، که ما به آنان کاری نداریم، زیرا برای ما ابتدا رضای خدا و بعد رضای عامه مردم مهم است و بقیه چیزی نیست.

روحانی همچنین با استقبال از نقد سازنده به دولت گفت: یادمان باشد نباید از نقد بهراسیم و ناراحت شویم بلکه آزاد بگذاریم تا هر کسی نقد کند به ویژه اگر سالم، سازنده و دلسوزانه باشد بهترین کمک برای ماست.

رئیس جمهور افزود: حتی اگر اهداف دیگری هم پشت نقد پنهان باشد این دولت آن را به راحتی تحمل می‌کند.

روحانی گفت: احزاب و گروه‌ها خواهند دید که آستانه تحمل این دولت بسیار بالا‌تر از آن است که آنان قادر باشند دولت را در مسیر عصبانیت قرار دهند البته این بحث را نمی‌شکافم اما دولت در عمل نشان می‌دهد که آستانه تحمل بالایی خواهد داشت.

رئیس جمهور افزود: البته هرجا ضروری باشد مسایل کشور را مستقیم با مردم در میان خواهیم گذاشت.

دکتر روحانی در ادامه افزود باید با هم تعامل کنیم و قواعد بازی را بیاموزیم؛ ما یک رهبر داریم و یک دولت داریم؛ مجلس تعامل خوبی با دولت داشته؛ گرچه احضارهای فراوان برخی وزرا را مکدر کرده است ولی نباید شیوه تعاملی خود را از دست بدهیم.

نخستین نشست استانداران با هدف تبیین اهداف و دیدگاه‌های دولت و تشریح برنامه‌ها و همچنین بررسی و تبادل نظر میان مسئولان و استانداران با حضور رییس‌ جمهور در محل وزارت کشور سالن پیامبر اعظم (ص) در حال برگزاری است./شبستان

Share