دیدار مسئولین جهاددانشگاهی گیلان با اعضای شورای شهر رشت

احیای رودخانه زرجوب و گوهررود/توسعه و بهسازی فاضلابهای سنتی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست مسئولین جهاددانشگاهی استان گیلان با اعضای شورا و شهردار کلانشهر رشت در راستای آشنایی هرچه بیشتر این مجموعه با فعالیت ها و توانمندی های پژوهشی و علمی جهاد دانشگاهی برگزار شد .

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست مسئولین جهاددانشگاهی استان گیلان با اعضای شورا و شهردار کلانشهر رشت در راستای آشنایی هرچه بیشتر این مجموعه با فعالیت ها و توانمندی های پژوهشی و علمی جهاد دانشگاهی برگزار شد .

مهندس جمشید رسایی در ابتدای این دیدار با تشریح فعالیت‌های معاونت ها و مراکز جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف گفت: در حقیقت مباحث کاری مجموعه جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهشی و آموزشی و فرهنگی از قابلیت بالایی برخوردار است و طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها در استان گیلان در بخش آموزشهای ضمن خدمت ادارات و سازم28084ان ها از جمله شهرداری رشت در سالهای گذشته توسط جهاد دانشگاهی برگزار شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان گیلان با بیان تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در مجموعه جهاد دانشگاهی استان گفت: در سطح آموزش عالی مجموعا ۵ هزار و ۴۰۰ دانشجو در مراکز آموزشی عالی جهاد دانشگاهی گیلان تحصیل می کنند و جهاد دانشگاهی در بحث آموزش عالی ،هدف بهینه سازی فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی را مد نظر دارد تا در نهایت منجر به توسعه مشاغل کاربردی جامعه شود و به زودی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی شعبه علم و فرهنگ به دانشگاه علم و فرهنگ گیلان ارتقا می یابد.

وی سپس به فعالیت های فرهنگی و پژوهشی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: اولین پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی کشور در استان گیلان مستقر است و همکاران متخصص و جوان ما در پژوهشکده با طرح های جامع و اقدامات پژوهشی در حوزه محیط زیست فعال هستند و استان گیلان جزء محدود استانهایی است که دارای پژوهشکده کشوری می باشد و استفاده از این توانایی ها و استعدادها، مدیریت و ساماندهی و فراهم‌کردن بستر مناسب برای آنان در راستای توسعه استان بر عهده مسئولین است.

مهندس رسایی با بیان اینکه فعال سازی برخی معاونت های این نهاد در استان برای خدمت رسانی بهینه در جهت اهداف نهاد در دستور کار قرار دارد تصریح کرد: با همکاری و تلاش کل مجموعه جهاد دانشگاهی استان ما می توانیم از توان جهاد دانشگاهی کشور برای رفع مشکلات استان استفاده کنیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به نیاز استان به وجود بانک آمار و اطلاعات مناسب مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی «ایسپا» به زودی در استان گیلان آغاز به کار می کند و امیدواریم این مرکز در کنار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا بتواند به وظیفه اطلاع رسانی دقیق در راستای توسعه استان کمک کند.

مهندس رسایی گفت: انجام کارهای بزرگ برای کلان شهرهایی مانند رشت حق مردم این شهر است و با حضور افراد کارشناس در مجموعه اعضای شورای شهر رشت انتظاری غیر از این وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در این دیدار با اشاره به نقش پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در اجرای طرح های زیست محیطی در شهر رشت گفت: جهاددانشگاهی می تواند در احیای رودخانه ها، احیا و بهسازی فاضلاب سنتی شهر رشت به شورا و شهرداری کمک کند.

دکتر رضا جمشیدی چناری رئیس شورای اسلامی کلانشهر رشت به معضلات زیست محیطی شهر رشت اشاره کرد و گفت: معضل فاضلاب رشت تاریخی شده است و دو رودخانه رشت سرمایه های این شهر بودند که در ادوار گذشته هیچ کاری نه به لحاظ زیست محیطی و نه به لحاظ توریستی در آنها انجام نشده است.

وی از رئیس جهاددانشگاهی گیلان خواست تا مجموعه جهاددانشگاهی در بخش مکان یابی اج28089رای طرح زباله سوز، بهسازی و احیای رودخانه ها و احیا و بهسازی فاضلاب سنتی به شورا و شهرداری کمک کند.

جمشیدی با اشاره به طرح احداث سد عزیزکیان به منظور افزایش دبی آب رودخانه ها و کاهش آلودگی زرجوب و گوهررود گفت: پروژه انتقال فاضلاب سنتی با وجود اعتبار بانک جهانی تا ۲۰ سال دیگر نیز اجرایی نمی شود و ما باید به دنبال راه جدیدی باشیم و با توسعه و بهسازی فاضلاب های سنتی، مشکل شهر را برطرف کنیم.

وی از متخصصان پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی خواست تا به صورت علمی بررسی کنند و راه حل های جدیدی را برای جلوگیری از آلودگی رودخانه ها و یا انتقال صحیح فاضلاب در رودخانه های زرجوب و گوهررود ارائه دهند.

جمشیدی افزود: فراخوانی در زمینه دریافت ایده ها و طرح های قابل اجرا برای ساماندهی رودخانه های این شهر داده شده است و شهرداری برای اجرای طرح ها نیازمند همکاری بخش دانشگاهی و پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه ما از رودخانه های آلوده فعلی می توانیم به سه شکل بهره ببریم خاطرنشان کرد: برنامه ریزی توریستی و جاذبه گردشگری، استفاده از حمل و نقل رودخانه ای به شکل تراموا یا اتوبوس آبی و انتقال فاضلاب در بستر رودخانه به صورت مجزا محورهایی است که نیاز به مطالعات علمی دارد و جهاددانشگاهی می تواند در اجرای یک طرح ماندگار در حوزه رودخانه ها به شهرداری کمک کند.

وی تصریح کرد: اگر هر کشوری چنین رودخانه هایی را در وسط شهر داشت به هیچ عنوان به دنبال مترو نمی رفت زیرا این دو رودخانه از نقاط استراتژیک شهر عبور می کنند و ما تلاش داریم این دو رودخانه را به چرخه حمل و نقل این شهر وارد کنیم، هر چند که می دانیم راه سختی در پیش است .

رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه ما به دنبال انجام کارهای ماندگار هستیم متذکر شد: فضای بسیار خوبی در شهر رشت وجود دارد و کارهای ماندگاری را در سطح شهر می توانیم انجام دهیم که حتی در خاورمیانه نیز منحصر به فرد باشد حتی اگر کلنگ این کار هم زده شود کار بزرگی است./ایسنا

Share