آیا مجلس بررسی بودجه ۹۳ را بدون لایحه هدفمندی آغاز می‌کنند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با گذشت ۱۰ روز از سخنان نمایندگان و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه درباره ارائه لایحه هدفمندی، دولت تا کنون لایحه هدفمندی یارانه‌ها را به مجلس تقدیم نکرده است، معاون اول رئیس‌جمهور هم از ابهام در ارائه این لایحه به مجلس سخن گفته است. لایحه بودجه سال آینده (۹۳) […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با گذشت ۱۰ روز از سخنان نمایندگان و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه درباره ارائه لایحه هدفمندی، دولت تا کنون لایحه هدفمندی یارانه‌ها را به مجلس تقدیم نکرده است، معاون اول رئیس‌جمهور هم از ابهام در ارائه این لایحه به مجلس سخن گفته است.boodje 93

لایحه بودجه سال آینده (۹۳) کل کشور در زمان مقرر و قانونی خود پس گذشت ۸ سال توسط دولت یازدهم تقدیم نمایندگان مجلس شد اما در این لایحه نیز اعتبارات اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۳ گنجانده نشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی رئیس‌جمهور طی سخنانی در صحن علنی مجلس در زمان ارائه لایحه بودجه اعلام کرد که دولت بر آن است تا در سال آینده طرح جدید مدیریت یارانه‌ها را در قالب یک طرح جامع به اجرا درآورد. از سخنان روحانی به نظر می‌رسد که دولت تصمیم گرفته بازنگری جدی در نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها انجام دهد.

در پی اعلام این موضوع از طرف رئیس‌جمهور برخی نمایندگان مجلس، ارائه نکردن لایحه هدفمندی یارانه‌ها را همزمان با ارائه لایحه بودجه سال آینده خلاف قانون دانستند.

در همین رابطه “غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی” نماینده مردم رشت در مجلس  درباره امکان تحقق فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۳ می‌گوید: در این رابطه باید به چند نکته توجه کرد؛ اول آنکه عدم ارائه بودجه هدفمندی، همراه با بودجه سال ۹۳ مغایر اصل ۵۳ قانون اساسی است، اصل ۵۳ قانون اساسی بر یکپارچگی لایحه بودجه سنواتی کشور تصریح دارد ضمن آنکه ضرورت ارائه لایحه هدفمندی و بررسی همزمان آن با لایحه بودجه ۹۳ انکارناپذیر است.

همچنین “قاسم عزیزی” نماینده مردم شازند در مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران می‌گوید: اگر قرار باشد قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اجرایی شود، باید منابع درآمدی آن مشخص و توازن بین منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها در بودجه تعیین شود.

عزیزی ادامه می‌دهد: دولت پس از اصرار نمایندگان اعلام کرد که سناریوهای مختلفی برای اجرای فاز بعدی هدفمندسازی یارانه‌ها دارد که پس از بررسی، سناریوی نهایی را به مجلس ارسال خواهد کرد.

به گفته وی، دولت قول داد پیش از بررسی لایحه بودجه ۹۳ در کمیسیون تلفیق، لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها را نیز به مجلس ارائه کند.

همچنین “غلامرضا کاتب” سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در همان روز و پس از جلسه این کمیسیون اعلام کرده بود که دولت لایحه بودجه را یکشنبه هفته آینده(۲۴ آذرماه) تقدیم نمایندگان خواهد کرد.

با توجه به این سخنان، دولت متعهد شده بود که لایحه هدفمندی را تا زمان آغاز اولین جلسه کمیسیون تلفیق برای بررسی بودجه ۹۳ تقدیم کند تا نمایندگان نیز اعتبارات مورد نیاز برای اجرای هدفمندی را برای سال آینده تایید کنند.

“محمدرضا خباز” معاون امور تقنینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم عنوان کرد که لایحه هدفمندی برای تعیین نحوه اجرای قانون هدفمندی در سال ۱۳۹۳ قبل از فرارسیدن سال جدید تنظیم و به مجلس تقدیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت بر اساس قانون، موظف بود تا ۱۵ آذرماه لایحه بودجه را به مجلس برساند، گفت: دولت به این فکر کرد که اگر بخواهد هدفمندی یارانه‌ها را در لایحه بودجه بگنجاند، بودجه در موعد مقرر به مجلس نمی‌رسد، بنابراین ابتدا لایحه بودجه را آماده کرد تا وقتی که مجلس آن را بررسی می‌کند، اعضای دولت تحلیل درستی از هدفمند کردن یارانه‌ها داشته باشند.

حالا با گذشت ۱۰ روز از اظهارات نمایندگان و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، دولت تا کنون لایحه هدفمندی یارانه‌ها را به مجلس تقدیم نکرده است، معاون اول رئیس‌جمهور هم از ابهام ارائه این لایحه به مجلس سjahangiriخن گفته است.

در روز سه‌شنبه ۲۶ آذرماه در حاشیه در گردهمایی مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که “دولت لایحه هدفمندی را چه موقع به مجلس ارائه خواهد کرد؟”، گفت: معلوم نیست که ما الزاماً نیاز به این داشته باشیم که لایحه هدفمندی را به مجلس بدهیم.

وی در ادامه افزود: ما یک قانون به عنوان قانون هدفمندی یارانه‌ها داریم که بر اساس این قانون دولت مکلف شده است که طی سال‌های مختلف تصمیم‌های لازم را برای اجرای این قانون اتخاذ کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به رقم یارانه‌ای که به مردم داده می‌شود، در بودجه سال ۹۳ با وجود محدودیت بودجه‌ای که داریم، ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع بودجه‌ای پرداخت می‌کنیم که بتوانیم یارانه ۴۵ هزار تومان را پرداخت کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: مدتی است که گروهی در دولت مسئولیت پیدا کرده است که مرحله اول اجرای این قانون را آسیب‌شناسی کند و به محض اینکه آسیب‌شناسی انجام گرفت، طرح جامعی برای هدفمندی تهیه می‌شود که در آن طرح حداقل اطمینان به مدیریت کشور داده شود که این طرح نقاط منفی مرحله اول را ندارد و این نقاط به صورت کامل از بین رفته است.

به گفته جهانگیری در آن مقطع، اگر نیاز به قانون باشد حتماً لایحه‌ای تقدیم مجلس می‌کنیم و اگر نیاز به قانون نداشته باشد، دولت خود آن را اجرا خواهد کرد.

این سخنان جهانگیری بیان‌گر آن است که دولت در پی آسیب‌شناسی جدی مرحله اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها است و پس از اعلام نظرات خود در نحوه اجرای این قانون، اگر نیاز به لایحه بداند آن را به مجلس می‌دهد در غیر اینصورت خود آن را در سال آینده با توجه به تغییرات مورد نظر اجرایی می‌کند.

بنابراین با توجه به سخنان معاون اول رئیس‌جمهور دولت آن‌چنان مصمم به ارائه لایحه هدفمندی نبوده و هنوز مشخص نیست که این لایحه تقدیم مجلس شود یا نه، اما اینطور که از شواهد به نظر می‌رسد نمایندگان باید بررسی بودجه سال آینده را بدون لایحه هدفمندی آغاز کنند./باشگاه خبرنگاران

Share