طرحی که کاهش حوادث رانندگی را در پی دارد

آغاز اجرای سامانه ارتباطات هوشمند خودوریی در مسیر تهران–رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر گروه پژوهشی فناوری اطلاعات جهاددانشگاهی صنعتی شریف گفت: با به کارگیری این سامانه، راننده بر اساس اطلاعات دریافت شده، قادر خواهد بود تصمیم مناسب را در زمان مناسب اتخاذ کند و تا حد زیادی از وقوع حوادث رانندگی در معابر شهری و جاده های کشور کاسته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر گروه پژوهشی فناوری اطلاعات جهاددانشگاهی صنعتی شریف از اجرای سامانه ارتباطات هوشمند خودوریی در مسیرتهران–رشت خبر داد و گفت: با به کارگیری این سامانه، راننده بر اساس اطلاعات دریافت شده، قادر خواهد بود تصمیم مناسب را در زمان مناسب اتخاذ کند و تا حد زیادی از وقوع حوادث رانندگی در معابر شهری و جاده های کشور کاسته شود.

راه80مهندس رستمی- مدیر پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به اجرای آزمایشی سامانه ارتباطات هوشمند خودوریی (CVT) گفت: تجهیزات کنار جاده‌ای این سامانه (RSU) در نقاط تعیین شده¬ای از مسیر آزادراه تهران– رشت اسقرار یافته و با مشارکت تعدادی از خودروهای داوطلب تجهیزات درون خودرویی سامانه (OBU) بر روی آنها نصب شده است.

وی با بیان اینکه مراحل تکمیلی آزمایش این طرح ادامه دارد، اظهار داشت: با بهره گیری از تجهیزات این سامانه در خودروها، رانندگان می‌توانند با دریافت اطلاعاتی درباره وضعیت جاده به لحاظ محدودیت‌های ترافیکی و نواحی کارگاهی و نقاط خارج از دید راننده، وقوع رخدادهایی مانند ترمز ناگهانی، توقف ناگهانی و یا تصادف خودروها، وضعیت آب و هوایی و پدیده¬های هواشناسی و اعلام هشدار ورود خودرو از مسیر فرعی به جاده اصلی در مسیرهای پیش رو، نسبت به حوادث یا موقعیت‌های پیش¬رو آگاهی یافته و از ورود به صحنه‌های خطرآفرین و شرایطی که منجر به تصادف می شود خودداری کنند.

رستمی با بیان اینکه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی در دو بخش ارتباطات خودرو با زیرساخت جاده ای (V2I) و ارتباطات خودرو با خودرو (V2V) دسته بندی شده است، افزود: از طریق فناوری ارتباطات خودرویی می‌توان بدون دخالت سرنشین، ارتباط خودروها را با یکدیگر و با تجهیزات کنار مسیر برقرار کرد، و به یک سامانه ایمنی فعال قبل از تصادف در کنار سامانه های ایمنی غیر فعال مانند کیسه هوا که بعد از تصادف عمل می‌کنند دست یافت.

مجری طرح ادامه داد: با به کارگیری این سامانه، خودروها از وضعیت سایر خودروها و محیط اطراف مطلع می‌شوند و راننده بر اساس اطلاعات دریافت شده، قادر خواهد بود تصمیم مناسب را در زمان مناسب اتخاذ کند به این ترتیب تا حد زیادی از وقوع حوادث رانندگی در معابر شهری و جاده های کشور کاسته می شود.

وی، پرداخت الکترونیکی عوارض، هشداردهی عبور خودروی اورژانس به دیگر خودروهای واقع در جلوی مسیر را از دیگر کاربردهای این سامانه ذکر کرد و افزود: برای عبور خودروی اورژانس، امکان ارتباط خودرو با خودرو در این سامانه، موقعیتی را ایجاد می‌کند که به وسیله آن خودروهای در حال حرکت از وجود خودروی اورژانس یا خودروهای امدادی و پلیس در پشت سر خود مطلع شده و با حرکت به کنار، مسیر را برای تسریع در آنها باز می کنند.

عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی، با اشاره به رتبه بالای ایران در حوادث جاده‌ای و تصادفات رانندگی در میان کشورهای جهان، یادآور شد: استفاده از این فناوری می‌تواند تا حد زیادی از حجم مرگ و میرها و خسارات ناشی ازسوانح جاده‌ای کم کند و برای دستیابی به این هدف، نیاز به همکاری شرکت‌های خودروسازی داخل کشور برای نصب تجهیزات مورد نیاز بر روی خودروها و همچنین توجه جدی دولت به ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای این سامانه از طریق مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذیربط مانند وزارت راه و شهرسازی است.

مدیر گروه پژوهشی فناوری اطلاعات جهاددانشگاهی صنعتی شریف با اعلام اینکه هم اکنون تجهیزات ارتباطی سامانه هوشمند خودرویی در ۱۷ نقطه از آزادراه تهران-رشت نصب است، گفت: پس از دریافت مجوز استفاده از باند فرکانسی مجاز از سازمان ارتباطات و تنظیم مقررات رادیویی برای برقراری شبکه ارتباطی مورد نیاز سامانه بر مبنای پروتکل ۸۰۲.۱۱p و با همکاری دستگاه‌های اجرایی بهره برداری از این سامانه در امتداد آزادراه تهران – رشت فراهم شده است.

مجری طرح، در تشریح عملکرد این تجهیزات اظهار داشت: با ورود خودروهای مجهز به واحدهای درون خودرویی (OBU) به محدوده پوشش آنتن رادیویی تجهیزات کنار مسیر (RSU)، اطلاعات ردیابی این خودروها شامل سرعت و جهت حرکت آنها به تجهیزات کنار مسیر منتقل می‌شود. این اطلاعات در اولین ارتباط برقرار شده میان این تجهیزات و مرکز کنترل و مانیتورینگ سامانه (CCR) از طریق دریافت خدمات APN بر روی شبکه ارتباطات سلولی (GPRS)، به این مرکز منتقل شده و از طریق واسط کاربری آن قابل مشاهده خواهد بود.

وی ادامه داد: بر مبنای پردازش این اطلاعات و اجرای کاربردهای مورد نظر در هریک از نقاط نصب RSUها، پیام‌های تولید شده توسط سامانه به شکل صوتی و یا تصویری به آگاهی رانندگان خودروهای عبوری رسانده می‌شود. این پیام‌ها علاوه بر اطلاع‌ رسانی وضعیت آب و هوایی جاده در مسیرهای پیش‌رو، شامل اعلام نواحی کارگاهی، شامل اعلام محدوده راه بندا‌ن‌های ترافیکی، اعلام وضعیت جاده در نقاط خارج از دید راننده، اعلام ورود خودرو از مسیر فرعی به جاده اصلی و اعلام پیام‌های مربوط به اجرای فرآیند دریافت الکترونیکی عوارض عبور از آزادراه در محدوده ایستگاه‌های عوارضی واقع در مسیر است.

رستمی از تجهیز برخی از خیابان‌های شهر قزوین به این سامانه خبر داد و افزود: با توافقنامه همکاری میان جهاددانشگاهی صنعتی شریف و شهرداری قزوین برای اجرای پایلوت کاربردهای شهری سامانه در این شهر، با نصب تجهیزات کنار مسیر در ۷ نقطه از میادین ابتدایی و انتهایی خیابان فلسطین و چهارراه‌های منتخب آن و تجهیز ۳۰ دستگاه تاکسی و ۲۰ دستگاه اتوبوس، کاربردهای موردنیاز در حوزه مدیریت ترافیک شهری نیز مورد آزمون قرار خواهد گرفت./مهر

 

Share