در آستانه یکسالگی،دیار میرزا پربیننده ترین سایت گیلان

پربیننده ترین سایت های خبری گیلان کدامند؟ + آمار

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بسیاری از همین پایگاه های خبری در حد یک وب سایت فعال عمل می کنند و بسیاری از آن ها نیز به عنوان یک وبلاگ فعالیت های اطلاع رسانی خود را در پیش گرفته اند. این نوع از رسانه ها نیز جهت گیری های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی خاص خود را دارند و گاهی برای رقابت با هم به تولید محتوا می پردازند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،در حال حاضر در استان گیلان بیش از ۱۵۰نشریه در قالب روزنامه ، هفته نامه، دو هفته نامه ، ماهنامه ، فصل نامه و گاهنامه فعالیت می کنند، در این میان پایگاه های اینترنتی که لقب خبری تحلیلی را با خود یدک می کشند ، از قافله اطلاع رسانی عقب نمانده اند . بیش از  ۵۰ پایگاه اطلاع رسانی فعال وجود دارد که حوزه ی  اصلی اطلاع رسانی آنان استان گیلان است. و مانند تعداد فراوان نشریات استان از لحاظ کمی بسیار قابل توجه اندIMAGE635111055287733925

پس از رشد روزافزون تعداد پایگاه های اطلاع رسانی در ایران جهت ساماندهی آن ها طرحی اجرا شد که بر اساس آن هر پایگاه اطلاعاتی که می خواهد به عنوان پایگاه خبری تحلیلی فعالیت کند می بایست در سامانه وزارت ارشاد به نشانی http://rasaneh-gov.ir ثبت نام کرده و  زمانی که از آغاز فعالیت شان یک سال گذشته باشد، دارای مجوز فعالیت خواهند بود و در نتیجه از دیدگاه وزارت ارشاد اسلامی مجاز برای فعالیت در عرصه فضای مجازی هستند.

البته در این میان بسیاری از همین پایگاه های خبری در حد یک وب سایت فعال عمل می کنند و بسیاری از آن ها نیز به عنوان یک وبلاگ فعالیت های اطلاع رسانی خود را در پیش گرفته اند. این نوع از رسانه ها نیز جهت گیری های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی خاص خود را دارند و گاهی برای رقابت با هم به تولید محتوا می پردازند. خبرنویسی های غیراصولی ، خبرسازی های رقابتی، تیترهای زرد که برای خواننده جذاب هستند اما پیشخوان این پایگاه ها را از جایگاه رسمی یک پایگاه خبری دور می کنند ، ضعف های محتوایی از آسیب های این پایگاه های خبری تحلیلی هستند. اما با  این حال برای رشد در هر عرصه ای نیاز به گزینه های فعالی است که مفهوم استفاده از پایگاه های خبری تحلیلی به عنوان بازوی کمکی خبرگزاری هایی که خودشان را میان خبرهای بزرگ گم کرده اند در اذهان مخاطبان تبیین کند.

Untitled-1-424x600

برای اینکه وضعیت پایگاه های پایگاه های خبری تحلیلی گیلان را بدانیم و محبوبیت آن ها را در میان مخاطبان خود بدانیم بهتر است برای نتیجه گیری بهتر به مرور مفاهیم ذیل بپردازیم.

 – پورتال، وب سایت، وب لاگ

پورتال به صورت دروازه ورود به یک بانک اطلاعاتی است. آنچه که مهم است، آن است که پورتال همواره ما را به سایت ها یا پورتال های دیگر راهنمایی می کند و به خودی خود تنها یک راهنما است. پورتال یک سیستم کاربر محور است. به این معنی که تمام امکانات پورتال بر این اساس پیش بینی شده است تا جوابگوی نیاز های کاربران با سلایق، علاقمندیها، سنین و رده های کاری متفاوت باشد. امکاناتی مثل پست الکترونیکی، Chat، انجمنهای اینترنتی و … همه برای آن است که کاربران را به هر شکل ممکن به پورتال دعوت نماید.IMG15405129

وب سایت ( سایت) همانطور که روزانه سایتهای مختلفی را می بینیم ، تعریف خاصی از سایت در ذهن ما نقش بسته است که سری صفحاتی که به هم متصل شده اند و دارای نام یکسانی هستند ( دامین ) و در زیر شاخه های آن(ساب دامین ها ) قابل مشاهده است . که همه آنها دارای یک صفحه اصلی هستند که دسترسی به همه صفحات دیگر از آنجا آغاز می شود .

وبلا گ (weblog) ترکیبی است از دو کلمه webبه معنای شبکه جهانی و log (به معنای گزارش روزانه یا روز نوشت) است که یک صفحه شخصی یا گروهی می باشد که به صورت روزانه یا چند وقت یکبار با مطالب جدید بروز می شود .

– رتبه بندی اینترنتی

ابزارهای تحت وب زیادی برای رتبه بندی هر نوع از پایگاه های اینترنتی وجود دارد، اما در این بین دو ابزار «پیج رنک گوگل» و «الکسا» با فاصله از رقیبان خود جلو هستند. دلیل اهمیت این دو ابزار رتبه بندی پایگاه های اینترنتی، دقت آن ها در تجزیه و تحلیل داده هایی هست که به آن ها منتقل می شود. امروزه ارزش هر پایگاه اینترنتی، چه در قالب پورتال ، وب سایت یا وب لاگ، با رتبه بندی آن در پیج رنک گوگل یا الکسا ارتباط کاملا تناتنگی دارد.

پیج رنک گوگل

پیج رنک به معنای رتبه صفحه است و در اصل امتیازی است که گوگل برای هر صفحه از وب سایت قائل می شود. به طور خلاصه می توان گفت پیج رنک پارامتری است که توسط آن اهمیت یک صفحه اینترنتی تعیین می شود. هرچه این عدد (بین صفر تا ۱۰) بیشتر باشد نشان دهنده اهمیت بیشتر آن صفحه است. برای دیدن رتبه یک سایت و یا هر صفحه از سایت می توانید از ابزار ارائه شده استفاده کنید .

الکسا اینترنت

الکسا اینترنت یکی از زیر مجموعه‌های شرکت بزرگ آمازون می‌باشد. الکسا در آوریل سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود را در سطح اینترنت گسترش داد و امروزه به عنوان یک منبع مفید از داده‌های وبگاه‌های اینترنتی شناخته می‌شود و می‌توان گفت امتیاز الکسا بعد از پیج رنک گوگل، برای صاحبان سایت‌ها اهمیت زیادی دارد.

در بررسی صورت گرفته توجه به نکات زیر قابل ذکر است

۱-    پس از بررسی بیش از ۵۰ سایت  گیلان ،در جدول منتشر شده فقط سایت های  دارای رتبه زیر یک میلیون قید شده اند

۲-    در رنکینگ گوگل هر سایت  لینک ها ارجاع شده و مدت زمان شروع به کار آن  تاثیرگذار است

۳-    در رده بندی الکسا سایت هایی که تول بار الکسا را نصب کرده اند آمار دقیقتری دارند.

۴-    در گزارش های بعدی به جهت گیری سیاسی ،تاریخ آغاز به کار و مدیران ۱۰ سایت برتر خواهیم پرداخت

۵-    کسب رتبه برتر از سوی پایگاه اطلاع رسانی  دیارمیرزا در آستانه یکسالگی نشان از تدوین استراتژی صحیح از سوی مدیران  سایت و شناخت نیازهای واقعی مخاطبان گیلانی دارد که این مهم منجر به رشد سریع بازدیدکنندگان و کاربران  در عرض این زمان کوتاه گردید.k3dswqihic25an1g1060

۶-    لازم به ذکر است که به دلیل عدم امکان وجود غربال سایت هایی که ازتکنیک های بهبود کاذب رتبه استفاده کرده اند ،این روش در آمار لحاظ نشده است. شایان ذکر است این آمار در تاریخ ۲۰ /۱۰ /۹۲ استخراج شده است

Share