معاون گیلانی وزیر راه و شهرسازی:

۵۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌ها نیاز است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که برای تکمیل ۱۸۶ پروژه ۵۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم، گفت: با توصیه وزیر راه در حال پیگیری مشارکت بخش عمومی با خصوصی برای تامین منابع مالی پروژه‌ها هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدجعفر علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره مصلای بزرگ امام خمینی اظهار کرد: برنامه زمانبندی ما در این پروژه تابعی از بودجه است. در بحث توانایی‌های فنی پروژه، مهندسین و مشاوران ایرانی کار را انجام می‌دهند و از این لحاظ مشکل خاصی نداریم.alizadeh

وی با تاکید بر این‌که این توان را داریم که پروژه را یکساله به اتمام برسانیم، تصریح کرد: ولی با توجه به این‌که تابع تامین بودجه هستیم لذا نمی‌توانیم زمانبندی خاصی را برای بهره‌برداری از مصلای امام خمینی اعلام کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: فاز نخست مصلای امام خمینی با ۳۰۰ هزار متر مربع مساحت که مهم‌ترین، پیچیده‌ترین و حساس‌ترین سازه‌ها در این قسمت مرکزی وجود دارد مانند مسجد مرکزی، گنبد اصلی، ایوان بزرگ، مناره‌ها، شبستان مرکزی، شبستان‌های شرق و غرب، ایوان‌های شرق و غرب. این ها مجموعه عظیم و ویژه‌ای هستند که تکمیل آنها را در اولویت اول قرار داده‌ایم.

علیزاده با اشاره به این‌که این فاز بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: کمیسیون عمران مجلس تیرماه سال‌جاری بازدیدی از این پروژه داشت و در جریان جزئیات امر قرار گرفتند و در بودجه سال آینده ۲۰۰ میلیارد تومان برای مصلا پیشنهاد دادیم که اگر محقق شود می‌توانیم قسمت اول را به پایان برسانیم و فضا را برای برگزاری بسیاری از مراسمات مهیا کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در مجموع چه میزان اعتبار برای ساخت مصلای امام خمینی نیاز است، اظهار کرد:‌ باید برای قسمت مرکزی برآورد دقیق داشته باشیم اما با توجه به تغییر شدید قیمت‌ها الان حضور ذهن ندارم، اما فکر می‌کنم گزارشی در این زمینه داشته باشیم.

رئیس سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی گفت:‌ در بودجه سال‌جاری ۳۰ میلیارد تومان برای مصلای امام در نظر گرفته شد و برای سال آینده نیز پیشنهاد همان ۲۰۰ میلیارد تومان را داده‌ایم که پیگیر آن هستیم.

علیزاده با یادآوری این‌که شروع عملیات مصلا سال ۷۲ بوده است، گفت:‌ اوایل دهه بحث طرح مسئله و فراخوان از طریق نماز جمعه، تشکیل هیات داوری، بررسی نقشه‌ها و تامین زمین مصلا گذشت، اما عملیات اجرایی این پروژه از سال ۷۲ شروع شد و الان هم شاهد بودیم که در دیدار مقام معظم رهبری ۵۰ هزار بسیجی آمدند. این مسئله نشان می‌دهد که در مصلا فضا داریم.

وی ادامه داد: شبستان مرکزی ۶۰ هزار مترمربع فضای آماده دارد که برای بسیاری از همایش‌ها  و نمایشگاه‌ها مناسب است. آمادگی آنرا داریم نماز جمعه در فصل سرما انجام شود.

علیزاده در واکنش به این موضوع که یکی از نمایندگان مجلس گفته بود به دلیل زلزله برازجان بیمارستان شهید گنجی این شهر آسیب جدی دیده است، گفت:‌ آسیب بیمارستان در نما و نازک‌کاری‌ها بوده است و بیمارستان سالم است و بدون توقف در حال خدمات‌رسانی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که آسیب بیمارستان در سازه است، گفت:‌در حال بررسی این موضوع هستیم تا جزئیات اتصال سنگ به بنا تغییر کند، شاید برای هر سازه دیگری که داشته باشیم هم با این اتصالات اتفاق بیفتد. البته این اتفاق در آمریکا نیز روی داده و پس از زلزله سال ۲۰۰۴ نوتریج فدراسیون انرژی این کشور تغییرات اساسی در جزئیات اتصالات اعمال کرد.

به گفته علیزاده، در حال حاضر بسیاری از آئین‌نامه‌هایی که روی اتصالات داریم باید تغییر کند، ضمن آن‌که در بیمارستان برازجان آسیب‌ها غیرسازه‌ای بوده و در عملکرد این بیمارستان خللی ایجاد نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چند پروژه در دست اجرا دارید، افزود:‌ در کل کشور ۱۸۶ پروژه با حدود سه میلیون متر مربع مساحت در دست اجراست که برای تکمیل آنها ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی در پاسخ به این پرسش که این میزان منابع مالی از چه طریقی تامین می‌شود، اظهار کرد:‌ شیوه‌ای که با توصیه و تاکید وزیر راه و شهرسازی در حال پیگیری آن هستیم روش مشارکت بخش عمومی با خصوصی است. در این راستا جلسات فشرده‌ای با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حال انجام است و بیمارستان‌هایی را با هماهنگی وزارت بهداست به‌عنوان پایلوت انتخاب کرده‌ایم.

رئیس سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی ادامه داد: این روش که هم در قوانین و آئین‌نامه‌های ما وجود دارد و هم این‌که در کشورهای دیگر مانند هلند و انگلستان تجربه شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت کار سخت و سنگینی است که نیازمند فرهنگ‌سازی دارد، اما روشی است که می‌تواند در ایران منشاء تحول عظیمی شود.

علیزاده خاظرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در نظر است تا پایان سال‌ اجرایی(تیرماه سال آینده) ۲۰ تا ۲۳ بیمارستان با حدود ۱۸۰۰ تخت تحویل، تجهیز و به بهره‌برداری برسانیم.

Share