خداحافظی با یارانه نقدی؟

یارانه نقدی ۸ دهک بالا حذف می‌شود یا تبدیل!؟

تصمیم دولت در سال آینده، پرداخت یارانه ‌‌غیر نقدی است و توجیه این کار برای منتقدان این است که در قانون نیامده که حتما یارانه ‌‌نقدی پرداخت شود. همچنین بیان شده یارانه غیر‌نقدی به همه تعلق نمی‌گیرد و کالاهای مصرفی در قالب بن کالا در اختیار مردم قرار می‌گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، تصمیم دولت در سال آینده، پرداخت یارانه ‌‌غیر نقدی است و توجیه این کار برای منتقدان این است که در قانون نیامده که حتما یارانه ‌‌نقدی پرداخت شود. همچنین بیان شده یارانه غیر‌نقدی به همه تعلق نمی‌گیرد و کالاهای مصرفی در قالب بن کالا در اختیار مردم قرار می‌گیرد.yyaraneh

 پرداخت یارانه‌ نقدی با توجه به نتایج مثبت آن از جمله صرفه‌جویی در مصرف سوخت و افزایش قدرت خرید قشرهای ضعیف و متوسط جامعه، خالی از اشکال نیست؛ اما باید به این نکته هم توجه کرد که بسیاری از افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی و سوخت و همچنین کالاهای ضروری مصرفی خانوار‌ها به دلیل هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت نقدی یارانه‌ها افزایش پیدا کرده است. بیشتر خانواده‌ها اعلام می‌کنند، ‌یارانه‌ای که ‌نقدی دریافت می‌کنند برای پرداخت قبوض آب و برق و گاز صرف می‌شود.

بنابراین، گویا اگر از سال آینده دولت این تصمیم را اجرایی کند و یارانه‌ها ‌غیر نقدی و به صورت پرداخت بن کالاهای مصرفی باشد، آیا قیمت‌هایی که به دلیل پرداخت نقدی یارانه‌ها افزایش یافته بود نیز کاهش می‌یابد؟ اگر در بهای افزایش یافته آب، برق و گاز تغییر‌ی پدید نیاید و یارانه‌ها نیز ‌‌غیر نقدی پرداخت شود، این قشر پایین و متوسط جامعه است که متضرر می‌شود؛ دولتمردان اقتصادی باید به این نکته هم توجه داشته باشند.

در همین ارتباط غلامعلی جعفرزاده از پرداخت یارانه غیر‌نقدی خبر داد و گفت: پرداخت یارانه نقدی به دلیل اثرات سوء اقتصادی که دارد، باید حذف ‌و پرداخت یارانه غیر نقدی جایگزین آن ‌‌شود؛ بنابراین، در سال آینده یارانه ‌باید ‌غیر نقدی ‌پرداخت شود و کالاهای مصرفی در قالب بن کالا در اختیار مردم قرار گیرد.

این نماینده مجلس نهم ادامه داد: در قانون نیامده که پرداخت یارانه حتما باید‌ نقدی باشد؛ افزون‌ بر اینکه شرایط اقتصادی کشور ما حکم می‌کند بهترین گزینه را انتخاب کنیم، چراکه پرداخت غیر نقدی موجبات جلوگیری از عدم افزایش حجم نقدینگی و سقوط بیشتر ارزش ملی پول را فراهم می‌کند، لذا پرداخت غیر نقدی یارانه را بهترین کار می‌دانیم.

وی با اشاره به حذف یارانه پر درآمد‌ها گفت: در هدفمند کردن یارانه‌ها در مرحله دوم یارانه سرمایه‌داران، ثروتمندان، مسئولین و مدیران رده‌ بالای کشوری که درآمد مکفی دارند، حذف خواهد شد.

نماینده مردم رشت در ادامه در خصوص افزایش قیمت سوخت افزود: افزایش حامل‌های انرژی اجتناب ناپذیر است، زیرا هم منابع یارانه نقدی باید تأمین شود و هم در راستای حذف یارانه از حامل‌های انرژی متناسب با شرایط زمانی ‌این کار انجام شود، چراکه وقتی مردم در تنگنای اقتصادی هستند و تورم بالاست، باید این شیب کند شود.

گفتنی است، پرداخت یارانه نقدی در حالی از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود که پیش از این، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌و‌گو با تابناک
گفته بود‌‌ یارانه نقدی هشت دهک بالا ‌از یارانه نقدی حذف می‌شود و به ازای آن کالا برگ در اختیار افراد قرار می‌گیرد. همچنین به دو دهک پایین ـ که بیشتر ‌افراد تحت سرپرستی بهزیستی و یا کمیته امداد هستند ـ یارانه به صورت نقدی پرداخت شود.

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share